Hvilket hold holder du med og hvorfor?


Christian B
 Share

Recommended Posts

AGF

Endnu en klassisk historie om knægten der tager med farmand på stadion for at se de lokale helte.Fra ca. 1990 og frem, blev jeg mere og mere fanatisk AGF'er, og fulgte holdet både ude og hjemme.Hele min ikke-AGF relaterede omgangskreds blev sorteret fra.

Især udebaneturene var helt fantastiske, da vi nærmest invaderede modstandernes byer.Det var Århus mod alle andre.Primitivt?Uden tvivl! :tongue:

I takt med at "kampen" udenfor stadion fik større og større betydning, og i forbindelse med en række uheldige episoder i den sammenhæng, besluttede jeg at holde en pause fra stadionturene, og i dag er jeg sjældent gæst på NRGI-Park, men følelsen af at AGF er MIT hold fra MIN by vil altid være der, selvom klubben efterhånden sjældent kaster meget glitter og glamour over byen.

Arsenal

Begyndte som et lille oprør mod min Liverpool-besatte far, men efter den franske manager Arsene Wenger's ankomst til klubben, blev jeg for alvor Gunner's fan.

Jeg elsker Wenger's (og klubbens), idé om at bygge et hold af unge håbefulde spillere, der spiller forrygende angrebsfodbold.

Det er stærkt underholdende at se på, og nærmer sig decideret boldkunst når det virkelig kører for dem.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal

Begyndte som et lille oprør mod min Liverpool-besatte far, men efter den franske manager Arsene Wenger's ankomst til klubben, blev jeg for alvor Gunner's fan.

Jeg elsker Wenger's (og klubbens), idé om at bygge et hold af unge håbefulde spillere, der spiller forrygende angrebsfodbold.

Det er stærkt underholdende at se på, og nærmer sig decideret boldkunst når det virkelig kører for dem.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Arsenal spiller momentvis champagnebold.

Dog er det ærgeligt, at Van Persie er blevet langtidsskadet.

Han er en utrolig vigtig brik i deres spillestil.

Det er han i dén grad!

Generelt er Arsenal ofte hårdt ramt af skader på uheldige pladser, og tidspunkter.Til gengæld kan jeg så bruge det som en undskyldning for holdets svingende præstationer, og helt ignorere at Wenger ikke sørger for en tilpas bred trup.Wenger knows.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener selv at jeg er en veluddannet og saglig ung mand, men AGF påvirker mig åndssvagt meget. Også mere end jeg nok vil indrømme, fordi jeg jo godt ved at "det bare er fodbold". Jeg bliver virkelig berørt af et nederlag og ved gud, hvor har der være mange af dem.

'Mange regner fodbold for at dreje sig om liv eller død. Jeg kan forsikre jer om, at det er meget, meget vigtigere end det!'

Link to comment
Share on other sites

Egentlig en udmærket tråd, for jeg holder nemlig selv med en række hold, men hvorfor?

For mange handler det utvivlsomt om fællesskabsfølelsen. Man er sammen om noget imod nogen andre, og det giver en vis tryghed. Om det så er Brøndby mod FCK, FC Barcelona mod Real Madrid eller noget andet er ligegyldigt. Det handler om at være med i en gruppe.

Den begrundelse gælder dog ikke for alle. Bl.a. ikke for mig, hvilket mit valg af favoritklubber beviser. Jeg er nemlig trofast overfor en række klubber, som alle andre har vendt ryggen for længe siden p.g.a. deres elendige resultater sneaky2.gif . Her ligger årsagen til, at jeg stadig holder med dem altså et andet sted.

Mit bud er, at der ligger en pæn portion nostalgi i det. Jeg forbinder bestemte klubber med bestemte gode oplevelser, og derfor trykker det på nogle positive tangenter i mit hoved, når "min" klub vinder, og jeg mentalt får genoplivet nogle gode tider og begivenheder. Det kan en psykolog sikkert få noget spændende ud af...

Her er "mine" klubber:

Dansk fodbold: AaB

Meget naturligt, da jeg er indfødt aalborgenser og var til min første kamp på stadion i slutningen af 70'erne, hvor Lynge Jakobsen spillede på midtbanen. Han er bedre som sportsdirektør. Kampen mod Verona, som KongKent også husker, var en af de gode oplevelser omkring AaB. Kampen mod Nørresundby engang i 1980'erne er en anden.

International fodbold: West Bromwich Albion

Se, her har vi så et eksempel på, at det ikke er fællesskabsfølelsen, som driver mit valg af favorithold. WBA har nemlig ikke været noget at skrive hjem om i snart 30 år crazy.gif , og WBA-fans i Danmark må efterhånden være en truet art. Men dengang i slutningen af 1970'erne, hvor Sportslørdag var noget man glædede sig til hele ugen, var WBA et fantastisk hold. I en ganske kort periode spillede de noget af det bedste fodbold, man kunne drømme om, og der fangede de mig.

