Træning alene, minus failure!


KeMo
 Share

Recommended Posts

Hjælp, jeg kan ikke finde ud af at beherske mig. Kan ikke lade være med at prøve at tage eeeen mer.

Når man træner alene, er det så tilvending at IKKE nå failure? Dvs. jeg skal knalde vægten i gulvet et par gange inden jeg har fundet ud af det?

Eller skal jeg forudbestemme hvad jeg vil tage, og så pis med om jeg føler jeg kan tage flere?

Jeg forstår ikke hvordan man kan lade være... :confused2:

Det er nok muligt i ikke kan hjælpe, så må jeg bare søge videre efter seriøse træningspartnere.. <_< eller se om der er nogen til at spotter (bare ikke så fedt hvis ens træning afhænger af det).

Nåh, lad os se om der er hjælp at hente :)

Link to comment
Share on other sites

KeMo <<< Det er tilvænning og erfaring. Jeg havde det som du, da jeg startede med bænkpres. Klaskede alt for mange kilo på - og kørte til grænsen. Hvilket nogle gange resulterede i uappetitlige scener, hvor jeg lå og sprællede under vægtstangen.

Tilmed smadrede jeg mine skuldre af at køre til failure konstant. Og så havde jeg fået lussinger nok: Ingen vej uden om at acceptere, at fremgangen sker på en anden måde: Rolig progression. Og ikke køre til failure. Fremgangen kommer ved at træne systematisk, ikke ved at overdrive træningen :)

I øvrigt enig med Breaker i værdien af en spotter. :) Men man kan godt klare det alene, hvis man lige lærer at kontrollere sin træning og sig selv lidt. Det var svært for mig, fordi jeg er så utålmodig.

Link to comment
Share on other sites

Du kan evt. prøve at følge et fast program hvor der er fastlagt hvilke vægte og hvor mange reps du skal køre hver gang. På den måde bliver du forhindret i at køre til failure. Men ellers vil jeg sige at det er en vane sag. Jo længere tid du har trænet, jo mere kender du dig selv og ved hvornår kroppen siger stop - inden man rammer failure!

Link to comment
Share on other sites

I den sammenhæng, undrer det mig, at der stadig er så mange stativer til bænk og squat, der ikke har mulighed for at komme af med vægten i bunden.

Jeg havde problemet tidligere, den gang jeg troede at det var nødvendigt at træne til failure for hypertrofi.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kører BB er det jo ikke så svært (noget sværre i SL).

Du skal da som udgangspunkt bare tage dine 3x8 (eksempelvis) hver gang. Du mærke fremgang og sætter den lidt op i vægt. Så mærker du i hvert sæt, hvor "frisk" du er ifh. til hvor "frisk" du plejer at være. Mærker du dig frisk satser du på den 8. rep, er du mindre frisk stop på 7. rep. Kan du kun tage 6. rep efter en vægtstigning, så har du sat vægtspringende for store.

Husk to ting:

1. At kunne tage en rep mere end du gjorde er ofte rigeligt. Hvis du f.eks. "kun" har taget 3x8 men i virkeligheden (hvis du havde prøvet) godt kunne havde taget 3x9, ja så er det slet ikke slemt. Muskelnedbrydningen er alligevel meget stor ved 3x8 selvom 3x9 havde lidt mere (men ikke meget). At træne således at man generelt kan tage en rep mere man gør, er som udgangspunkt helt fint.

2. Konstant at træne til faliure er ikke godt. Men at ramme faliure engang imellem gør intet (ja, det kan endog være lidt godt). Men husk nu ikke overdrive med faliure eller forced reps.

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share