For høj træningspuls.


DonSine
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem de sidste par år trænet og løbetrænet en del. I sommers løb jeg 10-15 km 3 gangen om ugen men en hastighed på 10-10,5 km/t. Jeg havde ikke noget pulsur, så havde ingen idé om hvad mig puls lå på.

Har holdt 2½ måneds "aktiv pause" nu - med spinning, styrketræning og lettere løb, og i mellemtiden anstaffet mig et pulsur.

Sagen den, at så snart jeg sætter i løb, flyver min puls op på 160 og ved 8-9 km/t ligger min puls på 165-170, og øger jeg tempoet til 10 km/t ligger den på over 180. Jeg kan let løbe 5-10 km med den puls, hvilket jeg syntes er mærkeligt.

Ved selvfølgelig godt at mig form ikke er som i sommers, men har svært ved at forstille mig at kondien er faldet synderligt meget.

Jeg har en hvilepuls på 55 og en max på 205.

Skal jeg bare affinde mig med den høje puls, eller er der noget jeg kan gøre for at sænke den?? Altså skifte løbestil eller noget??

MVH Sine

Link to comment
Share on other sites

Jeg lånte engang et pulsur. Kan ikke huske om det var ved løb eller spinning den viste 205. I hvertfald har min puls været over 200 ved begge aktiviteter.

Jeg har et ur med gps i nu, og det er sådan jeg måler farten.

Måske kan du finde lidt hjælp i en anden tråd med samme emne:

http://www.motion-on...ls&fromsearch=1

Ud fra hvad der er sagt om tulle mangler jeg muligvis jern eller blod. Eller også er jeg også bare helt speciel ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lånte engang et pulsur. Kan ikke huske om det var ved løb eller spinning den viste 205. I hvertfald har min puls været over 200 ved begge aktiviteter.

Jeg har et ur med gps i nu, og det er sådan jeg måler farten.

Ud fra hvad der er sagt om tulle mangler jeg muligvis jern eller blod. Eller også er jeg også bare helt speciel ;)

Hvis du har målt 200 eller 205 som puls under enten løb eller spinning er dette IKKE din max puls, der skal man presse kroppen extremt meget for at komme ud. Dette kunne også være årsagen.

Hvad er din alder?? Så kunne man prøve en af tommelfingerreglerne mht at finde max pulsen, indtil du får den målt.

Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun

Jeg forstår ikke rigtig, hvad problemet er. Bliver du dårlig eller opbygger du ekstremt meget mælkesyre på dine løbeture? For hvis det føles nogenlunde "normalt" for dig at løbe med en puls på 175-180 stykker, så er det bare dér, din løbepuls ligger. Den skal jo ikke ligge på et eller andet bestemt antal slag, men er – som de andre også er inde på – helt afhængig af, hvad din maxpuls og syretærskel etc. ligger på.

En rask løbetur får lynhurtigt pulsen til at skyde opad, og pulsen ligger generelt højere end ved cykling/spinning, hvor der skal kæmpes for at få pulsen op på samme niveau. Ved cykling/spinning skal du jo heller ikke løfte din krop og holde den "svævende" hele tiden som ved løb, og der er typisk også lange perioder, hvor du bare ruller afsted uden specielt høj puls. Det er der ikke ved løb (med mindre man går indimellem).

Det er derfor, at løb er en meget anstrengende, men også effektiv form for motion. Din puls kommer hurtigt op, og den holder sig på det høje niveau hele vejen. Kan man yderligere presse sig lidt undervejs, så har man virkelig god kredsløbstræning på bare 30-60 minutter. Helt ideelt. Og som de øvrige også siger, så ligger din maxpuls sandsynligvis højere end de 205. Prøv at få den målt rigtigt en dag. Det kan give afklaring.

Hilsen

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du tror at din puls skal ligge i et bestemt område når du dyrker motion. Men vi er allesammen forskellige, så du kan ikke regne med at fordi vennerne ligger i et bestemt område så gælder det også for dig.

Din puls er din egen, og hvis du har en maxpuls i nærheden af 205 så er det jo heller ikke vanvittigt højt at ligge omkring 180 på en 10 kilometers løbetur.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har målt 200 eller 205 som puls under enten løb eller spinning er dette IKKE din max puls, der skal man presse kroppen extremt meget for at komme ud. Dette kunne også være årsagen.

Skulle nu nok mene at man kan presse pulsen helt op ved både spin og løb. Er jo ikke ligefrem landevejscykling eller -løb der fik den derop. Men vil ikke nægte at min maxpuls kan være højere. Kunne være at jeg skulle få den målt en dag...

Jeg er 24. Tommelfingerreglen er at maxpuls er 220-alder? Altså "burde" min puls være 196...

Det lyder som om du tror at din puls skal ligge i et bestemt område når du dyrker motion.

