TT/Tri cykel kontra racer


Carbenet
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har brug for lidt input da jeg er så heldig at jeg skal have en ny cykel, årsager er desværre den at jeg har haft uinbudt besøg som tog den med sammen med en masse andet godt da de forlod min lejlighed.

Det som jeg har brug for lidt sparring omkring er hvad jeg skal købe af ny cykel, budgettet ligger på ca 15k +/- 5k.

Det som jeg ønsker bruge cyklen til er i sidste en eller anden distance på noget tri i løbet af sommeren omkring august - dog skal jeg kunne bruge den til at transportere mig til og fra jobbet når jeg føler mig inspireret i det kommende forår.

Skal jeg gå efter en tt cykel eller skal jeg ha´ en racer og et clip-on styr?

Evt gode forslag til konkrete cykel modtages gerne :-)

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du ikke noget om, hvor langt du har til dit arbejde eller hvor store ambitioner du har inden for tri. Men hvis du vil køre tri på rent motionsplan og har mere end 20-30 kilometer til dit job, så vil jeg anbefale en ryttercykel, som du så spicer op med andre hjul og tristyr, når du skal deltage i tri-løb.

Tri-cykler er ukomfortable, stive og hverken særligt smidige eller egnede til at køre i trafikken med.

Har du planer om at deltage i motionscykelløb er tri-cykler (tri-styr) også ofte forbudt.

Endelig mener jeg at du får mere kvalitet for pengene ved at købe en ryttercykel.

Tips til cykler:

Canyon - tyske cykler, der sælges online på www.canyon.com

Demonstrationslokale i Randers. Virkelig god kvalitet og suverænt udstyr til prisen. Nogle synes at Canyon er lidt kønsløse...:blink: men altså, f... det :smile:

Scott - de laver nogle fremragende stel. Sælges blandt andet på www.bikebuster.dk

Men der er en lang række andre fabrikanter, der laver fremragende cykler. I sidste ende afhænger alt af, om cyklen passer dig.

Tjek iøvrigt www.bikeradar.com - der ligger flere hundrede tests af forskellige cykler.

På www.mtbr.com er der brugerevalueringer af cykler og udstyr. Det er ryttere fra alle dele af verden, der har evalueret både cykler og udstyr.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Den afstand som jeg har til jobbet er 20-25 km alt efter ruten og det er nord på langs Kongevejen (København mod Lyngby/Birkerød) eller langs hillerød motorvejen..

Jeg har ikke den store erfaring med cykling, eller rettere ingen, da jeg blot nåede en enkelt tur på den som enten er på vej til Polen eller lige sat til salg på DBA. Det som jeg er lidt i tvivl om med tri cyklen er om det er til at lave ordenlig træning på sådan en? Er det til at lave de lange seje ture der skal til før det batter eller?

Ambitions niveauet for tri hedder en ironman i sommeren/efteråret 2011.

Edited by Carbenet
Link to comment
Share on other sites

En TT-cykel er super til træning alene.

Problemet opstår først hvis du bruger den til transport i myldretiden eller træning sammen med flere andre. Gearvælgeren er i spidsen af bøjlerne og bremserne på styret, så du har aldrig det hele "lige ved hånden", som på racerstyret.

Herudover kræver det lidt mere øvelse at styre cyklen sikkert i bøjlerne.

Men nu skal problemet heller ikke gøres større end det er.

Med dit ambitiøse mål om en ironman, så tror jeg at jeg ville vælge TT'eren.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt har jeg ringe erfaring med træning på cyklen, ved faktisk ikke hvordan det foregår rent praktisk, om man kører et felt afsted på tur eller om man har programmer med intervaller, teknik osv som man har i svømning...

