Vægtøgning ved træning


Tina_B
 Share

Recommended Posts

Jeg har givet den gas med trænningen på det sidste og havde håbet da jeg for første gang i flere måneder steg op på vægten at det havde givet resultat.

Tvært i mod havde jeg til mit store chok taget på. Jeg har selvfølgeligt taget op til revission om jeg har spist helt som jeg burde og det har jeg ikke helt. Men troede i hvert fald træningen ville veje op for det eller i det mindste gøre jeg ikke tog på. Derfor tænkte jeg om det er rigtigt eller blot en skrøne at man tager på i muskler når man træner en del. jeg dyrker både styrketræning og forskellige forbrændingsmaskiner - step, cross, løbebånd osv.og styrketræner på den ikke tøsede måde - presser mig selv med vægtene og bruger frivægte såvel som maskiner..

Håber mit indlæg giver mening og at nogen kan svare mig

Tina

Link to comment
Share on other sites

Hey

Du har ikke vejet dig i flere måneder, men har kun givet den en skalle til træning "den sidste tid", hvilket jeg opfatter som nogle få uger. Er det korrekt opfattet?

Siden du sidst var på vægten og indtil du begyndte at træne for alvor igen, kan du altså have taget flere kilo på, som nogle få ugers træning ikke bare lige får til at forsvinde :smile:

Det er korrekt, at man i forbindelse med træning kan opleve en vægtøgning - læs her

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

det er muligt at tage på i forbindelse med træning.

men jeg har før læst, at det som kvinde ikke er muligt at tage mere end 3 kg. muskler på om året.

man får heller ikke bare lige som sådan store muskler.

hvis du vil tabe dig er det nok smartere også at have kosten med, hvis det var det, der var intentionen. (:

Link to comment
Share on other sites

det er muligt at tage på i forbindelse med træning.

men jeg har før læst, at det som kvinde ikke er muligt at tage mere end 3 kg. muskler på om året.

man får heller ikke bare lige som sådan store muskler.

hvis du vil tabe dig er det nok smartere også at have kosten med, hvis det var det, der var intentionen. (:

Man tager på hvis man indtager flere kcal end man forbrænder, tung vægttræning kan sørge for at en stor del af den øgede vægt er muskler..

Et fedttab foregår i køkkenet ikke på stepmaskinen, en gennemsnitskvinde forbrænder vel dårligt mere end 10 franskbrødsmadder med smør og ost på at løbe et marathon.

Link to comment
Share on other sites

Man tager på hvis man indtager flere kcal end man forbrænder, tung vægttræning kan sørge for at en stor del af den øgede vægt er muskler..

Et fedttab foregår i køkkenet ikke på stepmaskinen, en gennemsnitskvinde forbrænder vel dårligt mere end 10 franskbrødsmadder med smør og ost på at løbe et marathon.

aja. det ved jeg såmænd godt. jeg er ikke helt grøn.

Link to comment
Share on other sites

Om man tager på i muskler kommer jo altid an på en helt masse faktorer - din evne til at opbygge muskevæv, din træning og din kost. Personligt har jeg oplevet både små, hurtige vægttab og på det seneste også vægtforøvelse pga. min træning. Har istedet for at kigge på badevægten besluttet mig for at bruge andre hjælpemidler. Den nemmeste løsning er tøjet og spejlet. Passer tøjet stadig? Eller er bukserne lidt løsere? :smile: Og hvordan ser det ud i spejlet. Tag evt. et billede af dig selv - det er nemmere at bruge som sammenligning.

Derudover er der målinger med målebånd og fedtprocentmålinger - kræver lidt hjælp, men er super gode måder at finde ud af om det er vægten der snyder dig.

Sidst men ikke mindst - nyder du at træne? For så gør det fordi du har lyst og nyder det i stedet for at gøre det til en pligt som det ofte er ved kure. Fokuser på velværet og selvtilliden efter en hård time og bliv ved med at træne jævnligt. Så skal vægten nok følge efter (eller billedet i spejlet :wink: )

Link to comment
Share on other sites

En del af problemet skal muligvis findes i at dit kalorie indtag er steget efter du begyndte at træne. Som andre også har sagt, så taber man kun vægt hvis ens indtag er mindre end ligevægtsindtaget. Men når man begynder at træne bliver man ofte mere sulten, og kan let komme til at indtage mere end man forbrænder, selv med det ekstra man forbrænder til træning.

Husk at du faktisk ikke forbrænder SÅ meget af træning, en time på en kondi cykel med godt tempo opvejer måske en pose slik, så det kan let smutte den forkerte vej.

Jeg synes ikke man generelt skal gå og tælle kalorier, det kan let blive en usund tilgang til mad, men det kan godt svare sig nogle gange lige at lave et "rough count" for lige at tjekke op på hvordan man ligger i sit indtag - når man gør det i en periode, så får man hurtigt en fornemmelse for hvor højt ens indtag ligger uden at man skal sidde og tjekke emballager og bruge lommeregner. Det er jo ikke 50-100 kcal der er problemet, men 400kcal over om dagen, så ryger der nok ca. ½kg ekstra på om ugen.

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share