Vil bænkpres være en idé for mig?


Gurami
 Share

Recommended Posts

Lidt baggrund til at starte med :bigsmile:

Alder 30

Højde 186, Vægt 91 - Jeg har trænet lidt over et år.

Jeg træner følgende 2 til 3 gange om ugen;

Benpres 3X10 130Kg

Leg Ext. 3x10 40Kg

Biceps 2x10 15Kg & 1x10 20Kg

Triceps 2x10 12,5Kg & 1x10 15Kg

(Eller omvendt, jeg kan aldrig huske hvad der er hvad....)

Chestpress 3x10 40Kg

Upperback 3x10 30Kg

"Øvelse til den langsgående muskler i ryggen" 3x10 50Kg

Derudover mavebøjninger og lænderyg. Samt opvarming.

Vil bænkpress kunne afløse en eller flere øvelser? Eller måske fungere som supplement.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Det er en maskine, jeg ved ærlig talt ikke hvad øvelsen hedder, men maskinen hedder Chest Press. Er bænkpress sundere for kroppen da?

Det eneste forhold, som jeg har til bænken er, at den er umådelig populær hvor jeg træner.

Bænkpres er en basisøvelse som involverer flere muskler end bare brystet. Alene af dén grund bør du vælge bænkpres. I modsætning til maskinerne giver bænkpres en mere funktionel træning, fordi det kræver langt mere af dine muskler at jonglere rundt med en stang end i en maskine. Dette krav om stabilitet mobiliserer langt flere muskler end hvis du blot skubber en fikseret stang på en makskine.

Om bænkpres er sundere? Nja, umiddelbart stiller det større krav til f.eks. skuldrene, men på længere sigt er der klare fordele. Hvis du føler at øvelsen er for hård ved f.eks. skuldrene kan du træne med færre kilo.

Edited by Projac
Link to comment
Share on other sites

Det er en maskine, jeg ved ærlig talt ikke hvad øvelsen hedder, men maskinen hedder Chest Press. Er bænkpress sundere for kroppen da?

Ja, det vil jeg påstå. Når du sidder i en maskine skal du ikke tage hensyn til ting som balance og styring af stangen/håndvægtene. Du vil bruge flere muskler med frie vægte.

Det eneste forhold, som jeg har til bænken er, at den er umådelig populær hvor jeg træner.

Så kan du fx have håndvægte som 2. prioritet og Chest Press som 3.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share