Hvilket hold holder du med og hvorfor?


Christian B
 Share

Recommended Posts

I bund og grund synes jeg nok at danskere der er fans af et specifikt NFL hold er bozos :tongue: Nu har Prehn lige schoolet mig lidt :smile: og jeg blev nysgerrig efter hvorfor folk har "en klub " Jeg vil som udgangspunkt insistere på at hardcore dedication til et specifikt hold, er et led i at opbygge en identitet og finde et fællesskab med andre.

Jeg har selv "holdt med" FCK engang. Det startede da jeg var i militæret i jylland og som eneste sjællænder når vi så fodbold udviklede det sig den vej.

Altså jeg prøver ikke at sige at jeg er bedre end jer, jeg er bare bevidst om at det er sociologisk og mangel på intelligens når jeg blir ramt af det.

At holde med sin egen bys klub kan jeg godt forstå, så længe det er lidt for sjov. Noget med at "represente" Men når Bob fra hvidovre er hardcore Chealsea eller Bengals fan tænker jeg straks Bozo!

Hvis det drejer sig om kærlighed til spillet, kan man elske et hold for dets spillestil, men 10 år efter når holdet længe har spillet af lort, hvorfor består dedikationen?

Jeg har en ven der elsker fodbold. han holdt med Brazilien da vi mødte dem i VM i 98, fordi det var et bedre hold. Han er både Real Madrid og Barcelona fan, når klubberne spiller godt. Det kan jeg forstå.

Hvem holder du med og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det drejer sig om kærlighed til spillet, kan man elske et hold for dets spillestil

Ja, og det er vel på grund af at holds spillestil at det er dem man vælger at holde med? Så jeg kan ikke helt forstå tankegangen bag at man er bozo fordi man holder med et hold, som man ikke er geografisk relateret til. Jeg går udfra at mit statusupdate igår, hvor jeg gjorde det tydeligt at jeg holder med Bengals, ligger grund til den her tråd mere eller mindre. Korrekt? Ihvertfald, så holder jeg ikke med Bengals på grund af en eller anden 10 år gammel præstation. Jeg gider heller ikke holde med et hold bare fordi de er de bedste. Jeg kan lide Bengals' spillestil, og det er grunden til at jeg har valgt at holde med dem. Hvis du synes er det en god begrundelse, fatter jeg slet ikke grundlaget for den her post.

Link to comment
Share on other sites

Ja! Hvis man elsker fordbold kan jeg forstå at man kan være "fan" af en specifik spiller fordi han er dygtig og tilfører sporten noget. Men hvorfor holde med en klub, bare fordi det er den klub?

Nu er jeg ikke selv fan af nogen klub men jeg kan nu godt sætte mig ind hvorfor det at have et tilhørsforhold til en bestemt klub kan have sin charme selvom det til tider går over gevind.

Fordelene er jo mange, man bliver del af en større gruppe med samme sociale interesse, man oplever op og nedture og har et meget klart fjendebillede (læs alle andre klubber også de værste, ærkerivaler hvad næsten alle klubber har). Jeg tror vitterligt at det giver mange mennesker et fast standpunkt i tilværelsen. Uanset hvad der sker i dit liv kan du altid regne med at der bliver spillet næsten hver weekend og at dine venner er der. Man skal ikke undervurdere menneskets behov for at have et samlingspunkt om det så er fodboldklubber, BB eller modelflyverforeninger

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det er vel på grund af at holds spillestil at det er dem man vælger at holde med? Så jeg kan ikke helt forstå tankegangen bag at man er bozo fordi man holder med et hold, som man ikke er geografisk relateret til. Jeg går udfra at mit statusupdate igår, hvor jeg gjorde det tydeligt at jeg holder med Bengals, ligger grund til den her tråd mere eller mindre. Korrekt? Ihvertfald, så holder jeg ikke med Bengals på grund af en eller anden 10 år gammel præstation. Jeg gider heller ikke holde med et hold bare fordi de er de bedste. Jeg kan lide Bengals' spillestil, og det er grunden til at jeg har valgt at holde med dem. Hvis du synes er det en god begrundelse, fatter jeg slet ikke grundlaget for den her post.

