Jan D. - 2010


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Efter et større streesnedbrud :crazy: i forvinteren forsøger jeg nu at vende tilbage til internettet og opretter en ny log. Tiden vil så vise om jeg denne gang kan holde ved min træningslog. :unhappy:

Min vægtstrategi har de seneste efterhånden alt for mange år kørt efter Jan Ulricht-metoden. Vinteren 2010 er ingen undtagelse bortset fra jeg først nu forsøger for alvor at komme igang med forårets vægttab. Efter 3 døgn indtil videre fra ca. 108½ til dagens morgenvægt på 106,8 kg (jeg plejer dog heller ikke at have problemer med starten, men mere med fortsættelsen).

Og så til træningen. Jan.-marts har stået primært på spinning ca. 5-6 hold + 1 egen time pr. uge, samt mtb-transport for resten. Dette skyldes at helbredet heller ikke har været i top med bihulebetændelse, så hovedparten af træningen har foregået indendørs. Derfor er det tidligere kun blevet til meget få og meget korte træningsture på raceren.

Søndag d. 28/3-10:

Rent koks, idet jeg havde glemt sommertiden. Den hurtigt reviderede plan var en meget kort trilletur på raceren inden spinning. Tilfældighederne ville at jeg allerede efter 100m kun til at ligge bag en 4-mangsgruppe fra CC-Grøndal i modvind. Jeg besluttede derfor at ride med på bølgen så længe jeg blev transporteret mod vest i modvinden. Heldigvis kun få mindre bakker. Det blev til dog kun til 11½ km inden jeg selv måtte køre. Besluttede alligevel, at satse på en 2-timers træning selv om benene slet ikke er vænnet til raceren og udendørs træning. Fik ca. 3 km ekstra bag nogle motionister (mindre læ og delvis sidevind) inden vi nåede til bakken ingen Hove, hvor jeg måtte slippe. Siden lidt Yo-YO-kørsel, men inden Veksø satte bakkerne for alvor ind og jeg måtte ned i tungt kavletempo med de mange ekstra kg på cyklen. Efter vending i Søsum, 2x3 hårde bakker som kostede mange kræfter. Dermed efterhånden mere trætte ben. Fokus på ikke for tung gearing for ikke at overbelaste knæene. Kold vind, der føltes hård. Må erkende der skulle have været mere beskyttelse af kroppen når det nu blev til knap 2 timer.

Rute:Husum-Ballerup-Ledøje og turen via Hove og Veksø til Søsum. Retur samme rute.

Distance: 51,1 km + 0,9 km rul

Terræn: Alm. landevej indtil Hove med 3 større bakker inden vendepunkt i Søsum.

Tempo: ca. 27,7 km/t (bruttotid - skønnet tid ved rødt).

Vind: 3½-5 m/s SV

Temp. 6-7 grader

Slowmotion-tempo, men jeg havde vel ikke regnet med andet. Fik endda foræret ca. 14½ km. 29 i snit på de mere flade strækninger. Har tabt rigtigt meget tid på de hårde bakker. Søsum til toppen af bakken på Hovevej efter Veksø blev således kørt med kun 22 i snit. Der er virkelig brug på at smide vægt.

Orkede ikke mere træning efter turen selv om 2 timer er lidt for lidt. Fik set nået banecykling i stedet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Tempo: ca. 27,7 km/t

Slowmotion-tempo, men jeg havde vel ikke regnet med andet.

Ah, slowmotion, bum, bum, bum, det kunne da vist være værre :bigsmile:

Men velkommen til. Altid rart med en cykellog ekstra :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ah, slowmotion, bum, bum, bum, det kunne da vist være værre :bigsmile:

Men velkommen til. Altid rart med en cykellog ekstra :4thumbup:

Hejsa, super man andre cykelgale på loggen. :thumb:

Hader nu mit tempo når det ligger under 30, som det ofte gør i starten af sæsonen :nonono: , men det kommer vel nok, hvis jeg kan tabe mig lidt.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 30/3-10:

3 t. 15 min. på spinningcyklen fordelt på 3 hold (45+55+55), samt lidt løst.

Stadig lidt bøvl med venstre knæ og hoftestrækker. Måtte desværre bakke lidt af på belastningen, især de første 2 timer, men det var vel også mere acceptabelt når det var over 3 timer.

