ondt i benene ved udendørs løb!?


Miss18
 Share

Recommended Posts

Hey Folkens, drenge og piger :bigsmile:

Nu sidder jeg li og brænder inde med noget jeg håber i muligvis kunne give mig et par svar på...

Jeg har løbet meget det sidste års tid, og min kondition er blevet væsenlig forbedret!! Men nu er jeg så begyndt at løbe udenfor da verjet er blevet en del bedre efterhånden.. Men problemet er, at jeg simpel hen får så ondt i benene af at løbe udenfor, jeg kan knap nok løbe halvdelen af hvad jeg plejer at løbe på løbebånd!! Og det irritere mig rigtig galt..

Det er lidt i mine lår, men det går væk igen.. det værste er der ved skinnebene på begge ben?? Jeg stopper ikke fordi jeg er forpustet, men fordi mine ben gør så ondt at jeg ikke kan fortsætte!!

Er der virkelig sådan en stor forskel på at løbe på løbebånd og udendørs?

Jeg har før hørt noget om "løbeben", men jeg mærker intet til det når jeg løber på løbebånd, og jeg har kun li løbet ude et par gange??

Håber der er nogle der kan hjælpe, jeg elsker at løbe, men det er jo ikke sjovt når det gør ondt :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hey Folkens, drenge og piger :bigsmile:

Nu sidder jeg li og brænder inde med noget jeg håber i muligvis kunne give mig et par svar på...

Jeg har løbet meget det sidste års tid, og min kondition er blevet væsenlig forbedret!! Men nu er jeg så begyndt at løbe udenfor da verjet er blevet en del bedre efterhånden.. Men problemet er, at jeg simpel hen får så ondt i benene af at løbe udenfor, jeg kan knap nok løbe halvdelen af hvad jeg plejer at løbe på løbebånd!! Og det irritere mig rigtig galt..

Det er lidt i mine lår, men det går væk igen.. det værste er der ved skinnebene på begge ben?? Jeg stopper ikke fordi jeg er forpustet, men fordi mine ben gør så ondt at jeg ikke kan fortsætte!!

Er der virkelig sådan en stor forskel på at løbe på løbebånd og udendørs?

Jeg har før hørt noget om "løbeben", men jeg mærker intet til det når jeg løber på løbebånd, og jeg har kun li løbet ude et par gange??

Håber der er nogle der kan hjælpe, jeg elsker at løbe, men det er jo ikke sjovt når det gør ondt :blush:

Dit problem kan sagtens ligge i at underlaget udenfor at hårdere end det er på løbebåndet eller at du løber i et meget mere kuperet (staves) terræn. Dette terræn gør at du skal løfte tæerne (dorsal fleksion) mere og dermed bruge tibalis anterior mere hvilket kan overbelaste den

Link to comment
Share on other sites

Som Johnas J skriver, så er der forskel på at løbe på løbebånd og ude i det fri.

Temperaturen kan også være en del af årsagen til dine problemer. Afkølede muskler arbejder ikke godt og kan reagere med ømhed mv. Derfor er det vigtigt at du løber i vintertights eller andre former for løbetøj, der holder dine ben varme. Sørg også for ordentlig opvarmning!

Lige præcis skinnebenene er meget udsat for kulde. Skinnebensbetændelse kan opstå på grund af løb med kolde ben.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene :4thumbup:

Jeg vil helt sikkert prøve at passe lidt mere på mig selv, og evt, smøre lidt muskelvarmer på inden løv, og løbe i tights(evt med benvarmere ovenover).. Nu har jeg godt nok løbet længe, men jeg har aldig rigtig vidst meget om opvarmning af løb?? Jeg plejer bar at gå lidt og så løbe.. har i evt. nogle foreslag??

Link to comment
Share on other sites

Mulighederne for opvarmning er uendelige:

Gå, små hop på stedet, løbe på stedet, løbe sidelæns, gå med høje benløft, småløbe med høje benløft, gadedrengeløb, sparke sig selv i r...., englehop ...

Når du begynder at føle dig varm, kan det være en god ide at lave nogle udstrækningsøvelser for dine lår, læg og skinnebensmuskler (og evt. overkroppen). En lygtepæl eller et skilt er gode til udstrækning.

Link to comment
Share on other sites

Det med ømme skinneben kender jeg alt for godt, særligt fra teenage årene, da jeg startede med at løbe. Selv idag, hvor jeg er i meget bedere form, kan det irritere lidt, det sker mest hvis jeg har løbet flere gange end normalt.

Min egen erfaring siger overbelastning, særligt ved hårdt underlag som fortove og asfaltvej. Det sker hyppigere hvis jeg løber hurtigere end min normal hastighed, eller flere gange end jeg plejer. Hvilket igen peger imod overbelastning. Jeg var selv lidt nervøs da jeg af forskellige grunde, kun havde mulighed for at løbe på fortove og asfalt, (før løb jeg i skoven). Men efter noget tid, eller optræning, gik det meget godt alligevel. Uden at blive opleve særligt meget ømhed i skinneben eller knæ.

For mit eget vedkommende har jeg holdt pauser på flere uger, uden at komme i dårligere form, og sommetider er det også det som skulle til for at mine skinneben kunne komme sig igen. Men jeg siger ikke at det er dårligt at løbe "meget", det kræver bare optræning. Selv for en begynder kan 1-2 gange om ugen være i overkanten, alt efter distance, underlag, og intensitet. Det var det i hvert fald for mit vedkommende, efter min egen opfattelse af de signaler min krop har sendt.

En sidste ting som jeg også har bemærket har haft indvirkning, er fodtøjet. Nogle gange har jeg gået imod, det som andre løbere nok vil kalde sund fornuft, og løbet i et par sikkerheds sko. Det vil ikke i sig selv give skader, men det giver nogle hårdere stød, hvilket giver mig ømme skinneben. Igen afhængig af hvor hurtigt jeg løber. Jeg kan løbe hurtigere i mine rigtige løbesko, uden at blive øm, dvs det sker først ved en højere hastighed.

Det er efter min erfaring, noget som vil forsvinde, efterhånden som kroppen venner sig til belastningen. Og i sidste ende vil du sikkert slet ikke mærke noget til det mere. Bare bliv ved, men hold igen når den slags ømhed opstår. Der sidder jo som sådan ikke nogle muskler på skinnebenet, så det må være tegn på at man skal passe lidt på. Prøv dig frem, og hold igen hvis det bliver værre næste gang.

Pas også på med forkert fodtøj, fødderne kan tage skade. Speciel skotøj er derimod blevet en penge maskine, og selvom det kan have betydning, så er det normalt ikke fodtøjet i sig selv der giver skader.

Jeg har også erfaret at den slags ømhed kan forsvinde når jeg har løbet et stykke tid, dvs varmet op. Men det er så ofte blevet værre på næste løbetur. Hvilket vil få mig til at anbefale at springe en, eller flere ture over, for at komme oven på igen og undgå eventuel længerevarende skade.

Det med dine lår lyder for mig, bare som normal muskel ømhed efter træning. Hvilket vist normalt forsvinder hurtigt efter enten udstrækning, eller efter man har løbet lidt, og det bliver vist heller ikke værre af man træner alligevel, nærmest tvært imod.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share