Korsbåndsskade


lense
 Share

Recommended Posts

Det kommer vel i høj grad an på hvor afhængig du er af dit korsbånd. Spiller du fodbold eller håndbold?

Jeg har fået at vide, at alderen også har en del at sige. Hvis du er meget ung vil de nok næsten altid anbefale dig at få lave en rekonstruktion, men er du blandt de ældre vil du nok bare skulle genoptræne musklerne som skal tage slæbet istedet.

Jeg har selv fået lavet operationen d. 21/9 efter mit korsbånd blev revet over, og genoptræningen er en lang og sej kamp med mange bump på vejen. Muskelstyrken kom for mit vedkommende ret hurtigt op på et normalt niveau, men mit knæ er stadig meget "løst", og føler tit at mit ben er meget tungt pga. arbejde og 3 gange træning ugentligt. Jeg har stadig ikke fuld bevægelighed i benet.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Det er svært at anbefale dig noget!

Jeg har både hørt om gode og dårlige erfaringer med operation. Der er altid fare for komplikationer ved en operation - både under og efter. Men omvendt vil langt de fleste få næsten et fuldt normalt fungerende knæ efter operationen.

Som GoingBig skriver, så anbefales operation oftest til unge og aktive personer + personer med et fysisk belastende arbejde.

Men jeg kender også nogle, der ikke er blevet opereret og som både løber, spiller håndbold og er meget aktive. Det kræver så mere opmærksomhed omkring vedligeholdelse af træningen omkring knæet.

Der er nogle gode links og forklaringer i denne artikel om korsbåndsskader

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share