Aftenvægten tyder på endnu et ryk ned. Håber på et godt tal i morgen tidligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan.

Fedt, du er tilbage - du har været savnet.

Hej Gregers

Håber også det lykkedes at holde ved. Jeg er jo godt til at starte logs, men mindre god til at holde dem ved lige (ligesom med vægttab). Denne gang skyldes fraværet dog en mental nedtur i form af stressnedbrud efter lang tids stressoverlastning på arbejdet, der desværre også har været den væsentligste faktor for min nuværende høje overvægt.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 31/3-10

Restitutionstræning på kondicyklen.

Kondicykel: 45 min. ä 203 watts puls 45-50% + 15 min. opvarmning + 12 afrul.

MTB-transport: 13,2 km

All in all: 1 t. 45 min. lettere træning eller samlet 5 timer indtil nu i denne uge.

Pulsmæssig meget let træning, men det er lidt tungere for benene pga. den fastlåste og mere belastende køreposition kondicyklerne giver. Er kun 189 høj, men har benlængde som en på 210 cm. Betyder at jeg træder noget ind under cyklen fremfor ned, hvilket fokucerer mere belastning på mit ømme punkt knæstrækkerne. Når man så samtidig: 1) er nødt til at sidde helt fremme på sadlen for at kunne holde en bare nogenlunde siddeposition, 2) sidder ret op med overkroppen, 3) ikke kan stå op - giver det langt fra nogen god træningsposition. 45 min. føles så som en evighed.

Gør det også kun for aflastning af mine fodled fra klikpedalerne og fordi mtb'en ikke har det godt. Må se at få den ordnet.

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 2/4-10.

Anden længere tur på raceren. Denne gang fik jeg kørt en rute uden hårde lange bakker.

Vejret var fint med sol selv om temperaturen kun kneb sig op på ca. 8 grader.

Vinden virkede desværre meget hård at køre i med en del vindstød, som pressede kræfterne ud af benene.

Bike: Racer

Rute: Hovedruten langs motorvejen til Farum retur + 6 runder ved Bregnerød.

Distance/tempo: 56,65 km ä 28,87 km/t + 8,5 km opvarmning/afrul.

Terræn: Lidt under middel

Vejr: 4-6 m/s middelvind SSØ, 8 grader, sol

Hmmm havde håbet på lidt højere tempo, men det må vinden tage skylden for. Med lidt mindre vind og en smule varmere og lidt flere udendørs km skal jeg nok nå de 30 i snit inden så længe.

Link to comment
Share on other sites

Vægttab:

Efter en uge udgør vægttabet i alt 3,3 kg, hvilket giver håb til det kan lade sig gøre inden sjælsø at nå ned på 100 kg. med kun 5,2 kg igen. Jeg skal selvfølgelig ikke regne medat tempoet for den første uge fortsætter, men mindre kan også gøre det.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 4/4-10.

Endnu en lang spinningdag overstået. Prøvede for en sjælden gang at køre med pulsbælte i pulstimen, men det gik ad h...... til. Havde svært ved at følge pulsniveauet på intervallerne.

Disse blev kørt primært som enkelttakt eller en smule derover, hvilket nok for mig var hovedforklaringen. Belastningen blev simpelthen megatung for hurtigt og ikke noget jeg kunne holde i de mange minutter intervalbokken varede. Jeg fik helt sikkert en masse styrkemæssigt ud af det, men ikke pulsmæssigt. Kunne derimod meget lettere i pausen mellem blokkene få pulsen op.

Min egen konklusion er nok at pulstræning ikke skal køres som enkeltstart, men med højere kadance, samt at jeg ikke kan bruge pulsanvisningerne i timer med den intervaludformning. Inden jeg igewn skrotter pulsbæltene på pulsholdene bør jeg dog foretage en tilsvarende prøve på et af tirsdags-/torsdagholdene, hvor kadancen normalt er meget højere.

Endelig stiller forsøget et lille spørgsmålstegn ved hvad der er mit pulsmax., som jeg ikke har testet i en del år.

Spinning: 3 t. 05 min. (1 pulshold + 1 blåt hold + godt 1 times ekstra spinning).

