Vægttab hvordan?


laur1067
 Share

Recommended Posts

Hej:) Jeg er en pige på 14 år, der længe gerne har villet tabe mig, men nu skal det altså være! Jeg vil gerne tabe 25 kg, så jeg kommer ned på ca 50 kilo, er 168 høj. Men jeg har et par spørgsmål, jeg håber der er nogen, der kan svare på!

1. Jeg har hørt flere steder, at det er en god ide udelukkende at spise frugt og grønt indtil middag, er det rigtigt? Og hvorfor er det sundt?

2. Jeg er begyndt at løbe ca en halv time hver dag, men når jeg kommer hjem er det ikke fordi jeg er specielt udmattet, men alligevel har jeg det som om jeg er ved at kaste op. Hvordan kan det være? skulle ellers mene at jeg er i udemærket form, da jeg er konkurrence danser, og danser flere gange om ugen!

3. Er ca. 1200 kcal passende at indtage, hvis man har som mål at tabe sig 1 kilo om ugen?

Mange hilsner fra laura

Link to comment
Share on other sites

1200 kcal er alt for lidt vil jeg mene.. du vokser jo....

pas på hvad du spiser (undlad slik og søde sager)

og hvis du gør det, og danser flere gange om ugen så skal du nok tabe det der er for meget.

50 kg til 168 cm er alt alt for lidt, hvorfor vil du dog gå efter det??

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg har hørt flere steder, at det er en god ide udelukkende at spise frugt og grønt indtil middag, er det rigtigt? Og hvorfor er det sundt?

- Hvem har fortalt dig det?

Det er en omgang pladder af værste skuffe :blink: - og nej, det er overhovedet ikke sundt at nøjes med at spise frugt og grønt indtil middag :crazy:

Din krop har brug for en varieret og sund kost, så du får både proteiner, kulhydrater og fedt (jo, din krop har brug for fedt). Hvis du ikke spiser andet end frugt og grønt indtil middag, får din krop ikke den ernæring i form af proteiner og fedt, som den har brug for.

Proteiner, som er vigtige for vores muskler, sener, hud, hår og negle, får du for eksempel fra kød, mælk, fisk, havregryn, linser mv.

Kulhydrater er kroppens vigtigste brændstof og hjernen fungerer ikke uden kulhydrater. Man kan få meget ondt i hovedet eller ligefrem besvime, hvis man ikke får kulhydrater nok. Kulhydrater får du for eksempel fra kartofler, rugbrød, ris, frugt og grøntsager.

Fedt er livsvigtigt for din krop - det bruges i alle kroppens celler og er nødvendigt for at dit nervesystem kan fungere. Du skal ikke være bange for fedt, men sørge for at indtage den sunde form for fedt, som også kaldes umættet fedt. Det får du for eksempel i fisk, fra olie mv.

Jeg vil foreslå dig at læse nogle af artiklerne om ernæring og vægttab her på Motion-online + en masse af de indlæg og svar der er her i forummet. :smile:

2. Jeg er begyndt at løbe ca en halv time hver dag, men når jeg kommer hjem er det ikke fordi jeg er specielt udmattet, men alligevel har jeg det som om jeg er ved at kaste op. Hvordan kan det være? skulle ellers mene at jeg er i udemærket form, da jeg er konkurrence danser, og danser flere gange om ugen!

Du kan ikke uden videre sammenligne dans og løb. Det er to vidt forskellige motionsformer, der belaster din krop på forskellige måder.

Når du ikke er vant til at løbe og så begynder at løbe i så lang tid, så udsætter du kroppen for en stor belastning. Det lyder som om du løber alt hvad du kan, dvs. med meget høj puls. Det er den typiske årsag til at man får det som om man skal kaste op.

3. Er ca. 1200 kcal passende at indtage, hvis man har som mål at tabe sig 1 kilo om ugen?

1200 kalorier er ikke ret meget - slet ikke i betragtning af, at du er i voksealderen og er fysisk meget aktiv.

Igen - læs artiklerne om ernæring, sundhed og vægttab. Så bliver du meget klogere. På siderne er der også en energiberegner, hvor du kan sætte nogle oplysninger ind og få at vide, hvor meget energi du skal have om dagen.

Hvis du virkelig vil tabe dig, så lad være med at tro på alle mulige skrøner, men spis sundt og varieret og sæt dig ind i, hvordan din krop fungerer og hvilken slags ernæring den har brug for :smile:

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene begge to:) Der er rigtig mange på min alder og højde der vejer omkring 50 kilo, (siger de i hvert fald!), så det var ´nok derfor jeg synes det var passende:) Det med frugten har jeg set i flere programmer, og i en bog, men jeg synes godt nok også at man er sulten meget kort tid efter!

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene begge to:) Der er rigtig mange på min alder og højde der vejer omkring 50 kilo, (siger de i hvert fald!), så det var ´nok derfor jeg synes det var passende:) Det med frugten har jeg set i flere programmer, og i en bog, men jeg synes godt nok også at man er sulten meget kort tid efter!

Hej igen

Der er hele tiden en masse mad-"guruer", der prøver at overbevise om, at nu skal vi kun spise det ene eller det andet. Det meste af det bygger på en lillebitte sandhed, der bliver blæst op i et alt for stort format - lad være med at tro blindt på sådan noget. Det meste bliver sagt af folk, der gerne vil tjene penge ved at sælge bøger, kurser eller noget andet :unhappy:

Hvis du gerne vil tabe dig, handler det ganske simpelt om at indtage færre kalorier end du bruger. Det er ligesom en bankkonto. Hvis du bruger flere penge, end du løbende sætter ind på kontoen, ja så "taber" kontoen sig. Men hvis du hele tiden sætter flere penge ind, end du bruger, så vokser kontoen og bliver "federe" - sådan er det også med os. Hvis vi indtager flere kalorier end vi kan nå at bruge, så tager vi på.

