Svømning -


hermanns
 Share

Recommended Posts

I mine "unge dage" var jeg elitesvømmer og trænede min. 7 gange om uge, så svømme kan jeg godt. :)

Problemmet er så bare at det 12 år siden, jeg sidst har været i vandet, og i mellem tiden er der indtaget lidt for meget god mad,vin og smøger.

Jeg har ingen kondi overhovedet.

I januar fik jeg den idé, at skulle svømme "Christiansborg Rundt" til august. og helst den lange ditance på 10 km. Derfor er jeg nu gået i gang med at træne.

Første trænings dag blev søndag den 17.01.10

Jeg svømmede 1200 m fordelt på opvarmning og lidt serier., Det gik bedre end jeg havde regnet med, men hårdt var det.

Dagen efter kunne jeg næsten ikke komme ud af sengen. min triceps, Vinger og bryst/mave var HELT ØDELAGT.

men fed følelse af mærke kroppen arbejde.

Nu har jeg været i vandet 8 gange siden den 17.01.10 og føler det går fremad. De sidste par gange har mine træningsprogrammer ligget på ca. 2000 og en enkelt gang på 2500 m.. Det er planen, jeg skal træne 3 gange om ugen de første 10 uger og derefter 4-5 gange om ugen.

Jeg er meget spændt på om jeg kan komme i superform på 7 måneder og gennemfører 10 km svøm.

Edited by hermanns
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg været i vandet 8 gange siden den 17.01.09 og føler det går fremad. De sidste par gange har mine træningsprogrammer ligget på ca. 2000 og en enkelt gang på 2500 m.. Det er planen, jeg skal træne 3 gange om ugen de første 10 uger og derefter 4-5 gange om ugen.

Jeg er meget spændt på om jeg kan komme i superform på 7 måneder og gennemfører 10 km svøm.

Mener du 2010? Ellers skulle du da have posted fremskridt et helt år allerede :wink:

Ligemeget - det bliver spændende at følge dine fremskridt mod målet fra nu af..

Good luck - og giv den så lige fuld skrue! :superman

Link to comment
Share on other sites

Mener du 2010? Ellers skulle du da have posted fremskridt et helt år allerede :wink:

Ligemeget - det bliver spændende at følge dine fremskridt mod målet fra nu af..

Good luck - og giv den så lige fuld skrue! :superman

He he, 2010 er vi der allerede?! :w00t: Tak skal du have.

Link to comment
Share on other sites

Hurra for endnu en åbentvands-svømmer i forummet :yahoo: !!! Og tillykke med valget af din nye livsstil.

Glæder mig til at følge dine bedrifter herinde. Jeg træner selv frem til en hel række åbentvandsstævner i 2010, men kan ikke komme til Christiansborg rundt, da jeg 'desværre' skal til Grækenland på det tidspunkt :tongue:

Din baggrund som elitesvømmer er jo et super udgangspunkt for at komme igang med projektet. Jeg har gået til svømning i skolen som barn, men det er jo mange år siden, så jeg har masser af hængepartier rent teknisk. Så du kan godt forvente en masse spørgsmål herfra undervejs :4whistling:

Held og lykke!

Hilsen Stine

Link to comment
Share on other sites

Hurra for endnu en åbentvands-svømmer i forummet :yahoo: !!! Og tillykke med valget af din nye livsstil.

Glæder mig til at følge dine bedrifter herinde. Jeg træner selv frem til en hel række åbentvandsstævner i 2010, men kan ikke komme til Christiansborg rundt, da jeg 'desværre' skal til Grækenland på det tidspunkt :tongue:

Din baggrund som elitesvømmer er jo et super udgangspunkt for at komme igang med projektet. Jeg har gået til svømning i skolen som barn, men det er jo mange år siden, så jeg har masser af hængepartier rent teknisk. Så du kan godt forvente en masse spørgsmål herfra undervejs :4whistling:

Held og lykke!

Hilsen Stine

Hej Stine

Jo tak skal du have.. Hvilke åbenvand skal du deltage i? Jeg har tænkt mig at deltage i Viking svøm i Roskilde fjord 2,5 km. til juni.