Jeg synes ikke du er en Bozo hvis du holder med Bengals pga deres spillestil :) De fleste jeg har mødt holder derimod med et hold fordi det er lige netop dét hold=Bozoism

Fx mange Brøndbyfans blev netop det i starten af 90erne eller hvornår det var Brøndby spillede godt og fik resultater internationalt. Hvorfor holde med Brøndby i dag?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste hold, i hvilken som helst sport, som jeg virkelig holder med må være FC Barcelona i fodbold. Det startede for godt 10 år siden da Figo og Rivaldo var de store stjerner og det er simpelthen pga. spillestilen, som de holder fast i og tror på. Derudover hjælper det selvfølgelig også, at de næsten altid kæmper om mesterskaber.

Jeg har dog også nogle ret gode venner, der er helt pjattet med AaB, kommer til storset alle kampe, ude og hjemme og de er også nogle gange involveret i optøjer. Når vi snakker om det, siger de altid, at det er for at "beskytte" klubben og byen. Det forstår jeg sgu intet af og synes det er pænt til grin. Især når de ikke bor, eller nogensinde har boet, i Aalborg. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke du er en Bozo hvis du holder med Bengals pga deres spillestil :) De fleste jeg har mødt holder derimod med et hold fordi det er lige netop dét hold=Bozoism

Fx mange Brøndbyfans blev netop det i starten af 90erne eller hvornår det var Brøndby spillede godt og fik resultater internationalt. Hvorfor holde med Brøndby i dag?

At have et tilhørsforhold til et fodboldhold, footballhold eller et andet sportshold er ikke altid lige rationelt. De fleste sportsfans (i hvert fald dem jeg kender) har et eller to hold de meget tæt knyttede til. Dvs. at det påvirker en når holdet taber, vinder eller spiller uafgjort. Så har man nogle hold man holder med perifært, uden at have den helt store tilknytning. Min søvn bliver ikke ødelagt, hvis Colts taber.

For mig handler det om at jeg, som 10-årig knøs, blev hevet med på stadion til en kamp (FCK-BIF). Og derfra har jeg udviklet et tæt forhold til klubben/holdet, ved bl.a. at komme ofte på stadion og følge med i medgang og modgang. Så får man en spillertrøje i julegave og så kører bussen bare derfra.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? :smile:

Ah, yes. Glemte del to. Den del der tager lidt mere tid. Oh well, here goes:

AaB: Jeg er indfødt (indavlet?) nordjyde, og blev taget med til den første AaB kamp i 1985 da jeg er otte år gammel. AaB skal spille mod AC Hellas Verona. Jeg er naturligvis kæmpe fan af Preben Elkjær, men han er desværre skadet, så jeg ser ham kun gå ind på midten i halvleg med en mikrofon og takke publikum for at møde frem osv. Jeg husker at kampen endte 3 - 3, og at jeg så de fleste mål fra skuldrene af min far. Jeg var skideligeglad med AaB og Verona. Det var Elkjær jeg ville se, og det fik jeg lov til, dog ikke i kamp. Alligevel var det nok starten på min karriere som fan af AaB. Har fulgt dem lige siden, og har været på stadion mange gange gennem årene.

Aston Villa: Sportslørdag på DR. En af de første kampe jeg stadig kan huske, var med Aston Villa som sejrshold. Så jeg tænkte; de er gode. Dem holder jeg med. Det har også været i midten af firserne (jeg er født i 1977), og jeg har holdt med Villa siden. Det var ikke ligefrem nogen succesrig beslutning jeg tog dengang, men jeg er en idiot og har holdt ved min beslutning.

Bayern München: Lothar Matthäus. 'Nuff said. Han var det store idol i '90-erne.

