Ufattelig smertefuld sidestik!


Miss18
 Share

Recommended Posts

Heyza til jer alle :bigsmile:

Nu har jeg efterhånden løbet et godt stykke tid, og kan rigtig godt lide at løbe.

Men nu vil jeg så i stedet for at løbe nonstop, begynde at lave lidt intervaltræning.

Mit problem er bare at engang imellem næsten med det samme jeg kommer på løbebåndet begynder det at gøre utrolig ondt i min højre side... ??

Jeg ved ikke engang om man kan kalde det et kraftigt sidestik! Det gør simpelhen sååå ondt, jeg kan hverken trække verjet eller løbe når det kommer, jeg kan knap gå... Det er utrolig træls da det ikke ligefrem er rart, og det forstyrrer jo også min træning :unhappy:

Har i nogle ideer til hvad det muligvis kunne være?

Eller nogle gode råd til måske at undgå det??

På forhånd mange taark :4thumbup:

Miss18

Link to comment
Share on other sites

Heyza til jer alle :bigsmile:

Nu har jeg efterhånden løbet et godt stykke tid, og kan rigtig godt lide at løbe.

Men nu vil jeg så i stedet for at løbe nonstop, begynde at lave lidt intervaltræning.

Mit problem er bare at engang imellem næsten med det samme jeg kommer på løbebåndet begynder det at gøre utrolig ondt i min højre side... ??

Jeg ved ikke engang om man kan kalde det et kraftigt sidestik! Det gør simpelhen sååå ondt, jeg kan hverken trække verjet eller løbe når det kommer, jeg kan knap gå... Det er utrolig træls da det ikke ligefrem er rart, og det forstyrrer jo også min træning :unhappy:

Har i nogle ideer til hvad det muligvis kunne være?

Eller nogle gode råd til måske at undgå det??

På forhånd mange taark :4thumbup:

Miss18

Hej Miss

Det er et svært spørgsmål, da der desværre ikke er nogen, der helt ved hvordan sidesting opstår. Du må nok bare tage en pause når det forekommer og så se om det mon ikke forekommer i mindre grad des mere din krop tilvænnes til at løbe. (ved selvfølgelig ikke hvor lang tid et stykke tid er, men går ud fra at du ikke har dyrket regulær løbetræning i flere år.

Det siges forresten, at hvis man spiser kort tid inden man skal træne, så er chancen for at få sidesting større, så prøv evt. at lade være med at spise større måltider i hvert fald 2timer inden du løber. Ellers må du bare holde ud og blive ved med at løbe, og så tage et par minutter når sidestingene sætter ind. Intervaltræning er en hård omstilling for kroppen og pulsen kommer højt op, så bare bliv ved med at løbe, og så bliver det garanteret bedre over tid.

VH

Link to comment
Share on other sites

Hej Miss

Det er et svært spørgsmål, da der desværre ikke er nogen, der helt ved hvordan sidesting opstår. Du må nok bare tage en pause når det forekommer og så se om det mon ikke forekommer i mindre grad des mere din krop tilvænnes til at løbe. (ved selvfølgelig ikke hvor lang tid et stykke tid er, men går ud fra at du ikke har dyrket regulær løbetræning i flere år.

Det siges forresten, at hvis man spiser kort tid inden man skal træne, så er chancen for at få sidesting større, så prøv evt. at lade være med at spise større måltider i hvert fald 2timer inden du løber. Ellers må du bare holde ud og blive ved med at løbe, og så tage et par minutter når sidestingene sætter ind. Intervaltræning er en hård omstilling for kroppen og pulsen kommer højt op, så bare bliv ved med at løbe, og så bliver det garanteret bedre over tid.

VH

Mange tak for dit svar.. Jeg har altid elsket at løbe, men har haft en go pause..

Men nu har jeg løbet mere eller mindre regelmæssigt i et års tid.

Tak for rådet om ikke at spise et par timer inden, du har nok ret i at det er mere

tilbøjelig til at komme hvis jeg gør det, det er jo heller ikke rart at løbe på fuld mave :innocent:

Jeg kan ikke huske hvor, men jeg synes bare at huske at have læst et sted at det er godt lige at tage en smule at spise lidt inden, da man så lettere kan holde blodsukkeret ved lige??? Eller er det helt ude i tågen?

Link to comment
Share on other sites

Her er havd den store danske encyklopædi mener om sagen

Citat:

sidesting, sidestik, stikkende smerter opadtil i maven i venstre eller højre side under eller efter anstrengende fysisk aktivitet uden forudgående opvarmning. Sidesting optræder ofte de første 1-2 timer efter et større måltid, hvorved der er en øget blodgennemstrømning i mave-tarm-kanalen. Smerterne har derfor været tilskrevet omlæggelse af blodgennemstrømningen til de arbejdende muskler. Ligeledes har venstre sidesting været tilskrevet sammentrækninger i miltens muskulatur med henblik på udtømmelse af miltens depot af røde blodlegemer, således at blodets evne til ilttransport øges. Undersøgelser fra 1999 har vist en sammenhæng mellem mængden af væske i tyndtarmen og optræden af sidesting. Krampe i mavemuskulaturen eller mellemgulvet, træk i mellemgulvets tilhæftning til ribbensranden og luftansamling i tyktarmen er andre mulige forklaringer, men årsagen til sidesting er fortsat uafklaret. :blush:

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit svar.. Jeg har altid elsket at løbe, men har haft en go pause..

Men nu har jeg løbet mere eller mindre regelmæssigt i et års tid.

Tak for rådet om ikke at spise et par timer inden, du har nok ret i at det er mere

tilbøjelig til at komme hvis jeg gør det, det er jo heller ikke rart at løbe på fuld mave :innocent:

Jeg kan ikke huske hvor, men jeg synes bare at huske at have læst et sted at det er godt lige at tage en smule at spise lidt inden, da man så lettere kan holde blodsukkeret ved lige??? Eller er det helt ude i tågen?

Det bedste er at spise dit hovedmåltid 3-4 timer før. Før intervaltræning er min personlige mening 4 timer. Her kan der godt indgå fiberholdig mad, men det kan tit være det der giver maveproblemer (rugbrød, musli, havregryn etc). Spise evt dette til morgenmad og frokost. Nu ved jeg jo ikke på hvilket tidspunkt af dagen du træner. Men det du tænker på med at spise lidt inden er ikke nødvendigvis helt galt hvis du er kommet en lille smule ned i blodsukker efter dit hovedmåltid, MEN hold dig fra egentlig mad! Spis evt noget helt hvidt brød (toast) drik et glas juice eller noget i den stil. Den sidste halv time inden interval er der som udgangpunkt lukket;) der skal du IKKE spise mere. Så må du spise mere tidligere! God fornøjelse!

Maveproblemer under løb, kan altså også have noget at gøre med at man anstrenger sig over evne. Din krop skal formodentlig vende sig til det, hvis du har sat din løbehastighed op. Dette er der ikke noget galt med overhovedet, det skal du bare vende dig til:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share