Mit baggrund giver mig helt klart en lille fordel, men man glemmer hurtig. Jeg kæmpe selv en del med teknikken. Lang seje træk i vandet og det lille "s-tag" forbi hoften. Det er ihvertfald det jeg husker. :smile: men du siger bare til så skal jeg gøre min bedste for at svare. :superman:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meldt mig til en svømmetur ned ad Gudenåen i Randers d. 19 juni, 5,2 km. Og jeg skal også med til Roskilde. Det skal nok blive skægt :bigsmile:

Derudover er der Limfjordskrydseren i Ålborg (datoen er ikke fastlagt endnu) og Vejle Fjord i (tror det er i august).

Jeg har aldrig svømmet åbent vand før, sådan for alvor, så jeg glæder mig meget.

Tror det er med svømning som med cykling. Nervesystemet husker mere end man tror.

Link to comment
Share on other sites

I mine "unge dage" var jeg elitesvømmer og trænede min. 7 gange om uge, så svømme kan jeg godt. :)

Problemmet er så bare at det 12 år siden, jeg sidst har været i vandet, og i mellem tiden er der indtaget lidt for meget god mad,vin og smøger.

Jeg har ingen kondi overhovedet.

Vendepunktet kom i nov/dec, da jeg gik ned med stress. Jeg tabte mig næsten 10 kg på 3 uger. Jeg blev klar over, jeg blev nød til at gøre noget. Lægge mit liv om og begynde at dyrke noget motion. Efter at have tabt mig, vejer jeg nu 87 kg, selvom stress ikke er den sundeste måde at tabe sig på, så føler jeg mig tilfreds med mit vægttab. Jeg kan ligeså godt vende noget negativ til positivt.

I januar fik jeg den idé, at skulle svømme "Christiansborg Rundt" til august. og helst den lange ditance på 10 km. Derfor er jeg nu gået i gang med at træne.

Første trænings dag blev søndag den 17.01.10

Jeg svømmede 1200 m fordelt på opvarmning og lidt serier., Det gik bedre end jeg havde regnet med, men hårdt var det.

Dagen efter kunne jeg næsten ikke komme ud af sengen. min triceps, Vinger og bryst/mave var HELT ØDELAGT.

men fed følelse af mærke kroppen arbejde.

Nu har jeg været i vandet 8 gange siden den 17.01.10 og føler det går fremad. De sidste par gange har mine træningsprogrammer ligget på ca. 2000 og en enkelt gang på 2500 m.. Det er planen, jeg skal træne 3 gange om ugen de første 10 uger og derefter 4-5 gange om ugen.

Jeg er meget spændt på om jeg kan komme i superform på 7 måneder og gennemfører 10 km svøm.

Spændende projekt du har sat gang i, det skal nok blive sjovt at følge.

Du burde godt kunne træne dig op til at gennemføre 10 km på 7 måneder og hvis konkurrence er som den var sidste år derinde så får man næste medalje bare for at gennemføre.

Man glemmer aldrig helt teknikken, så den skal nok hurtigt komme tilbage, men få den hellere lige tjekket op af en træner så du ikke render ind i skader og må droppe projektet.

Når nu du stiler mod åbenvand så husk at få skaffet dig en ordentlig dragt at have på og komme ud i det åbne vand og træne derude 1-2 gange om ugen, når vandtemperaturen er til det. Det er en markant anderledes fornemmelse at svømme derude end i et bassin, der er strøm ingen vendinger og ofte dårlig sigt, samt masser af dyr :4thumbup:

Du må jo lige holde os opdaterede med dine fremskridt

Link to comment
Share on other sites

Spændende projekt du har sat gang i, det skal nok blive sjovt at følge.

Du burde godt kunne træne dig op til at gennemføre 10 km på 7 måneder og hvis konkurrence er som den var sidste år derinde så får man næste medalje bare for at gennemføre.

Man glemmer aldrig helt teknikken, så den skal nok hurtigt komme tilbage, men få den hellere lige tjekket op af en træner så du ikke render ind i skader og må droppe projektet.

Når nu du stiler mod åbenvand så husk at få skaffet dig en ordentlig dragt at have på og komme ud i det åbne vand og træne derude 1-2 gange om ugen, når vandtemperaturen er til det. Det er en markant anderledes fornemmelse at svømme derude end i et bassin, der er strøm ingen vendinger og ofte dårlig sigt, samt masser af dyr :4thumbup:

Du må jo lige holde os opdaterede med dine fremskridt

Det bliver ihvertfald med blod sved og tårer at træne sig op, men det er jo en del af gamet. Jeg håber at komme i så god form at jeg kan begynde at svømme lidt Masters.. Men tror desværre ikke jeg nogensiden kommer i nærheden af mine PR.

