Laktose ?


kalp
 Share

Recommended Posts

Laktoseallergi findes ikke - enten er det laktoseintolerans, eller også er det mælkeallergi. Forvirringen opstår nok, fordi laktose også kaldes mælkesukker. I virkeligheden findes laktose i en meget stor del af de produkter vi her i vesten indtager (ikke kun i mælke-produkter).

Laktoseintolerans skyldes manglen (enten helt eller delvist) på enzymet laktase. Laktase spalter laktose til 2 andre sukkertyper: henholdsvis glukose + galactose. Det er altså denne spaltning som ikke finder sted hos laktoseintolerans-patienter. Dermed er det ikke en allergisk reaktion. Uspaltet mælkesukker (laktose) binder vand, og kan derfor give diaré og ubehag - det er ikke farligt eller lign.

Mælkeallergi er så vidt jeg ved en samlet betegnelse for en række allergiske-reaktioner overfor mælke-produkter - det kan fx være specifikke aminosyre/fedtsyre m.m.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

tja, endnu en gang ubrugelig viden, man kan imponere med til 60års fødselsdage? :D

det er forresten også det samme, der sker, når man spiser store mængder fibre - fibre består ofte af kulhydrater, som ikke kan nedbrydes og derfor fortsætter til tyktarmen, hvor ens tarmbakterier så kan boltre sig i dem.

Der dannes derved igen gas, afføringen fylder mere og skaber derved bedre fremdrift.

Der dannes desuden specielle korte fedtsyrer, som ernærer tarmens epitel. Man tillægger bl.a. disse fedtsyrer carcinoprotektive egenskaber :)

Link to comment
Share on other sites

det er proteinen i ens ernæring som skaber lugten fra prutter

tja, alt der medfører ekstra energi til tyktarmens bakterier medfører vel større turnover af bakterier.

Normalt optages stort set alt protein i kosten, mens de ikke nedbrydlige kulhydrater ikke optages, hvorfor de sidstnævnte udgør den største mængde :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke hørt om det specifikt, men tidligere brugte biler jo blyholdig benzin, hvilket førte til, at hele landet var "forgiftet" med bly indtil en vis afstand fra befærdede veje.

Siden indførelsen af blyfri benzin, er blyindholdet i naturen faldet ganske markant.

Da køer spiser græs, køer laver mælk, bly udskilles i mælken, og mælk samtidigt bruges til cacaomælk er det da nærliggende at tro, at blyindholdet i cacaomælk er faldet. Spørgsmålet er så, om det overhovedet har været et problem tidligere - ogdet ved jeg jo som sagt ikke :(

Man kunne også forestille sig, at det var sølvpapiret, som tetrapak er foret med(går jeg ud fra, at cacaotetrapak også er), som afgiver bly.

I dag består sølvpapir af aluminium, som vist nok ikke indeholder bly i nogen nævneværdig grad.

Man kalder dog også sølvpapir for stanniol, hvilket henviser til, at det tidligere bestod af tin(=stannum). Tin indeholdt (i hvert fald dengang) så vidt jeg ved en del bly, som kunne afgives.

Ok, en længere historie for bare at sige, at jeg ikke ved det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share