Løbetræning - ømt knæ?


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at løbe igen efter en længere skadespause. Begyndte faktisk allerede at løbe i november 09 og det gik fint indtil julen. Jeg begyndte at få en meget lille irritation og første løbetur i det nye år eskalerede det. Jeg fik en strammende fornemmelse på indersiden af mit højre knæ lige under skallen. Det kom allerede efter ca. 2 km af en 6 km tur, men jeg fortsatte desværre. Da jeg kom hjem havde jeg kraftige smerter især når jeg bøjede benet. Som om min sene var en elastik og jo mere den blev strukket jo mere ondt gjorde det. Har nu holdt pause siden, men ville løbe en tur i dag. Kunne dog mærke at det slet ikke var væk allerede efter 300 m, så stoppede. Har søgt lidt på det og kan se det muligvis er løberknæ eller springerknæ. Forstår bare ikke at det allerede kan være det, for har sammenlagt kun løbet 80 km over 2-3 måneder. Har løbet ca. hver anden dag. Jeg spiser ibuprofen nu for at blive bedre, men er der øvelser jeg kan lave for at blive skaden kvit og forebygge at jeg ikke får den igen?

Link to comment
Share on other sites

Hey

80 kilometer på to måneder lyder ikke som "kun" for mig, når du samtidig nævner at du lige har holdt en længere skadespause!!

Kunne det ikke være en god idé at få en læge eller fysioterapeut til at give sit besyv med - bare for at være på den sikre side

Hvis det rent faktisk er et springerknæ, så kan læse nogle gode råd i artiklen, som du ser via linket nederst.

Artiklen er skrevet af Henning Langberg, der er uddannet fysioterapeut og som arbejder som senior forsker på Institut for Idrætsmedicin - København, Bispebjerg Hospital. Han har desuden igennem en årrække været fysioterapeut for Team Danmark med speciel tilknytning til landsholdet i triatlon.

Læs artiklen på:

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=70&a_id=64&title=art

God bedring! :smile:

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at løbe igen efter en længere skadespause. Begyndte faktisk allerede at løbe i november 09 og det gik fint indtil julen. Jeg begyndte at få en meget lille irritation og første løbetur i det nye år eskalerede det. Jeg fik en strammende fornemmelse på indersiden af mit højre knæ lige under skallen. Det kom allerede efter ca. 2 km af en 6 km tur, men jeg fortsatte desværre. Da jeg kom hjem havde jeg kraftige smerter især når jeg bøjede benet. Som om min sene var en elastik og jo mere den blev strukket jo mere ondt gjorde det. Har nu holdt pause siden, men ville løbe en tur i dag. Kunne dog mærke at det slet ikke var væk allerede efter 300 m, så stoppede. Har søgt lidt på det og kan se det muligvis er løberknæ eller springerknæ. Forstår bare ikke at det allerede kan være det, for har sammenlagt kun løbet 80 km over 2-3 måneder. Har løbet ca. hver anden dag. Jeg spiser ibuprofen nu for at blive bedre, men er der øvelser jeg kan lave for at blive skaden kvit og forebygge at jeg ikke får den igen?

Det er svært at anbefale nogen øvelser eller behandling, når du har ikke fået en diagnose endnu.. jeg vil anbefale dig at kontakte en osteopat eller fysio, så du kan finde ud af hvor problemstillingen ligger, i stedet for at gætte dig frem og derved forlænge en evt. skadesperiode.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share