Se du det der med dyr i vandet er faktisk min aller største udfordring.. Fordi jeg har den vilde angst for mørke og spørgsmålet om, hvad er der under mig i vandet. Så det skal jeg også lige arbejde med.

Jeg kan mærke at jeg ligger bedre og bedre i vandet.. men mangler noget muskelstyrke, så jeg bliver nok nød til at styrketræne lidt.

Hvis man skal have en medalje ved et stævne, så skal det være hvis man kommer i top 3, ellers kan man ikke bruge den til noget. :)

Link to comment
Share on other sites

Det bliver ihvertfald med blod sved og tårer at træne sig op, men det er jo en del af gamet. Jeg håber at komme i så god form at jeg kan begynde at svømme lidt Masters.. Men tror desværre ikke jeg nogensiden kommer i nærheden af mine PR.

Se du det der med dyr i vandet er faktisk min aller største udfordring.. Fordi jeg har den vilde angst for mørke og spørgsmålet om, hvad er der under mig i vandet. Så det skal jeg også lige arbejde med.

Jeg kan mærke at jeg ligger bedre og bedre i vandet.. men mangler noget muskelstyrke, så jeg bliver nok nød til at styrketræne lidt.

Hvis man skal have en medalje ved et stævne, så skal det være hvis man kommer i top 3, ellers kan man ikke bruge den til noget. :)

Ja og sidste år var der vist kun 2 deltagere som ikke var en del af world cuppen.

Til Christiansborg rundt er der masser at se på, cykler, flasker, dåser og alt hvad københavnerne nu smider i deres kanaler.

Link to comment
Share on other sites

Ja og sidste år var der vist kun 2 deltagere som ikke var en del af world cuppen.

Til Christiansborg rundt er der masser at se på, cykler, flasker, dåser og alt hvad københavnerne nu smider i deres kanaler.

Der er noget med at der ikke må svømmes i dragt i år, fordi det er DM. Det bliver da en kold fornøjelse at ligge i suppen 2,5 - 3 timer uden dragt.

jeg så at 3. bedste danske gennemførte på 2.26. Det er lige under 1.30 pr. 100m.

Det vil være en drøm at gennemfører under 2.30

Ja der er mange spændende ting i vandet. Bare jeg slipper for at glo på svenskere, så er jeg tilfreds :)

Link to comment
Share on other sites

Der er noget med at der ikke må svømmes i dragt i år, fordi det er DM. Det bliver da en kold fornøjelse at ligge i suppen 2,5 - 3 timer uden dragt.

jeg så at 3. bedste danske gennemførte på 2.26. Det er lige under 1.30 pr. 100m.

Det vil være en drøm at gennemfører under 2.30

Ja der er mange spændende ting i vandet. Bare jeg slipper for at glo på svenskere, så er jeg tilfreds :)

Det med dragter er kun hvis man ønsker at deltage i mesterskabet på 10 km, ellers er det frit valg. Hvis du gerne vil deltage i mesterskabet så er det et trick til lettere at kunne holde varmen. Du går ned i dit lokale supermarked og køber en god gang fedt, helst svinefedt, og så smører du dig ind i det inden starten af konkurrencen. Det ser ikke så kønt ud og kan godt lugte lidt, men det er effektivt.

2.30 er et godt mål, men det er en skrap tid at komme ned på, specielt når der ikke er længere tid til end der er.

Da jeg var derinde sidste år så jeg ingen svenskere nede på bunden, så der kan du være rolig.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 30.01.10

Det blev ikke til det planlagte træningspas i dag, da maven gjorde ondt som bare pokker. :mad:

Men lidt blev det til.

Opvarming.

200 m

Tek.

4x50 m (fokus på vejrtrækning og lange træk)

Hovedserie

10 x 100 m crawl start. 1.50

2 x 50 m. 25m under vand 25 løst.

100 ud.

1600 m

Hovedserien gik rigtig godt, lå godt i vandet, mine armtag var lange og blev ført godt igennem.

