Et langt eller flere korte set?


flugufrelsarinn
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg har trænet i 5 måneder med store fremskridt med dette program

Military press 3 set

Bænkpres 3 set

bent over row 3 set

triceps 3 set

og så gør jeg det hele en gang til.

Imellem settene har jeg 1 min pause.

Mit spørgsmål er, om jeg ville få mere ud af træningen hvis jeg løftede 6 set af hvert ud i et i stedet for at løfte 3 set to gange?

Jeg har også gået og tænkt over om det er nødvendigt med den isolerede triceps øvelse, og om jeg ikke kunne bruge tiden bedre på noget andet. Jeg ved at deadlift og squat er begge meget gode valg, men det er ligesom ikke blevet til mere end en tanke.

Forhåbentligt er der nogen der har nogle ideer )

Link to comment
Share on other sites

Hey

Normalt kører man en muskelgruppe færdig og vender ikke tilbage.

Om du skal køre seks set er lidt svært at afgøre. Det ville være rart at vide hvor mange gentagelser du kører med i hvert set?

Mht. den isolerede tricepsøvelse:

Jo, umiddelbart kan du bruge tiden bedre ved at smække en anden øvelse som squat ind i programmet. Det ville i så fald være den eneste øvelse til understellet. Hvis du er fanatisk modstander af at træne underkroppen :smile: - kunne du vælge at køre chin-ups, der går i vingerne.

Problemet med din isolerede triceps-øvelse er at du i forvejen rammer dine triceps med bænkpres. Du kunne alternativt vælge at køre bænkpres med skiftevis bredt og smalt greb - smalt greb sender triceps på hårdt arbejde.

**

Link to comment
Share on other sites

Hey

Normalt kører man en muskelgruppe færdig og vender ikke tilbage.

Om du skal køre seks set er lidt svært at afgøre. Det ville være rart at vide hvor mange gentagelser du kører med i hvert set?

Mht. den isolerede tricepsøvelse:

Jo, umiddelbart kan du bruge tiden bedre ved at smække en anden øvelse som squat ind i programmet. Det ville i så fald være den eneste øvelse til understellet. Hvis du er fanatisk modstander af at træne underkroppen :smile: - kunne du vælge at køre chin-ups, der går i vingerne.

Problemet med din isolerede triceps-øvelse er at du i forvejen rammer dine triceps med bænkpres. Du kunne alternativt vælge at køre bænkpres med skiftevis bredt og smalt greb - smalt greb sender triceps på hårdt arbejde.

**

Tak for svaret begge to.

Gentagelserne er forskellige for hvert øvelse, men de er alle imellem 7-12.

Det er ikke det at jeg er imod at træne underkroppen, mere det at da jeg begyndte at løfte havde jeg ikke en masse tid, så jeg valgte at fokusere på overkroppen, og det har vel sat sig i programmet. Det er sikkert tid til noget variation )

Mht. chin-ups så tager jeg 3 set samt 3 set pull-ups de dage jeg ikke kører hovedprogrammet.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er grunden til at du ikke træner ben? Få smidt noget squat ind!

Desuden... Bytter du ikke rundt på sæt og gentagelser - eller hvor mange gentagelser/reps kører du i hvert sæt?

3 sæt, som i f.eks. 3 gange 8 gentagelser.

Grunden til at jeg ikke gør squat er at bare at jeg aldrig gjorde mig den umage at lære øvelsen rigtigt da jeg gik i fitness center, da min træning af ben og ryg mest foregik ved brug af maskiner, og nu hvor jeg er stoppet er jeg så uden den viden. Men det er vel nemt nok at finde ud af det igennem internettet.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg ikke gør squat er at bare at jeg aldrig gjorde mig den umage at lære øvelsen rigtigt da jeg gik i fitness center, da min træning af ben og ryg mest foregik ved brug af maskiner, og nu hvor jeg er stoppet er jeg så uden den viden. Men det er vel nemt nok at finde ud af det igennem internettet

Nettet er afgjort din ven når det kommer til at finde øvelser, men ikke nødvændigvis når det kommer til at udføre dem korrekt. Få en eller anden som har forstand på øvelserne til at checke sin stil eller send et link til en video af dig selv ind på siden her. Der kører en tråd herinde hvor de andre medlemmer kommer med råd og kritik til dine øvelser. http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=51905

Så skulle risikoen for skader være det mindre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor`? :) Hvis du spredte en muskel ud på hele træningen kan den vel hvile bedre og dermed kan den yde bedre og dermed kan du løfte mere og derfor smadre den mere og derfor bliver den større og stærkere?!

Hey

Ja, eller man kunne forestille sig, at du kun trænede en muskelgruppe om dagen, men til gengæld kørte 64 set fordelt over hele dagen, for så ville musklen virkelig blive flad så den blev helt smadret og så ville den for alvor blive større og stærkere :blush:

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hey

Ja, eller man kunne forestille sig, at du kun trænede en muskelgruppe om dagen, men til gengæld kørte 64 set fordelt over hele dagen, for så ville musklen virkelig blive flad så den blev helt smadret og så ville den for alvor blive større og stærkere :blush:

**

Det svarer jo ikke helt på hvad jeg spurgte om... Jeg spurgte, hvorfor man gør en muskel færdig ad gangen.

Link to comment
Share on other sites

Det svarer jo ikke helt på hvad jeg spurgte om... Jeg spurgte, hvorfor man gør en muskel færdig ad gangen.

Hey Durden

Nej, jeg svarede ikke helt på dit spørgsmål :smile:

Forsøg har vist at det hormonelt er en fordel at pauserne mellem de enkelte set ikke bliver for lange - men naturligvis heller ikke for korte.

Når målet er hypertrofi som i trådstarters tilfælde - det går jeg ud fra er tilfældet, når antallet af reps er 7-12 - har forsøg (bl.a. kraemer) vist at pauser på 1-2 minutter medfører en større koncentration af anabolske hormoner og dermed giver de bedste betingelser for hypertrofi.

Når trådstarter kører sine tre set i en øvelse, derefter kører resten af programmet for derefter at vende tilbage til den første øvelse igen, bliver pausen for lang i forhold til de optimale betingelser for hypertrofi.

Jeg mener desuden at der kan være noget træningsteknik i at gøre en øvelse færdig (når der ikke er tale om superset) - men det er bare min personlige holdning.

Ved træning for maksimal styrke som i vægtløftning eller styrkeløft, hvor man typisk kører med 2-6 gentagelser i et set, vil pausen mellem to set typisk være 3-5 minutter. Her handler det om nogle lidt andre ting.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share