Ikke altid ømme muskler


Tinna123
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er næsten lige startet igen med at træne mavemuskler. Efter første gang jeg trænede havde jeg ømme muskler de næste to dage. Efterfølgende når jeg har haft trænet, kan jeg kun mærke musklerne mens jeg træner og det er det? Alligevel kan jeg mærke at musklerne er blevet stærkere, men det kan da ikke passe at jeg er så stærk i musklerne allerede efter første gangs træning?

Jeg har oplevet det samme med løbetræning.

Er der nogen som har en forklaring på det?

Mvh. Tinna

Link to comment
Share on other sites

Det du referer til med ømhed, hedder DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness). Det opstår efter hård træning, og især hos begyndere, og er et tegn på at du har udsat musklerne for noget de ikke er vant til. At du så er stoppet med at være øm, kan betyde en del forskellige ting:

1. Dine muskler har vænnet sig til belastningen. Det kan ske ret hurtigt, især hvis de har været vant til belastningen før en pause.

2. Du træner ikke hårdt nok. Dvs. du er blevet stærkere efter et par gange, men har ikke justeret belastningen så den passer til din styrke.

Der er sikkert også nogle flere faktorer, men kan ikke lige huske dem, og tror jeg fik de væsentligste. At du ikke er øm længere, er ikke nødvendigvis skidt - afhængigt af dine behov - men betyder nok, at dine muskler har potentiale til at blive presset mere.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg er næsten lige startet igen med at træne mavemuskler. Efter første gang jeg trænede havde jeg ømme muskler de næste to dage. Efterfølgende når jeg har haft trænet, kan jeg kun mærke musklerne mens jeg træner og det er det? Alligevel kan jeg mærke at musklerne er blevet stærkere, men det kan da ikke passe at jeg er så stærk i musklerne allerede efter første gangs træning?

Jeg har oplevet det samme med løbetræning.

Er der nogen som har en forklaring på det?

Mvh. Tinna

Det kan sagtens passe. Som skrevet, dine muskler har allerede tilpasset sig belastningen. Det er sket så hurtigt sikkert fordi du har lavet den samme øvelse tidligere.

SKift du bare lidt mellem nogle forskellige maveøvelser, så skal du nok blive ved med at have nogle små doms;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde også ømme muskler da jeg startede på mavebøjninger efter en lang pause men nu efter ca 2 ugers træning af dem får jeg ikke ondt mere selv om jeg tager 5 sets af 20-30 langsomme mavebøjninger hvor jeg hver gang får syre i musklerne så jeg tænker jeg skal presse dem hårdere med forskellige øvelser men under alle omstændigheder så behøver man ikke nødvendigvis at få DOMS for at ens muskler bliver større, desuden hvis du har ømme muskler er det ikke smart at træne dem før de er friske igen.

Prøv eventuelt hvis du ikke gør det nu at bære en vægt på f.eks 5kg bag hovedet for at presse dig mere, bare vær sikker at det ikke gør ondt i nakken hvis du gør det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kender i varmebalsam fra Alkymea?

Slighty offtopic, men det er altså godt mod ømme muskler.

Jeg bruger det uanset hvor jeg har ømme muskler. Super godt. Det er lidt som tigerbalsam og lignende. Men jeg synes varmebalsamen er mere effektiv. Bruger det især ved spændte og ømme rygmuskler, skulder (hjælper også med spændingshovedpinen).

Og synes også det er ret godt, når man har seneskedehindebetændelse (eller hvad det hedder).

Kan jeg i hvert fald "varmt" :clap: anbefale.

Jeg køber det på deres hjemmeside. alkymea.com.

Edited by migselv
Link to comment
Share on other sites

Kender i varmebalsam...

Den form for "smerte" der kommer efter fysisk aktivitet, er ikke noget jeg opfatter som ubehag, personligt. Faktisk kan det virke motiverende. Med tiden vil det nok for de fleste blive erstattet af et pump i musklerne, og en strammende følelse i huden.

Faktisk syntes jeg den slags produkter er latterlige. Iøvrigt skal man passe meget på med at bruge diverse piller og creme imod det ene og det andet, meget af det som sælges er fiduser, selv hvis det skulle have en virkning. Eks. Ved brug af fugtigheds creme, diverse kosmetik, og sikkert særligt læbepomade, vil et hyppigt problem være at huden stopper med at producere naturlige fugt, og derfor tøre ud. Det vil så for de fleste ubevidst, skabe en ond cirkel, hvor folk bare køber mere fugtigheds creme.

Og i det her tilfælde vil det være spild af penge, selv hvis det her balsam haløj skulle virke. Det er sikkert kendt af de fleste som træner, at ømme muskler efter træning kan afhjælpes ved at lave nogle hurtige øvelser, evt med lettere vægt, eller forskellige udtrækningsøvelser. Men at begynde at bruge creme eller tage piller er direkte Åndssvagt, særligt hvis man ikke har studeret indholdet ordenligt.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share