Ja, når jeg ser på løbeprogrammer, skal skal pulsen ligge på bestemte intervaller i forhold til maxpulsen. Er det forkert?? Altså ved godt at jeg måske ikke skal følge den 100%, men der er et stort spring fra fx 165bpm til 185bpm.

Din puls er din egen, og hvis du har en maxpuls i nærheden af 205 så er det jo heller ikke vanvittigt højt at ligge omkring 180 på en 10 kilometers løbetur.

Har endnu ikke løbet 10 km med pulsur. Det er efter 5-10 min ved 10 km/t min puls ligger på 180+ bpm. Det er det der undre mig.

Jeg forstår ikke rigtig, hvad problemet er.

Vil jo gerne have det optimale ud af min træning. Dels er jeg bekymret for om min krop kan holde til fx 3½ times løb om ugen med en gnspuls på 185. Og dels tænker jeg over om jeg bare skal sætte farten ned og løbe 8-9 km/t og løbe på løbeprogrammets anbefalede 70-80%, eller om jeg skal se sort på den, og løbe ved 90% fordi jeg kan...

Link to comment
Share on other sites

Hey

Det er svært at komme op på makspuls ved almindelig løb eller spinning.

Hvis du for eksempel sprinter 200-300 meter i forbindelse med en løbetur, vil du ikke nå din makspuls, fordi du her bliver begrænset af mælkesyreophobninger før du rammer din maksimale puls.

Makspulsen findes normalt ved at man efter en grundig opvarmning, øger belastningen ca. hvert minut, til man er fuldstændig brændt af :devil:

Jeg mener ikke at du skal være bange for en puls på 175-185. Hvis du kan løbe med den puls uden at føle ubehag, så er der ingen problemer.

Tommelfingerreglen om makspuls som 220 minus alder holder ikke. Det gør en anden grov tommelfingerregel heller ikke. Den hedder 210 - (0,5 x alderen).

Der tages ikke højde for en lang række faktorer ved de to metoder. Så din makspuls kan i princippet godt være på 210-215 slag i minuttet.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun
Vil jo gerne have det optimale ud af min træning. Dels er jeg bekymret for om min krop kan holde til fx 3½ times løb om ugen med en gnspuls på 185. Og dels tænker jeg over om jeg bare skal sætte farten ned og løbe 8-9 km/t og løbe på løbeprogrammets anbefalede 70-80%, eller om jeg skal se sort på den, og løbe ved 90% fordi jeg kan...

Jamen, jeg forstår det stadig væk ikke. Føler du ubehag ved, at din puls ligger på 180-185/min? Får du en ekstraordinær ophobning af mælkesyre, så du kun kan løbe få km? Når du ikke kender din præcise maxpuls, så ved du jo heller ikke, hvornår du løber på hhv. 80, 85 eller 90 procent af dit max.

Hvis det føles okay for dig at løbe med 180-185/min, så skal du da ikke gå rundt og være "bekymret" for, om din krop kan holde til at træne ved den kadence, for det kan den jo åbenbart. Det er jo ikke sådan, at man pludselig rammer en mur, og så bryder kroppen sammen efter nogle uger.

For de fleste ligger mælkesyregrænsen på omkring 82-83 procent af max. Det gør den i hvert fald for mit vedkommende. Og når jeg op på 90-94 procent af max, så varer det ikke lang tid, før jeg får en nærdødsoplevelse, hvis jeg bare bliver ved. Derfor tror jeg næppe, at dine 180/min svarer til 90 procent af max.

Nu er jeg selv rigtig gammel, så min maxpuls har jeg skudt til at være omkring 170/min. Det vil sige, at 140/min svarer til omkring 80 procent at min max. heartrate. Jeg har cyklet i bjerge og ved, at jeg skal holde mig under 142-144/min for ikke at gå helt kold på meget lange stigninger. Det svarer fint til en syregrænse på omkring 82-83 procent.

Jeg prøvede i dette efterår at komme i gang med at løbetræne igen. Da jeg efter en måneds tid kom op på en fornuftig kadence på ture op til 12,5 km, lå min gns.puls også omkring 78-79 procent af max. heartrate. Min pointe er, at man ved løb meget nemt kommer til at ligge jævnt højt lige under syregrænsen.

Prøv eventuelt at presse dig selv lidt på en af de næste ture. Man vil sjældent være i tvivl om, hvornår man rammer syregrænsen, og det er typisk omkring 82-83 procent af max. heart rate. Måske folk med mere indsigt i de ting kan supplere her :smile:

God træning.

Edited by OnTheRun
Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun
Nu ved jeg i hvertfald hvad jeg skal bruge vintermånederne på - Finde min maxpuls og syregrænse

Altid rart at have noget at tage sig til i den mørke vintertid :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share