NFL: Cincinnati Bengals & Atlanta Falcons

Da TV3 tilbage i 1980'erne begyndte at sende NFL i Danmark blev jeg meget fascineret af det nye spil. Dengang var det Bengals med Boomer Esiason, Ickie Woods m.fl. som var det store hold i konkurrence med San Francisco 49's. Alle andre holdt med 49's dengang, men Bengals' tapre kamp som underdog fascinerede mig. Og jeg har fulgt med i deres resultater siden. Det har været en lidelse...

Når jeg også holder med Atlanta Falcons, skyldes det, at jeg har boet i Atlanta og set et par af deres kampe. Det giver et lidt andet forhold til en klub, når man rent faktisk har været der, end bare at se dem på skærmen.

Ishockey: AaB

Igen er forklaringen min status som indfødt aalborgenser. Men også her ligger der fantastiske oplevelser bag, som jeg får genoplivet lidt, hvergang AaB vinder. F. eks. dengang vi var 3000 mennesker i skøjtehallen (med plads til 1972 tilskuere) og så AaB banke Rødovre. Eller dengang vi frysende stod i kø langt op af Petersborgvej i flere timer for at få en billet til en stor kamp. Dengang da Per Viggo Jakobsen, Frits Nielsen, Palle Libak m.fl. var dem det handlede om. Dengang var der rigtig meget gruppefølelse over ishockey i Aalborg, som stod på den anden ende, når AaB spillede. DSB indsatte særtog til København, dengang 1000 AaB-supportere skulle til finalekampene ovre på den grimme ø. Idag er gruppefølelsen væk, men minderne om den lever stadig.

Derudover er der en række klubber, som jeg ikke ligefrem holder med, men alligevel ville pege på, hvis jeg skulle vælge en favoritklub i et bestemt land. Igen vinder minderne, idet Bayern München er favoritklubben i Tyskland p.g.a. Gert Müller, Franz Beckenbayer, Sepp Maier m.fl. IFK Göteborg er favoritklubben i Sverige p.g.a. Thorbjørn Nielssons kamp mod Hamburger SV (var det vist) i UEFA-cuppen engang, Bohemians Prag i Tjekkiet (!) p.g.a. holdets stabilitet i TOTO-cuppen, som vi tippede i sommerferien. O.s.v.

Egentlig ærgeligt, at man ikke går særlig meget op i sport længere. Selvom det da sikkert er udtryk for en alvorlig mangel på noget vigtigt i deres tilværelse, så kan alligevel jeg godt være lidt misundelig på dem, som sætter deres hold over alt andet. De lever ganske vist et pseudoliv på niveau med de kvinder, som ser 1398 afsnit af Plantageejerens datter i træk, men de får sgu også nogle mentale oplevelser, som man ikke får som "seriøs" borger.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal

Begyndte som et lille oprør mod min Liverpool-besatte far, men efter den franske manager Arsene Wenger's ankomst til klubben, blev jeg for alvor Gunner's fan.

Jeg elsker Wenger's (og klubbens), idé om at bygge et hold af unge håbefulde spillere, der spiller forrygende angrebsfodbold.

Det er stærkt underholdende at se på, og nærmer sig decideret boldkunst når det virkelig kører for dem.

Så må dig og i særdeleshed din far have hygget jer da Liverpool slog Arsenal ud af CL med 4-2. Sikke en kamp. Jeg er selv die-hard Liverpool fan og vil altid være det også i de svære tider som nu. En 2-0 sejr over Spurs lunede dog.

Er enig i, at Arsenal spiller god bold især Arshavin og Fabregas. Van Persie er en af verdens bedste angribere og i min top 5.

1. Torres

2. Villa

3. Pato

4. Chamakh

5. Van Persie

Er tossede med de angribere, der alle har sublim teknik og målfarlighed. Fodbold er herligt.

Link to comment
Share on other sites

Så må dig og i særdeleshed din far have hygget jer da Liverpool slog Arsenal ud af CL med 4-2. Sikke en kamp. Jeg er selv die-hard Liverpool fan og vil altid være det også i de svære tider som nu. En 2-0 sejr over Spurs lunede dog.

Er enig i, at Arsenal spiller god bold især Arshavin og Fabregas. Van Persie er en af verdens bedste angribere og i min top 5.

1. Torres

2. Villa

3. Pato

4. Chamakh

5. Van Persie

Er tossede med de angribere, der alle har sublim teknik og målfarlighed. Fodbold er herligt.

Er det Chamakh fra Bordeaux??? En angriber der scorede 13 mål sidste sæson i den franske liga, hvad gør ham bedre end fx Zlatan (Barcelona) og Higuain (Real Madrid). Iøvrigt kan jeg kun umiddelbart se, at Torres og Villa burde ligge på den liste, resten mangler lidt endnu for at være helt i top.

Link to comment
Share on other sites

Så må dig og i særdeleshed din far have hygget jer da Liverpool slog Arsenal ud af CL med 4-2. Sikke en kamp. Jeg er selv die-hard Liverpool fan og vil altid være det også i de svære tider som nu. En 2-0 sejr over Spurs lunede dog.