Lå med et snit på 1.25-1.30 pr. 100 m. :superman::superman:

Den sidste 100m svømmede jeg ryg. 90% styrke. med en tid på ca. 1.45.

Alt i alt en god dag.

Tror jeg tager et ekstra pas imorgen, så kommer jeg op 8km denne uge.

landsholdet lå og trænede på sammen tid. :cool: og der er fart over feltet :superman::superman:

og så ligger flødedyret Hermann på bane 4 og kæmper en kamp for at komme i form. :crazy:

Det giver motivation at se dem jerne derudad..Jeg vil også!!!!! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Det med dragter er kun hvis man ønsker at deltage i mesterskabet på 10 km, ellers er det frit valg. Hvis du gerne vil deltage i mesterskabet så er det et trick til lettere at kunne holde varmen. Du går ned i dit lokale supermarked og køber en god gang fedt, helst svinefedt, og så smører du dig ind i det inden starten af konkurrencen. Det ser ikke så kønt ud og kan godt lugte lidt, men det er effektivt.

2.30 er et godt mål, men det er en skrap tid at komme ned på, specielt når der ikke er længere tid til end der er.

Da jeg var derinde sidste år så jeg ingen svenskere nede på bunden, så der kan du være rolig.

Jamen så tror jeg det bliver en deltagelse uden for mesterskabet. :) Heller dragt end ildelugte grisfedt på kroppen.

Det vil også være et mirakel hvis jeg kommer til at gå under 2.30. Jeg er ved godt mod, at træning går bedre end forventet.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 03.02.10

Dryland

4*10 armbøjninger

4 (4*10 mavebøjninger) forskellige slags. Jeg kan ikke huske hvad de forskellige hedder. :)

400 m opvarmning.

4*50 m Vejrtrækning ved 5. tag / 7. tag.

4*50 m Medleyben

3*400 m start. 7 min.

200 m løst

4*100 m 25 m rolig / 25 m max

2*50 25 m under vand - 25 løst

100 ud.

2800 M.

God træning. Det er en af de første gange 400 m serie er med i programmet. Her kan det virkelig mærkes, at kondien er helt i bund. 1. 400 m gik godt. 2. 400 m gik fint, men lidt hård. 3. 400 m (den var hård, men det var ligesom om at mine armetag og rotation blev mere glidende)

indtil videre har mine træningsprogrammer været meget impulsive, da jeg lige skal i gang igen. :)

Fra nu af vil jeg prøve at strukturer det.

Jeg er åben for input..

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 6.02.10

Jamen jeg magter det ikke.

Var lidt halvsløj igår, men troede bare det var træthed, men nej nej her til morgen havde jeg fået feber.. Tog alligevel på job,hvilke nok ikke var det klogeste træk..

Håber at blive frisk til imorgen, så der kan trænes lidt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

24. februar 2010

Puha- I Februar har det godt nok været lidt slapt. Der har kun været ca. 2 træningspas om ugen hvor programmerne har ligget på ca. 1500 m.

Men sidste uge var jeg rigtig frisk igen og fik trænet 3 gange.

Mandag: 2000 m

Onsdag;: 2500 m

Søndag: 2500 m

Denne uge har jeg været ude igår tirsdag, men det var slet ikke muligt at træne. Der var 1 ledig bane, og vi 8-10 stykker på den. Så jeg svømmede kun 1400 m.

Tirsdag: 24 februar. Blev nød til at komme i vandet da det ikke blev til så meget igår.

200 ind

4*100 vejrtrækning 5/7 armtag

200 m ben

pyramide

200-400-800-400-200 p. 15 sek.

100 løst.

2*100 25 løst / 25 max. p 15 sek.

100 ryg

3* 100 medley p. 15 sek

200 ud

Ialt 3700 m .

Og så slår vi over i den sure gamle mand :)

En lille ting som jeg kan blive helt sindsyg af, er når man er 3 m fra at skulle vende, så er der en eller anden klaphat, som simpelhen bare skal starte lige foran næsen for én.... Og ja det er også fair nok, hvis den person vurder; "Jeg skal foran ham, fordi jeg er hurtigere og gider ikke overhale" Men når det er en der dårlig nok kan svømme, så tag dog for pokker at vent 3 sek.

