Livsstil, kost og træning


kosmonaut
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Først og fremmest, fantastisk forum! Jeg nyder at kunne læse her når jeg har en lille pause i dagen eller spiser min morgenmad. Jeg har dog nogle spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på.

Først en lille forklaring. Jeg er 21, 175 høj og vejer around 75 kg(jeg lå omkring 65 kg da jeg startede ud og mistænker træninger for en del muskelmasse).

Jeg begyndte på styrketræning for omkring et års tid siden. Dengang blev jeg sat på maskiner hvilket kedede mig umådeligt meget, jeg voksede dog her og dér. Jeg mærkede hurtigt effekten af regulær motion i form af energi, bedre søvn og en lænd der lige pludselig aldrig var øm. Med en stillesiddende livsstil som studerende var det jo fantastiske virkninger af træningen. I nogle måneders tid eksperimenterede jeg med hjemmetræning hvor jeg formåede, at ramme hele kroppen med 50 kilo i skiver en vægtstang og nogle håndvægte.

For omtrent en måneds tid siden indså jeg dog hvor meget jeg savnede træningscenteret og den motiverende konsekvens af at slæbe sin røv derned. Når man først har klædt om tager man jo lige 10 min mere på cross'eren og gør lidt mere ud af sit military press. For tiden træner jeg efter et fullbody program, lavet i samarbejde med en kompetent træner, hvor jeg kører frie vægte og et par kropsvægtøvelser, og ja, jeg har husket de tre store(squat, død og bænk).

Når jeg tjekker jeres forum ud og andre foraer er der nogle ting der slår mig. Her er enorm fokus på kostplaner, kosttilskud, regelmæssig træning og dedikation. Jeg får kørt mit program igennem 2 til 3 gange om ugen, gerne om morgenen. Det er dog sådan, at jeg som studerende har svært ved, at få en kost der er varieret nok, mest på grund af tiden. Nogle uger står den på 25 timers arbejde og andre rammer jeg 50 til 60 timers arbejde, det har selvfølgelig sine konsekvenser i form af kost og så videre, når det virkeligt går løs sørger jeg dog altid for minimum en tur i centeret om ugen.

Jeg går ikke efter svulmende biceps, en bodybuilder krop eller stenhårde abs. Først og fremmest elsker jeg, at kunne løfte mere og mere, de positive effekter af træningen, bedre holdning og at undslippe den alt for stillesiddende livsstil og dens konsekvenser.

Oftest er jeg i stand til, at få dækket mit daglige kaloriebehov uden cola, slik og lignende. Jeg gør en indsats for at spise sundt og ramme ihvertfald 4 måltider om dagen. En proteinshake efter træning er selvfølgelig også vane.

Jeg frygter dog til dels jeg ikke får "nok" ud af min træning. Jeg vil selvfølgelig gerne være stærk som en okse(eller en lille hest), men gør jeg nok? Jeg vil gerne blive stærkere og få så meget ud af min træning som jeg kan i min hverdag, om det så er styrke, vægttab, kondition eller fysisk velvære. Mine spørgsmål kommer endelig nu:

På trods af en hverdag hvor jeg ikke altid får søvn nok(8 timer), vil jeg så stadig opnå gode resultater?

På trods af en kost hvor jeg til tider ligger under mit anbefalede kalorieindtag, spilder jeg så noget energi med mine vægte? Påvirker det så min fremgang kraftigt?

Er der nogle måder jeg kan optimere mit udbytte af træningen uden det nødvendigvis kræver umenneskelig dedikation til min kost og livsstil?

Hvilke konsekvenser får det når jeg kun rammer centeret en gang om ugen og ikke får spist ordentligt og nok i en eksamenperiode?

Jeg har et projekt om at begynde at leve semi-vegetarisk, vil det påvirke mine resultater meget, eller skal jeg bare ædekikærter og bønner i all-you-can-eat proportioner?

Beklager den alt for lange forklaring, men ville gerne undgå i skulle stille spørgsmål jeg kunne svare på allerede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share