Forstuvet angel og stadig smerter efter 8 mdr


knut
 Share

Recommended Posts

Hej Mol'ere

Mit problem er at jeg vred rundt på højre fod under en løbe tur i maj 2009.

Jeg har trænet foden op langsomt med udstrækning og diverse øvelser som f.eks. at stå på et ben, et bens squat etc. Men nu er jeg så begyndt at løbe igen…

- Bare stile og roligt på løbebånd i fitnesscenteret og har altså fået en lille smule smerter igen.

Jeg løber typisk 5 km 3 gange om ugen..

Det er ikke stærke smerter, men bare generende….

Dvs. jeg har i et halvt år ikke mærket noget selvom jeg har gået, cyklet og svømmet… Nu mærker jeg det ved retningsskifte og når jeg går op eller ned af trapper … Men dog ikke i maskinerne når jeg træner lægmusklerne, squat eller står på vippebræt??

Da jeg forstuvede anklen, vred jeg foden ind under mig selv, og i dag har jeg smerter på indersiden af vristen/anklen lige omkring, der hvor skinnebenet bliver til fod….??

Det er ret fortvivlende….

Hvad kan jeg gøre for at få smerterne væk?

- Tape foden op?

- Tilbage til vippebrætte ??

- Udstrækning ???

Hvor længe er det rimeligt at blive ved med at være generet af smerter efter en forstuvning ???

Edited by knut
Link to comment
Share on other sites

Hvor længe er det rimeligt at blive ved med at være generet af smerter efter en forstuvning ???

Nu er der ikke noget der hedder "rimeligt" inden for idrætsskader :blink:

Dit problem skyldes formentlig at du for tidligt er gået i gang med at løbe for langt og for ofte. Så på grund af din utålmodighed står du nu i en situation, hvor du er tvunget til at skrue ned for blusset igen :blush:

Jeg går ud fra at du allerede da skaden skete var ved læge og fik foden ordentligt undersøgt...?

Hvad kan jeg gøre for at få smerterne væk?

- Tape foden op?

- Tilbage til vippebrætte ??

- Udstrækning ???

Alle tre nævnte ting kan hjælpe!

Personligt ville jeg droppe løbeturene til smerterne var væk og så ganske stille og roligt gå i gang med at løbe igen, men holde både hyppighed og længde nede. Du kunne f.eks begynde med en til halvanden kilometers løb og så maks. bygge 10 procent på afstanden om ugen. Jævnt tempo til at starte med - gerne på blødt underlag. Ingen intervaller og bakker. Evt. løbebånd, som du også har været i gang med hidtil!

Hvis du kan gøre det uden smerter, kan du sagtens lave andre former for cardio, mens du holder pause fra løb.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ved snart ikke...

Jeg var ved lægen efter uheldet og han mente ikke, at noget var brækket eller revet over.

Siden uheldet har jeg holdt mig i gang med svømning og cykling. Det er 8 mdr. siden og jeg har

flere gange løbet små tur 1 -3 km efter spinning uden problemer.

Men nu med de 5 km er der som sagt lidt problemer...

Smerterne er kraftigst efter 5-10 min. og forsvinder så gradvist.

- og jeg kan slet ikke forstå hvor der ikke er problemer, når jeg træner lægmuskler og squat.

Der er trods alt meget belastning på..

Og der er heller ingen problemer når jeg hopper, går på tæer eller hæle. Men så igen når jeg går på trapper????

Men måske det har været for meget med 5 km...

Edited by knut
Link to comment
Share on other sites

Hey igen

Jeg tror ikke du skal prøve at forstå! Du skal bare lytte til din krop og reagere på det den fortæller dig.

Lige nu siger den til dig at du skal skrue ned for løbet - længere er den vel ikke :smile:

Prøv at skrue ned for løbet igen og byg så stille og roligt op igen med 10 procent om ugen.

Det kan godt være at du synes det går for langsomt!!

Men efter skader er den sikreste metode at bygge langsomt op - ellers ender du med at gå to skridt frem og to tilbage hele tiden. Hvis du er rigtig uheldig, får du kroniske problemer på den måde.

Du kan ikke sammenligne squat og løb i forbindelse med belastning, skader og deraf følgende smerter. Det er tale om to vidt forskellige bevægelsesmønstre og belastninger.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hej Knut

Jeg er hverken læge eller fysioterapeut, men det lyder lidt underligt med din ankel. - 8 mdr. er lang tid og jeg ville nok tro at du var over din skade…??

Jeg synes du skal kontakte din læge og få en henvisning til en fysioterapeut. Fysioterapeut vil sikkert kunne hjælpe dig med strækøvelser og hvis ikke så måske en røntgenbillede af poten…

Det burde jo ikke gøre ondt når du går ned af trapper, hvis du kan træne lægge og gå på tæer?!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej Knut.

Mht. hvor lang tid en forstuvning kan vare, så har jeg ladet mig fortælle, af en fys, at sådanne en kan tage helt op til 1 - 1,5 år. :blush:

Jeg har nu gået rundt med en forstuvning i 10 mdr, efter at have vrikket rundt på fodleddet, og den gør stadig ondt, hæver op og bliver blå, hvis jeg så meget som bare gør rent i min lejlighed.

Venlig hilsen

Kisser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share