Når det så kommer til kosten, så kan du gøre rigtig meget ved at spise mad, der mætter meget og som giver din mave og krop noget at arbejde med i lang tid. Så bliver du ikke så hurtigt sulten igen og kommer ikke til at spise mindre sunde mellemmåltider på mærkelige tidspunkter.

Men igen, læs artiklerne under "Ernæring" og "Vægt og fedtprocent" - desuden kan du skaffe dig en masse viden ved at læse i alle indlæggene. I nogle af dem er der rigtig meget god viden.

**

Link to comment
Share on other sites

1 - Spis lidt mindre

2 - Spis lidt sundere

3 - Dyrk regelmæssig motion

Det er i hovedtræk det eneste det handler om. Hvis du forsøger med en kæmpe omlægning af dine kostvaner eller begynder at dyrke masser af motion, så er det prisværdigt... men resultater er sandsynligvis, at du mister motivationen eller bare tager på igen, når du har tabt dig. Du behøver ikke gå og måle alting op i portionsstørrelser, så længe du ikke lyver for dig selv. Hvis man skærer lidt i aftensmaden men snupper en ekstra cola nu og da har man ikke ikke opnået noget som helst. De er ikke en anklage mod dine spisevaner, men jeg ved fra erfaring at man tit tror, at man kan tillade sig lidt ekstra her og der "for nu har jeg jo lige været ude at løbe, og så gør det ikke så meget". Skær lidt her og der og løb et par gange om ugen hvis du har tid, men lad være med at omlægge hele din livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene begge to, de kan i hvert fald bruges!:) Tror i at denne kostplan ville passe?:

Morgenmad: Havregrød af 50 gram havregryn og 1 revent æble, 1 glas te

Formiddag: 1 stk frugt

Frokost: Lidt forskelligt, groft brød eller 1 skive rugbrød med kylling eller tun og salat

Efter skole: 1 stk knækbrød eller 1/2 stykke rugbrdø, halv banan

i løbet af eftermiddagen: gulerødder, 1 glas mælk

Aftensmad: Meget varierende, da jeg jo bor hjemme, men altid masser af grønsager, brune ris eller fuldkornspasta, magert kød (self altid kun 1 portion)

Om aftenen: grøn the

Jeg går til dans 2 gange om ugen, løber resten af dagene, og laver styrketræning hjemme ca. 4 gange om ugen

Hilsen laura

Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg var lige ude i køkkenet og veje 50 gram havregryn op - det kunne ikke engang fylde en kaffekop = mega-lidt :blink:

Morgenmåltidet er det vigtigste måltid på dagen - derfor mener jeg at du skal prøve at få lagt en ordentlig bund. Spis væsentligt mere havregryn eller alternativt A38 (eller youghurt naturel) med havregrynen drysset hen over.

Hvis du yderligere hælder nogle hakkede mandler, nødder og lidt hakket æble eller andre former for frugt hen over, så er du ved at have lagt en bund, så du ikke bliver sulten i løbet af en time.

Jeg har ikke så mange kommentarer til resten af din mad, udover at du skal passe på at du ikke spiser for lidt.

Jeg synes det er meget, meget flot at du har besluttet dig for at gøre noget ved din vægt, når du er utilfreds med den. Du skal bare passe på, at din organisme fortsat får hvad den har brug for.

Må jeg have lov til at spørge hvad der har fået din vægt til at stige til 75 kilo?

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene begge to, de kan i hvert fald bruges!:) Tror i at denne kostplan ville passe?:

Morgenmad: Havregrød af 50 gram havregryn og 1 revent æble, 1 glas te

Formiddag: 1 stk frugt

Frokost: Lidt forskelligt, groft brød eller 1 skive rugbrød med kylling eller tun og salat

Efter skole: 1 stk knækbrød eller 1/2 stykke rugbrdø, halv banan

i løbet af eftermiddagen: gulerødder, 1 glas mælk

Aftensmad: Meget varierende, da jeg jo bor hjemme, men altid masser af grønsager, brune ris eller fuldkornspasta, magert kød (self altid kun 1 portion)

Om aftenen: grøn the

Jeg går til dans 2 gange om ugen, løber resten af dagene, og laver styrketræning hjemme ca. 4 gange om ugen

Hilsen laura

Det ser umiddelbart fint ud, men pas på du ikke kommer til at stille for mange regler op for dig selv. Hvis du har været ude at løbe en dag har du brug for mere energi, end en dag hvor du ikke har lavet noget, og så skal du selvfølgelig spise noget mere, uanset hvad et skema siger. Hurtige vægttab holder som regel ikke særlig længe, så det er nemmere bare at trappe lidt ned fra hvad du plejer at spise. Cola light i stedet for almindelig cola, 4 kartofler i stedet for 5 om aftenen, trappen i stedet for elevatoren, osv. Det skal nok virke i længden, og det er meget mere sandsynligt, at du tillægger dig de vaner fremover, end det er med 2 måneders intensiv slankekur.

PS: Som du tydeligvis selv er klar over, er frugt og gulerødder en glimrende opfindelse. De giver en god mæthedsfornemmelse.

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share