PS. Vægten har svinget med 106,0 og 104,6 kg som de seneste målinger.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag & Onsdag d. 6-7/4-10:

Øv, øv, øv. Det går for langsomt tempoet ligger omkring 29 i snit, mens jeg havde regnet med knap 30 km/t på nuværende tidspunkt. Formen er vist dårligere end sidste år, sådan som jeg husker det. Vil prøve at kigge tilbage i mine noter for at se om dette var tilfældet. Ved ikke lige hvad der er galt. Træningsmængden har faktisk været højere denne vinter. Det tyder på at denne vinters næsten udelukkende indendørs træning med spinning ikke giver samme formvedligeholdelse til landevej. Synes ellers generelt ikke jeg slapper den indendørs. Muligvis har der gået for meget energi med at vænne mig til at køre så meget stående indendørs med min høje vægt. En anden faktor er den næsten totalt manglende styrketræning i år.

Under alle omstændigheder er det ikke godt nok.

Her de seneste dages træningsdata på raceren. Ganske vist har alle ture været på kolde tidspunkter af døgnet og flere ture i knap så træningsegnede ruter med lidt for ujævnt asfalt/hop, men alligevel ikke undskyldning nok.

Denne uge med vil fokus dog være på en forhåbentligt forestående spinningmaraton, der markerer en slags skift i fokus fra spinning til raceren.

Tirsdag:

Rute: Ryparken-Lyngby-Skovbrynet-Kollekolle-Værløse-Ballerup-Husum

Distance/tempo: 30 km ä 28,30 km/t + 2,1 km

Terræn/rute mv.: middel, mørketur, delvist byrute/lyskryds. Overvejende modvind.

Vejr: 2-3 m/s SØ, 4-6 grader, tørt.

Onsdag:

Rute: Husum-Ballerup-Lyngby-Ryparken

Distance/tempo: 25,75 km ä 28,82 km/t + 0,3 km

Terræn mv.: middel, sol, delvist byrute/lyskryds. Overvejende medvind.

Vejr: 2-3 m/s SØ, 6-7 grader, tørt

Transport racer: 13,2 km (i alt begge daghe)

Link to comment
Share on other sites

Arbejdsstress og vægt

Det har været en meget hård arbejdsuge med færdiggørelse af oplæg til Direktionen, men det ser nu endelig ud til at lykkedes med en afrapportering. De sidste ca. 4 måneder er der stillet en byge af spørgsmål om takster og andre beregninger fra min hånd. Nu kan jeg forhåbentlig se frem til at en stor del af dette psykiske pres letter når det er påvist at tallene holder vand.

Desværre har den pressede uge betydet, at jeg har slækket lidt på slik og cola-"forbuddet. Kombineret med mindre træning, hydrering mv. er vægten steget til 107,5 kg lørdag morgen (dvs. samlet 1 kg vægttabet siden starten). Søndag morgen var vægten igen nede på niveauet for knap 1 uge siden med 104,6 kg., men heller ikke denne vægt er reel. Efter gennemført spinningmarathon ser vægten bedre ud end den er. Sandheden er jo nok et sted mellem disse målinger.

Spinningmarathon Lørdag d. 10. april.

Så fik jeg gennemført 2. udgave af SATS-Parkens spinningmarathon i foråret. Tyvstartede lidt og med lidt efterrul blev det til 6,2 times spinning (nettotid), som slår den Personlige REKORD fra sidste spinningmarathon på 6 timer. :alright:

Tror jeg blev lidt for overophedet og var varm flere timer efter spinningen. Kørte igen med pulsmåler og denne gang virker pulsen ikke så mærkelig som den tidligere omtalte timer. All in all ca, 80 % selv om jeg ikke er helt sikker på hverken pulsmålerens præcision eller min egen max.puls. Igen lidt med samme tendes til at pulsen ikke er helt så høj på enkelttakt og højere på hurtigere kadance. Lå derfor nogle gange i starten måske 5 pulsprocent over/under afhængig af kadancen. De første 2 timer blev omkring de 80%. I 3. time som var i højere kadance generelt satte jeg pres på og lå væsentligt højere (slut 80'erne). Dette kunne mærkes i 4. time, så 4. og 5. time blev omkring de 80, mens jeg naturligt nok fald lidt af på den i 6. time. Konklusionen er vel at jeg godt kan brug pulsmålingen til noget med lidt hensyn til kadancen.