Real Madrid: Sympatisympatisør. En af mine gode venner er die-hard fan, så jeg holder med Real for hans skyld. For at understrege hvor alvorligt han mener det: Da han skulle giftes blev en af hans kammerater ikke inviteret. Hvorfor? Fordi han holder med FC Barcelona. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår din tanke. Jeg har heller aldrig selv kunne sætte mig ind i det.

Det er nok også grunde til at jeg generelt har svært ved at lade mig underholde ved at se sport i TV. Jeg kan ganske enkelt ikke piske en stemning op over det.

Men det du beskriver er jo ikke unikt for sport. Det samme finder sted i mange andre områder, hvor folk har stor interesse.

Bil nørder kan med liv og sjæl gå op i at hade et andet mærke, pga det mærkede lavede nogle dårlige biler i 1995 osv osv.

Had, og det modsatte, kærlighed, til hold, mærker, biler, i det omfang du tænker på når du omtaler det som "fans" er stort set altid for generaliserende, og mærkeligt til det giver mening.

Omvendt så forstår jeg godt, at hvis man synes en given sport er fed, og gerne vil følge den, så får man ret hurtigt en passion for et bestemt hold, eller en bestemt spiller, pga noget som sker på det tidspunkt interessen vækkes. Og det hænger så ved, også når det bliver dårligere tider for holdet, eller spilleren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig været speciel stor fodboldnørd, men jeg holder altid med Barcelona når de spiller. Hele Basker-mentaliteten har altid vagt lidt beundring hos mig, og FCB er en slags legemliggørelse af den. Ingen sponsor på trøjerne, modstand mod Franco-regimet og kampen for de skæve eksistenser er vel hvad jeg finder tiltalende, selvom jeg er ligeså lidt spansk som stegt flæsk og persillesovs.

I Danmark må det blive Randers af ren og skær lokalpatriotisme, og her forstår jeg til gengæld ikke alle de jyske Brøndby/FCK fans. Det er vel noget med det er sjovere at holde med de hold, der traditionelt vinder mest, men... det er sgu for fesent.

Link to comment
Share on other sites

At holde med et hold, for derefter at vende dem ryggen når det går dem dårligt, er

i min verden forræderi.

Kan du prøve at uddybe det? Hvad er det man skylder klubben? Hvis man har en kæreste som pludselig ikke repræsenterer/indeholder det man faldt for, gør man jo forholdet forbi (eller bør gøre det)

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Det eneste fodboldhold jeg holder med er Barcalona. Det er af den simple årsag, at de spiller det eneste fodbold, som der virkelig er værd at kigge på. Og; lige siden jeg fik den tanke, har jeg holdt med Barcalona. Det er nok en 3-4 år, nu. Men; slet ikke noget die-hard halløj; jeg ser bare deres kampe i fjernsynet, når de sendes.

Link to comment
Share on other sites

apprenti sez: 10/10

fixed bozo :smile:

fodbold er den eneste sport som jeg har et tilhørsforhold til. Det har ganske givet noget at gøre med at jeg har spillet det lang tid. Men jeg er dog på ingen måde hardcore fan.

FCK pga geografi og fordi jeg godt kunne lide deres spillestil (for mange år siden). Hvorfor jeg holder med dem i dag, tja, spillestilen er ikke den samme, attituden/arrogancen er den samme og det tiltaler mig måske lidt. Jeg ser selvfølgelig kampe en gang i mellem, men det er med kammerater som ikke har noget direkte med FCK at gøre - udover at de selvfølgelig også kan lide holdet. Så det er ikke fordi jeg skal mødes med nogen bestemte på nedre c to gange om måneden.

FC Barcalona. Jeg har spansk familie som kommer fra Barca og selvom de for 10år siden flyttede til DK har de stadig et sommerhus lige uden for byen - spillestilen har igen helt sikkert også noget at sige.

