Jan D. - 2010


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Nu hvor maj måned rinder ud håber jeg på en bedre juni måned. Fortsat meget højt stresspres, skade, øget vægt igen har ikke en hård cooktail, hvad den mangelfunlde opdatering i loggen også er udtryk for.

Vejrmæssigt har maj også været en øv-måned. Den koldelste i 14 år skriver DMI.

I hovedstadsregionen desuden både koldere, vådere, mørkere og mere blæsende end normalt.

Håber jeg har kræfter til at skrive lidt mere senere på weekenden.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan

Jeg kan se, at du bor i Brønshøj. Og jeg har tidligere høstet gode erfaringer med René fra Brønshøj Fysioterapi, Brønshøjvej 10 (telefon 38 60 22 20). Han er i mine øjne en rigtig dygtig og sympatisk fyr, som knækker og brækker ens led og knogler, til de sidder, hvor de skal :smile:

Hvis du får en henvisning, er det ikke engang særlig dyrt. Jeg ved selvfølgelig ikke, om René kan få repareret på din fod, så du springe rundt som en vårhare, men jeg vil i hvert fald give ham en varm anbefaling. Og nej, jeg har ikke aktier i firmaet :laugh:

Hej Cykologen

Tak for henvisningen. Klart en mulighed. Forsøger dog indtil videre at klare det selv.

Status er efterhånden lidt bedre med enkelte tilbagefald. Har de sidste uger kørt med kliksko som transport kørsel, samt forsigtigt startet med ½ times let egen spinning i torsdags. De egentlige træningsture udendørs er dog fortsat uden kliksko. Desuden kører jeg godt 2 timer idendørs pr. uge på kondicykel, heraf 1 time ä 285 watts i snit. Regner med langsomt at øge træning med klik, men det er nødt til at foregå langsomt. Er dog lidt presset af risiko for overbelastning af knæene pga. den alternative fodstilling, som udendørs giver lidt skæv belastning.

Tempo og form er stagneret dog jeg kører mindre tempokørsel, men meget stabilt på 31-31½ km/t når der korrigeres for vejrforholdene. Havde et byk, da jeg gik over til at køre uden klik, men er nu tlbage til tempoet før dette.

Der er nu kørt over 1.000 km udendørs distancetempotræning siden ultimo marts måned. Det faktiske gennemsnitstempo er nu oppe på 30,31 km/t for året eller 30,74 km/t når der korrigeres.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag blev en øv-dag. Der var lovet ok dag kun med enkelte byger om formiddagen. Blev i stedet til heldagsregn. Havde derfor regnet med racertræning udendørs og kun taget tøj og sko med til dette. Endte i stedet at sidde i fittness-centret og høvle 2 timer af på en underdimensioneret kondicykel.

Kører fortsat 1 timer ä 285 watts, hvilket dog kun denne gang gav ca. pulsprocent på 75-80 pct. (kun ca. 70 pct. af pulsreserven).

Det går bedre med at vænne mig til den anderledes belastning, men indtil videre tør jeg ikke køre hårdere af hensyn til skadesrisikoen. Kørt dog også samlet ca. 10 min. med en del højere belastning + 4 min. med belastning som ovenfor. Resten lettere træning. Giver nok ikke alverden, men bedre end ingenting.

Håber ikke juni måned blot bliver en fortsættelse af vejret i maj måned. Hvis ikke skal der snart andre boller på suppen... øh eller andre vejrguder til. Indtil videre har det været et af de værste cykelår jeg kan huske. Ser ud til jeg i denne sammenhæng bor i den forkerte del af landet.

PS. Da tirsdag samtidig bød på 2 chokbeslutninger på arbejdet, der ikke er gennemtænkt var tirsdag en meget hård dag.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm. Det går vist ikke så godt med at opdatere denne log. Må se om jeg kan være bedre til at poste træningsinfo fremover. Også denne gang bliver det kun til en generel status.

Arbejdet: Er fortsat en alvorlig stressfaktor, der påvirker træningen indirekte og ødelægger alt overskud. Der er kommet en øget erkendelse af ressourceproblemet, men der er fortsat meget langt fra erkendelse til handling.

Skadestatus: Op- og nedture, men fødderne har det generelt en smule bedre. Tirsdag blev det derfor for første gang 1 times test i distancetempoet med klikpedaler (endda med mange starter fra lydskryds). Fik lidt ømhed på den sidste del af turen, men alligevel bedre end håbet at fødderne kunne klare tempoet.

"En dag ingen sommer" (hø, hø med dobbeltbetydning til vejret) må jeg fortsat regne med en meget gradvis indfasning af klik-km, så der er lang vej igen. Knæene har indtil videre efter flere symptomer klaret den ændrede belastning.

Vægt: Et kapitel jeg helst springer over, idet den står helt stille. Jeg kan ganske enkelte ikke tage mig sammen pga. det stresspres jeg er udsat for til hverdag.

Træning og form:

Intet nyt under solen. Tempoet på distanceturene ligger uhyggeligt stabilt (31-31½ km/t) og har karakter af at formen bliver holdt, men ikke forbedret, hvilket helt sikkert skyldes at træningen samlet set er mindre intensiv en inden skaden. Grundformen er sådan set ok især i sammenligning med den høje vægt, manglende brug af klik, samt uden intervaltræning.

Derimod har det totale fravær af intervallet selvfølgelig medført at jeg er meget langsommere på korte distancer. Prognosen her medio juni for året tegner dyster, så 2010 må betegnes igen igen som et mellemår uden cykelløb og de store præstationer.

Link to comment
Share on other sites

Mere af det samme. Nu 1267½ km i distancetempo med snit på 30,53 km/t (30,87 km/t korrigeret). Har svært ved at bryde den nuværende grænse i tempoet. Kunne godt tænke mig at komme op over 32 km/t i standardtempo alene.

Siden sidst har jeg gennemført 1 spinningtime på hold med foden i klik eller er alt ved det samme med meget små fremgange.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mere af det samme. Nu 1267½ km i distancetempo med snit på 30,53 km/t (30,87 km/t korrigeret). Har svært ved at bryde den nuværende grænse i tempoet. Kunne godt tænke mig at komme op over 32 km/t i standardtempo alene.

:tongue: Det kunne fx se sådan ud:

Torsdag d. 17-06-10:

57 km ä 32,38 km/t (alene bortset fra ½ km)

Rute: Mosen via Farum og Allerød til Nr.Herlev og retur.

Vejr: 4-2 m/s VNV faldende på medvindsdel, 17-18 grader.

Mere af den slags, tak................

Betyder at min vejrkorrigerede omregning af snittet kun ligger lige under 31 km/t for årets distancetræning.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share