Ellers et super arrangement med forplejning undervejs, godt humør og opstemte deltagere. ud af de ca. 65-70 deltagere fra start tror jeg knap 25 gennemførte alle 6 timer. Stor ros til instruktørerne. :bowdown:

Spinningmarathon: 6,2 time

Denne betyder at den samlede ugestatus for træningen steg fra 2,6 time til 8,8 time. Det kan dog ikke undgås at den samlede mængde for ugen bliver lidt under det normale.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Denne betyder at den samlede ugestatus for træningen steg fra 2,6 time til 8,8 time. Det kan dog ikke undgås at den samlede mængde for ugen bliver lidt under det normale.

No. Manglede at medregne ½ times cykeltransport, så ugen endte på 9,3 time cykling.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan,

- godt at se du har gang i din log igen. Du skal bare holde på, så skal det nok lykkes at nå dine mål.

Først vil jeg sige at det bestemt ikke går langsomt på dine landevejsture - 29km/t - og med din vægt - er MEGET imponerende. Respekt for det.

Nu til mit egentlige formål med indlægget.

Det virker som om dit hovedformål er at smide nogle kg. Dette gør du stort set udelukkende ved at cykle.

Har du ikke overvejet at afveksle med noget andet træning? Det virker på mig som om du fyrer en masse spinning af på een gang, hvorefter det går lidt i stå. Spinning og cykling er fint - men jeg ville personligt krydse med noget andet træning, også for at spare dit knæ/hofte.

Hvad med styrketræning? Større styrketræning øger din forbrænding i større grad.

Ellers godt at du er oppe at køre igen - krydser fingre for at du når dine mål.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 13/04-10:

Racertræning:

Rute: Farum tur/retur+7 runder ved Bregnerød

Distance: 75,25 km + 6,6 km morgentransport.

Tempo: 67,14 km ä 30,73 km/t :clap::thumb:

Terræn: Lidt under middel.

Vejr: 3-4 m/s NNV, 9-12 grader, tørt.

På hjul: 6,25 km

Endelig er fin cykeldag og mulighed for at køre sen eftermiddag, mens temperaturen var nogenlunde høj.

Meget overraskende var benene helt ok uden nævneværdig præget af spinningen i lørdags.

Super at tempoet endelig rykker og så endda pæn margen til de 30 km/t og endda nu med en af de normale/lang træningsture. Bekymringen ang. formen er i hvert fald for en dag borte.

På 2 af runderne havnede jeg midt imellem en klubtræning for B&U, hvor deres intervaltempo passede nogenlunde til mit langdistancetampo, så lidt hjælp fik jeg da, men det meste af turen var alene. Bakkerne virker stadig som en større udfordring.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Jan,

- godt at se du har gang i din log igen. Du skal bare holde på, så skal det nok lykkes at nå dine mål.

Først vil jeg sige at det bestemt ikke går langsomt på dine landevejsture - 29km/t - og med din vægt - er MEGET imponerende. Respekt for det.

Nu til mit egentlige formål med indlægget.

Det virker som om dit hovedformål er at smide nogle kg. Dette gør du stort set udelukkende ved at cykle.

Har du ikke overvejet at afveksle med noget andet træning? Det virker på mig som om du fyrer en masse spinning af på een gang, hvorefter det går lidt i stå. Spinning og cykling er fint - men jeg ville personligt krydse med noget andet træning, også for at spare dit knæ/hofte.

Hvad med styrketræning? Større styrketræning øger din forbrænding i større grad.

Ellers godt at du er oppe at køre igen - krydser fingre for at du når dine mål.

Hej Spock. Håber du har ret i, at jeg nok skal nå målene. Der skal smides rigtigt mange kg, som jeg har samlet op over mange år. Dette både for at få et bedre helbred, men også for at kunne køre hurtigere og hvem ved måske starte med at løbe igen.

Du har fuldstændig ret. Min plan har dog også været styrketræning som supplerende træning primært for benene. Det kniber desværre alvorligt med at tage mig sammen. Godt du sparker lidt til mig, så jeg kan gøre noget ved sagen. Andre uger har spinningen været så hård, at det kniber med at klare styrkeøvelser også. Styrketræning ville i høj grad kun afhjælpe eller begrænse knæ- og hofteproblemerne.

Flere spinningtimer ad gangen er et bevidst valg, da spinningen primært i vinterperioden gerne må afspejle sommeren træningstur, der oftest er på 2-3 timers varighed og for at holde en høj samlet træningsmængde. 6 timer er da også undtagelsen og kun i eventsammenhæng og som udholdenhedstest. Derfor også flere restitutionsdag før/efter denne. Anyway skifter fokus nu mere til landevejstræning med spinning en gang imellem efter en overgangsperiode. Ugeprogrammet vil derfor i højere grad bestå af 3 hovedtræningsture og lidt løst imellem.