Link to comment
Share on other sites

Er Brøndby-tilhænger (ikke fan - i mine øjne er en fan, en fanatiker, der som Salt skriver påvirkes betydeligt af holdets præstation). En tilhænger er for mig en der følger holdet, ser en kamp en gang i mellem, og i det store hele har et hold for at gøre det lidt mere interessant.

Hvorfor BIF? Som skrevet tidligere i tråden er det pga start halvfemserne, og det forrygende spil, senest under laudrup. Hvorfor stadig når det går skidt? Fordi, man håber de kommer tilbage til det niveau de har haft, og har muligheden for at give en de samme oplevelser som tidligere. For mig er Brøndby bedst i europæisk fodbold, og der har været langt mellem snapsene de senere år. Der var en returkamp mod Hertha Berlin og en kamp mod schalke som højdepunkter i 00'erne, og ellers intet rigtigt.

NFL holder jeg ikke rigtig med noget hold. Jeg følger kampene, og er fascineret af de store følelser, de store hits, de taktiske overvejelser, etc.

Ligenu håber jeg på at NE Pats kommer tilbage så vi kan få en fed afslutning der går til sidste spil. Det er der NFL er bedst.

Link to comment
Share on other sites

Kan du prøve at uddybe det? Hvad er det man skylder klubben? Hvis man har en kæreste som pludselig ikke repræsenterer/indeholder det man faldt for, gør man jo forholdet forbi (eller bør gøre det)

Hvad er det fede ved at støtte et hold og vende dem ryggen når det går dem dårligt?

Det handler om fankultur kammerat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder med tre fodboldhold: AGF, Barca og Newcastle.

Barcelona har jeg holdt med ligeså længe jeg kan huske. Jeg er født i '85 og kan huske, at jeg og min bedste kammerat i starten af 90'erne sad og så spansk fodbold fredag (eller var det lørdag?) aften, og vi kunne næsten ikke holde os vågne fordi kampene først startede klokken 22.00. Jeg husker bare deres spil SÅ tydeligt, og jeg var totalt betaget af, at de altid prøvede at lave noget lækkert - et mål var ikke bare et mål. Efterfølgende er jeg blevet mere og mere betaget af spillestilen og stjernene, men også talentudviklingen, klubbens historie og fansene.

Mit helt store fodboldidol, Alan Shearer, (verdens bedste angriber ever, ever, ever!) spillede for Newcastle da de var rigtig gode i midten af 90'erne. Nu er de snarere en klub jeg hader at jeg elsker, men tror og håber på at de nok skal komme igen.

Jeg er dog ikke mere fan af hverken Newcastle eller Barcelona end at jeg kan blive total imponeret over bl.a. Real Madrids hold i starten af 00'erne med Zidane i spidsen. Hold kæft hvor var det også bare et kongehold.

Herhjemme holder jeg med AGF på den der helt usaglige århusianske måde. Jeg håber det går rigtig dårligt for alle andre hold i ligaen og mener at dommere, DBU, modstanderne, vejret, bolden og gud er imod AGF. Jeg mener selv at jeg er en veluddannet og saglig ung mand, men AGF påvirker mig åndssvagt meget. Også mere end jeg nok vil indrømme, fordi jeg jo godt ved at "det bare er fodbold". Jeg bliver virkelig berørt af et nederlag og ved gud, hvor har der være mange af dem. Jeg har holdt med dem så længe jeg husker, og det er den klassiske historie med, at det var min far der tog sønnike med på stadion. Jeg står ikke sammen med fansene, ej heller synger jeg slagsange, men for fanden hvor håber jeg bare de bliver mestre en dag. Jeg har altid boet i århus og er stort set på stadion hver gang de spiller hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det fede ved at støtte et hold og vende dem ryggen når det går dem dårligt?

Det handler om fankultur kammerat.

Det fede er at så slipper man for at spilde tid på et lortehold :smile: Det handler om intelligens kammerat.

Edit: Du svarede i øvrigt ikke på spørgsmålet, og tag i øvrigt ikke mine små drillerier alt for alvorligt.

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share