Jeg har når ikke, når jeg bevæger mig rundt i landet, set mange der komme racende på en TT cykel men kan godt være jeg har bevæget mig de forkerte steder - jeg tror nu godt jeg kunne finde en vej nord på uden alt for mange stop - er blot i tvivl om hvor der er mest kvalitet i træningen for pengene og når det bliver tid til ironman skal det være på en rigtigt tt cykel og tænker lidt hvorfor ikke lære den at kende fra starten...

Link to comment
Share on other sites

Kunne det ikke være en ide at melde dig ind i en tri-klub.

Dér vil du kunne få en masse gode råd og du vil helt sikkert kunne få lov at prøve en tricykel på nogle længere prøveture. Det vil gøre det nemmere for dig at tage en beslutning om hvilken cykel du skal købe.

Desuden har en del af de store triklubber rabataftaler med cykelhandlere, så du vil kunne spare nogle penge når du skal købe din nye cykel.

Link to comment
Share on other sites

Spændende med dine planer for at lave en IM.

Jeg vil lige supplere lidt. En tri-cykel har lidt mindre hjul end en 'almindelig' racer, og min lokale cykel-pusher fortalte på et tidspunkt at dén hjulstørrelse er på vej ud- så på et tidspunkt vil det blive svært at få dæk og slanger til cyklen. Jeg ved ikke, om det er et reelt problem eller ej, men det er da værd at tage med i ens overvejelser.

Som Kåre skriver, er det ikke tilladt at køre med tri-styr til mange stævner på grund af sikkerheden. Jeg ser heller ikke mange med tricykler til de motionsstævner jeg har deltaget i.

Hvis du ønsker effektiv træning (med størst virkning på fysikken), vil jeg sige det er bedst med en racer - når du ligger ned i bøjlerne bliver du jo mere aerodynamisk og sparer derved kræfter :bigsmile:

Nej, spøg til side, jeg har selv sat et racer-styr på min Cube tri-cykel, da jeg syntes bøjlen var irriterende og besværlig da gearskifterne sad ude på enden af bøjlen.

Jeg vil også anbefale dig at melde dig ind i en klub, så du kan komme med ud og cykle med nogle af de stærke ryttere. Og i øvrigt få noget kvalificeret svømme- og løbetræning.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Kunne det ikke være en ide at melde dig ind i en tri-klub.

Dér vil du kunne få en masse gode råd og du vil helt sikkert kunne få lov at prøve en tricykel på nogle længere prøveture. Det vil gøre det nemmere for dig at tage en beslutning om hvilken cykel du skal købe.

Desuden har en del af de store triklubber rabataftaler med cykelhandlere, så du vil kunne spare nogle penge når du skal købe din nye cykel.

Køb dig en alm racer cykel først med aerobøjler på og gode hjul og når du så kommer ind i 2011 kan du købe en TT som du så kan lave din ironman på. Der er ingen grund til at træne lange distancer på en TT, og det skal du hvis du vil igennem en ironman.

Jeg kan varmt anbefale en Kuota cykel. Den er sindsyg fed at se på og rigtig hurtig. Jeg har en Kuota Kult til alm træning. Der kan saddelpinden vendes så den kan simulere sidde positionen af en TT. Hvis du så hungre efter en TT kan du kigge på deres Kueen-K

Cyklen er italiensk bygget og kan ses her. www.kuota.it og forhandler kan findes gennem deres importør www.jtimport.dk

Håber du kan bruge det

Link to comment
Share on other sites

Køb dig en alm racer cykel først med aerobøjler på og gode hjul og når du så kommer ind i 2011 kan du købe en TT som du så kan lave din ironman på. Der er ingen grund til at træne lange distancer på en TT, og det skal du hvis du vil igennem en ironman.

Jeg kan varmt anbefale en Kuota cykel. Den er sindsyg fed at se på og rigtig hurtig. Jeg har en Kuota Kult til alm træning. Der kan saddelpinden vendes så den kan simulere sidde positionen af en TT. Hvis du så hungre efter en TT kan du kigge på deres Kueen-K

Cyklen er italiensk bygget og kan ses her. www.kuota.it og forhandler kan findes gennem deres importør www.jtimport.dk

Håber du kan bruge det

For det første: Cool Carbenet! Jeg har netop samme mål og samme problem, så jeg håber, det er okay, at jeg lige søger det afklaret gennem denne tråd.

