Akilles...


morteng
 Share

Recommended Posts

Hej MOL’ere!

Jeg er desperat – jeg har problemer med min akillessene.

Sidste år ved samme tid fik jeg konstateret inflammation i min ene akillessene, det var ikke rigtig slemt, men slemt nok til at jeg kunne mærke det når jeg gik (i form af ’klik’ samt senen virkede ru), det endte med at jeg måtte opgive Copenhagen Marathon ’09 – surt for det ville jo gå et helt år igen. Efter en 3-4 måneder uden løb begyndte jeg i det små igen, uden problemer. Jeg ville gerne have en udmærket grundform inden jeg for alvor skulle starte op i januar i år.

Jeg har løbet regelmæssigt siden september-oktober, 2-3 gange om ugen, skiftevis lidt længere ture 10-15km normal tempo, og kortere 5-7km ture ved højere tempo.

For et par uger siden morgenen efter en af de kortere ture kunne jeg til skræk og rædsel mærke et lille klik i akillessenen når jeg gik på trapper. Det var kun lige om morgenen og på trapperne ud af lejligheden jeg kunne mærke det, det gjorde hverken ondt og jeg kunne ikke mærke noget til det resten af dagen/dagen efter. I mandags var jeg så ude og løbe igen ca. 10km uden problemer ved opvarmning, udførelse eller om aftenen. Men igår morges, og i morges har jeg på trappen ud af døren kunne mærke de små klik :-|

Jeg er som overskriften siger, mildest talt desperat for jeg VIL gennemføre cph marathon iår, jeg skriver derfor for at få råd til hvordan jeg skal gebærde mig. Nu da der kun er et par måneder til har jeg jo ikke megen tid at spilde. Jeg håber derfor på nogle formildende kommentarer om at jeg kan træne det væk, tage nogle piller eller vente en uges tid?

På forhånd tak!

- Den desperate

Edited by morteng
Link to comment
Share on other sites

Hej MOL’ere!

Jeg er desperat – jeg har problemer med min akillessene.

Sidste år ved samme tid fik jeg konstateret inflammation i min ene akillessene, det var ikke rigtig slemt, men slemt nok til at jeg kunne mærke det når jeg gik (i form af ’klik’ samt senen virkede ru), det endte med at jeg måtte opgive Copenhagen Marathon ’09 – surt for det ville jo gå et helt år igen. Efter en 3-4 måneder uden løb begyndte jeg i det små igen, uden problemer. Jeg ville gerne have en udmærket grundform inden jeg for alvor skulle starte op i januar i år.

Jeg har løbet regelmæssigt siden september-oktober, 2-3 gange om ugen, skiftevis lidt længere ture 10-15km normal tempo, og kortere 5-7km ture ved højere tempo.

For et par uger siden morgenen efter en af de kortere ture kunne jeg til skræk og rædsel mærke et lille klik i akillessenen når jeg gik på trapper. Det var kun lige om morgenen og på trapperne ud af lejligheden jeg kunne mærke det, det gjorde hverken ondt og jeg kunne ikke mærke noget til det resten af dagen/dagen efter. I mandags var jeg så ude og løbe igen ca. 10km uden problemer ved opvarmning, udførelse eller om aftenen. Men igår morges, og i morges har jeg på trappen ud af døren kunne mærke de små klik :-|

Jeg er som overskriften siger, mildest talt desperat for jeg VIL gennemføre cph marathon iår, jeg skriver derfor for at få råd til hvordan jeg skal gebærde mig. Nu da der kun er et par måneder til har jeg jo ikke megen tid at spilde. Jeg håber derfor på nogle formildende kommentarer om at jeg kan træne det væk, tage nogle piller eller vente en uges tid?

På forhånd tak!

- Den desperate

Det lyder lidt specielt...jeg har aldrig hørt om en klikken i forbindelse med achillescene betændelse.

Prøv evt. at kontakt proalign eller Martin Prasse... de har ihvertfald fiksede nogen problematikker i forbindelse med anklen for folk jeg kender... jeg forstiller mig at dine fodrods knogler måske ikke sidder som de skal og kan manipuleres på plads...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vil bare råde dig til en ting:

få undersøgt den med det samme! Evt. kan du få en ultralydsscanning ved en fysioterapeut og se om der er overrivninger eller lignende.

Selv var jeg d. 2/3-2010 så uheldig at springe min højre akillessene under en håndboldkamp. Men det skete helt udramatisk da jeg tog et skridt frem. Jeg er kvinde på 23 år, 180 cm høj, 77 kg. Fedt% 21 (lav for kvinder) og muskel% på plussiden. Jeg er/var ikke i super kondi, men bestemt heller ikke utrænet. Føler ikke at jeg havde lavet drastiske ændringer/øgninger i min træning, men havde næsten lige fået nye sko, så ved ikke om det var det der gjorde udslaget. I sæson 07/08 døjede jeg meget med smerter i begge sener, især om morgenen skulle jeg gå på tæer indtil jeg blev "varm" og selve opvarmningen til træning var lidt smertefuld. Men jeg blev ved. I sæson 08/09 mærkede jeg ikke så meget til senerne. Så igen i sæson 09/10 kunne jeg mærke smerterne komme tilbage, men slet ikke i samme grad som sidste gang, så gjorde ikke noget ved det. Det resulterede så i en sprunget sene. Efterfølgende har jeg researchet en del, og har læst mig frem til, at selv en lille smerte kan være tegn på længere tids overbelastning.

Så lyt til din krop - ellers risikerer du op til et års skadespause. Og prøv så vidt muligt at finde årsagen til smerten. Har læst at det kan være pga. for kort lægmuskel og/eller sene, og flere læger/fysser anbefaler excentrisk træning/udstrækning for at styrke senen. Ligeledes bør du få en løbestilsanalyse hvis du ikke allerede har fået sådan en.

Håber du kan bruge min historie:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share