Det fede ved Bellahøj er at der er en eller 2 bane hvor der kun svømmes crawl (alt efter tidspunkt på dagen) men fra tid til anden sniger der sig en ikke-crawl svømmer derind, og det også fint nok hvis der ikke ligger så mange på banen. Forleden dag var der sådan én, og ganske fint med mig. MEN så lå han og svømmede midt på den sorte stregen. efter jeg havde overhalet ham 6 gange, blev det simpelhen for meget og jeg kom til at stoppe op lige bag ham og "råbe" , Kan du da for helved i det mindste ikke bare svømme i den rigtige side.

Lidt pinligt, men hvad pokker det hjalp.

Link to comment
Share on other sites

Og så slår vi over i den sure gamle mand :)

En lille ting som jeg kan blive helt sindsyg af, er når man er 3 m fra at skulle vende, så er der en eller anden klaphat, som simpelhen bare skal starte lige foran næsen for én.... Og ja det er også fair nok, hvis den person vurder; "Jeg skal foran ham, fordi jeg er hurtigere og gider ikke overhale" Men når det er en der dårlig nok kan svømme, så tag dog for pokker at vent 3 sek.

Det fede ved Bellahøj er at der er en eller 2 bane hvor der kun svømmes crawl (alt efter tidspunkt på dagen) men fra tid til anden sniger der sig en ikke-crawl svømmer derind, og det også fint nok hvis der ikke ligger så mange på banen. Forleden dag var der sådan én, og ganske fint med mig. MEN så lå han og svømmede midt på den sorte stregen. efter jeg havde overhalet ham 6 gange, blev det simpelhen for meget og jeg kom til at stoppe op lige bag ham og "råbe" , Kan du da for helved i det mindste ikke bare svømme i den rigtige side.

Lidt pinligt, men hvad pokker det hjalp.

Engang immellem skal man jo have luft så ikke det går over og sætter sig i kroppen :smile:

Og desuden tror jeg at det er et gennemgående problem i svømmehallerne.

Link to comment
Share on other sites

Haha lige præcist.

Lige så irriterende er det når man står klar til at sætte igang, og der kommer en brystsvømmende badebold imod dig hvor du gør klar. Når vedkommende ser dig, skærer hun (sorry,, som regel er det en ældre dame) direkte over UDEN at røre kanten - og starter forfra LIGE foran dig!!

Nogle gange har jeg lyst til lave MEGET lange glid lige op i r*ven på de damer.. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Fredag 26. februar 2010

400 ind

4*100 Medley start. 2.05

4*200 Crawl start 3.15

100 ud

1700 M

Lørdag 27. februar

400 ind

4*100 (100 crawl vejrtrækning 5.tag /100 Medley)

Pyramide

200-400-800-400-200 p. 15 sek.

200 ud

3000 m.

Så kom jeg på på de ca. 10 km denne uge..

Synes de lange serier giver godt.. Jeg vil meget gerne op på de 3-4 km ved hver træningspas, men synes ikke kroppen er helt vågen kl. 6 om morgen.

Link to comment
Share on other sites

Haha lige præcist.

Lige så irriterende er det når man står klar til at sætte igang, og der kommer en brystsvømmende badebold imod dig hvor du gør klar. Når vedkommende ser dig, skærer hun (sorry,, som regel er det en ældre dame) direkte over UDEN at røre kanten - og starter forfra LIGE foran dig!!

Nogle gange har jeg lyst til lave MEGET lange glid lige op i r*ven på de damer.. :devil:

HE HE, kender det alt for godt.... Skal du iøvrigt træne noget åbent vand, når det bliver lidt varmere... tænker lidt på om man ikke kunne samle nogle stykker der vil træne sammen i åbent vand.. Der må være en masse kommende Iron men herinde

Link to comment
Share on other sites

Dejligt at se en gammel svømmer. Jeg skal også selv snart i gang efter "mange" år. :)

Måske jeg også skulle tilmelde mig nogle åbenvands?

Og mht. det med at svømme i offentlige åbningstider så undgår du vist aldrig helt de langsomme og jeg-ejer-banen motionistsvømmere. Jeg kommer også selv til at skælde tosserne ud en gang i mellem.:tongue:

Vil følge din log. God svømning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share