Outzen: Hvorfor er der ikke grund til at træne lange distancer på en TT? Jeg ville tro, at der netop var et større udbytte ved at træne lange ture på en TT frem for en racer, hvis der var en forskel.

Taber man tid (sluttid) ift. gennemførsel af IM ved at vælge en racer?

Jeg vil træne både alene og med andre, nok i forholdet 70/30. Jeg hælder til at vælge en racer og påmontere tri-styr. Er der generelt en prisforskel mellem de to typer af løsninger? (TT versus racer med tri-styr)

Outzen anbefaler en Kuota cykel, som man kan købe over Nettet. Jeg er betænkelig ved at købe min cykel over Nettet. Mit budget ligger ligeså på 15k +/- 5k. Hvor meget mere kan man få for de penge, hvis man køber over Nettet? Ville det være en ide at købe brugt? Jeg vil gerne være sikker på, at cyklen passer til mig, så jeg ikke pådrager flere skader end nødvendigt :smile: Og samtidig vil jeg kunne få den lavet, hvis der er problemer med den, da jeg ikke selv er 'cykel-mekaniker-snedig'.

Jeg har en racer i forvejen, som jeg har været glad for, men jeg er ikke særlig velbevandret i det tekniske.

Info: Jeg melder mig ind i en tri klub meget snart.

Og også tak for info herfra!

Link to comment
Share on other sites

Spændende med dine planer for at lave en IM.

Jeg vil lige supplere lidt. En tri-cykel har lidt mindre hjul end en 'almindelig' racer, og min lokale cykel-pusher fortalte på et tidspunkt at dén hjulstørrelse er på vej ud- så på et tidspunkt vil det blive svært at få dæk og slanger til cyklen. Jeg ved ikke, om det er et reelt problem eller ej, men det er da værd at tage med i ens overvejelser.

Som Kåre skriver, er det ikke tilladt at køre med tri-styr til mange stævner på grund af sikkerheden. Jeg ser heller ikke mange med tricykler til de motionsstævner jeg har deltaget i.

Hvis du ønsker effektiv træning (med størst virkning på fysikken), vil jeg sige det er bedst med en racer - når du ligger ned i bøjlerne bliver du jo mere aerodynamisk og sparer derved kræfter :bigsmile:

Nej, spøg til side, jeg har selv sat et racer-styr på min Cube tri-cykel, da jeg syntes bøjlen var irriterende og besværlig da gearskifterne sad ude på enden af bøjlen.

Jeg vil også anbefale dig at melde dig ind i en klub, så du kan komme med ud og cykle med nogle af de stærke ryttere. Og i øvrigt få noget kvalificeret svømme- og løbetræning.

Held og lykke!

En TT/tri-cykel har fuldstændig samme størrelse hjul som en alm. racer.

Link to comment
Share on other sites

Tak for gode tilbage meldinger.

Har været ude og kigge på Kuota cykler hos Heino Cykler på Roskildevej og de er godt nok lækre!! De er lidt specielle at se på men er godt nok faldet for dem.

Havde besluttet mig for en Kuota Karm men desværre lader servicen noget tilbage at ønske hos Heino Cykler da jeg først blev lovet den klar i mandags og derefter til idag, onsdag, og så igen udskudt til en gang i næste uge så nu vil jeg finde et sted der sælger Kuota Karma og som kan overholde deres aftaler - er der nogen der kender andre steder på sjælland man kan få fat i dem?

Og har faktisk også luret en del på Kebel da den umiddelbart ser mere tt ud - tager jeg fejl ved at antage den er nemmere tilpasse tt stillingen på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share