Er enig i, at Arsenal spiller god bold især Arshavin og Fabregas. Van Persie er en af verdens bedste angribere og i min top 5.

1. Torres

2. Villa

3. Pato

4. Chamakh

5. Van Persie

Er tossede med de angribere, der alle har sublim teknik og målfarlighed. Fodbold er herligt.

Er helt enig med Don Prehn. Chamakh er uden tvivl en god angriber. Men at kategorisere ham som en af verdens bedste, er far too much. Det samme kan egentlig siges om Pato. Han er et stort talent, men absolut ikke blandt de fem bedste efter min mening.

Ellers er jeg enig med dig, omkring de resterende tre spillere.

På listen kunne spillere som Drogba, Eto`o, Rooney og måske en Aguero ligeledes være oplagte.

Edited by hotgym
Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med Don Prehn. Chamakh er uden tvivl en god angriber. Men at kategorisere ham som en af verdens bedste, er far too much. Det samme kan egentlig siges om Pato. Han er et stort talent, men absolut ikke blandt de fem bedste efter min mening.

Ellers er jeg enig med dig, omkring de resterende tre spillere.

På listen kunne spillere som Drogba, Eto`o, Rooney og måske en Aguero ligeledes være oplagte.

Nu har jeg måske udtrykt mig forkert. Jeg mener, at Van Persie er en af verdens bedste, men min top 5 er ikke en top 5 over verdens bedste, men en top 5 over mine favoritter. Det indikerer ikke, at de skal være verdens bedste, det er bare dem, jeg har et soft spot for.

Selvfølgelig er Chamakh og Pato ikke i blandt de 5 bedste i verden, men Pato skal dog nok blive det engang. Undskylder for den lille misforståelse.

Men jeg mener så tilgengæld, at David Villa og Fernando Torres er de to bedste i verden. Torres nr. 1, så lidt kan der da drages ud af min lille top 5 liste.

Edited by repsako
Link to comment
Share on other sites

Fodbold :

Real Madrid. Startede for ca. 7-8 år siden hvor nogle kammerater var tilhængere af Barca. Syntes det kunne være sjovt at heppe på rivalerne for sjovs skyld og for at vi kunne køre lidt på hinanden. Det udviklede sig så til at jeg begyndte at følge dem i ny og næ og især Raul gjorde min interesse større. Derfra har det egentligt ligeså stille udviklet sig og jeg har fulgt dem siden, hvor det tog til da jeg flyttede til Madrid og kunne komme ind og se dem ret ofte.

Jeg forstår heller ikke helt det der med at følge en klub for derefter at droppe dem når de spiller dårligt. Man får et tilhørsforhold et eller andet sted og de op og nedture man får betyder også noget.

Deportivo:

Er ikke fan eller en stor tilhænger, men kan godt lide dem og min interesse for dem opstod efter jeg tilfældigvis så en kamp med dem imod AC Milan i CL. Milan havde vundet deres første kamp på hjemmebane 4-1 (mener jeg) og Jon Dahl var rigtig smart i et interview og sagde at deres kamp egentlig var en "walkover". De kunne jo ikke smide en 4-1 føring væk. Det der mødte dem var et supertændt hold og især Luque var fantastisk. Deportivo vandt kampen 4-0. Efter denne kamp har jeg altid haft et softspot for Depor.

Link to comment
Share on other sites

Deportivo:

Er ikke fan eller en stor tilhænger, men kan godt lide dem og min interesse for dem opstod efter jeg tilfældigvis så en kamp med dem imod AC Milan i CL. Milan havde vundet deres første kamp på hjemmebane 4-1 (mener jeg) og Jon Dahl var rigtig smart i et interview og sagde at deres kamp egentlig var en "walkover". De kunne jo ikke smide en 4-1 føring væk. Det der mødte dem var et supertændt hold og især Luque var fantastisk. Deportivo vandt kampen 4-0. Efter denne kamp har jeg altid haft et softspot for Depor.

Jeg kan ikke udstå Real Madrid, men Raul og Ramos har jeg intet imod.

Derimod har jeg også et soft spot for Depor. Næst efter Liverpool er Depor favoritholdet. Ved ikke, hvordan det begyndte, men mindes en masse dejlige mål af Roy Makaay og Diego Tristan. Især da de legede med ManU og Tristan bl.a. scorer efter, at Barthez og Brown løber ind i hinanden.

Deportivo har altid været istand til at løfte sig og returopgøret på Riazor mod Milan var det vildeste. Sikke en lektion i fodbold Milan fik. Valeron (en af mine all-time favoritter) lagde dem ned med geniale løb og afleveringer og Albert Luque var her der og alle vegne. Veteranen Fran satte prikken over I'et og så kom Milan ned på jorden igen.

Næst efter Liverpools CL triumf i 05 mod netop Milan, 4-2 over Arsenal, 4-1 over ManU og 4-0 over Real Madrid, står Depor - Milan kampen som det største.

Der er ikke noget bedre end når underdogs'ene leger kispus med favoritterne.

Hovmod står for fald!

Edited by repsako
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share