Link to comment
Share on other sites

Arbejdsstress og vægt

Det har været en meget hård arbejdsuge med færdiggørelse af oplæg til Direktionen, men det ser nu endelig ud til at lykkedes med en afrapportering. De sidste ca. 4 måneder er der stillet en byge af spørgsmål om takster og andre beregninger fra min hånd. Nu kan jeg forhåbentlig se frem til at en stor del af dette psykiske pres letter når det er påvist at tallene holder vand.

Det blev endnu en meget hård arbejdsuge. Er stadig ikke kommet helt nede på jorden. Afrapporteringen gik dog over al forventning. Det er nu slået fast med syvtommersøm, at der er tjek på det hele og vores anbefalingerne er godkendt. Topkarakter og en styrkelse af min troværdighed, som kan have stor betydningen i længere tid. Opgavepresset er dog stadig megastort og det gælder om at slå koldt vand i blodet og tage en ting ad gangen. Der burde dog nu være basis for at geare lidt ned.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 15/4-10:

Det er blevet til ca. 2 timers transport og rulletempo udendørs onsdag-fredag. Midtugens egentlige træning torsdag stod på 2 spinninghold med lidt ekstra og afsluttende med let cykling på kondicykel.

Benene var mere mærkede efter tirsdagsturen, så formen var ikke på toppen. 2. time var pulstime, hvor jeg igen testede pulsbælte og min puls. Det var ualmindelig svært at presse pulsen op i det angivne pulsinterval, så jegv kørte hårdere og tungere end normalt. Var helt færdig efter træningen.

Spinning: 2 t. 13 min. + 17 min. kondicykel.

Selv om pulsen denne gang kan være præget af en lavere restitutionsgrad må konklusionen nu efter 3 test være, at den målte pulsprocent må antages at være for lav eller rettere max.pulsen sat for højt. Den maksimale pulsprocent jeg har målt over de 8 timers spinning er 93% og intervaltop typisk på 90-91%.

Bare det at komme over de 85 % er rimeligt hårdt.

Planen med pulsmålingerne er nu dels at forsøge et par timer ikke at følge programmet med forsøge med nogle egne makstoppe og dels at test pulsmålingssytemet ved køb af eget pulsur. Indtil da sætter jeg forsøgsvis max.pulsen lidt ned, så jeg ikke kommer til at overbelaste for meget.

Vægten svinger fortsat en del, men nu omkring 105 kg de fleste dage, hvilket vel er ok efter kun 3 uger og 3½ kg nede.

Link to comment
Share on other sites

18/4-10:

Skifter i denne overgangsperiode mellem spinning og racer. Søndagens tur på racer gik over Allerød og Nivå. Vinden lidt hårdere end normalt. Udturen til Allerød lå på lige over 28 km/t i sidemodvind og lidt terræn opad. På anden del af trekanten med direkte medvind og samlet lidt faldende terræn gjalt om at hente det tabte, mens returen på 3. ben langs strandvejen var i sidemodvind, men med mere læ.

Fint at jeg lige holdt den over de 30 km/t delvist hjulpet af, at rute gjorde jeg sparede knap 10 km i modvind. 3 timer på cyklen mærkes rimeligt hård, så jeg har endnu ikke helt vænnet mig til de lange ture udendørs.

Racertræning:

Rute: Mosen-Allerød-Nivå-Cherlottenlund (Østerbro-Husum).

Distance: 82,1 km

Tempo: 59,4 km ä 30,10 km/t

Terræn: middel

Vejr: 5-6 m/s SV-VSV, 11-12 grader, tørt.

Alene hele vejen.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 20/4-10:

Træt efter den sidste uges hårde træning. Valgt at tage 2 timers spinning med lettere belastning for ikke at overbelaste mine noget mærkede knæ.

Spinning: 2 timer

Transport racer: 1,15 t. (mandag+tirsdag).

Mandag afrapporting af vores konklusioner i udvalg. Har været hele oppe og køre stressmæssigt og har svært ved at falde ned. Desværre er det kikset med vægten der igen er steget lidt.

Torsdag 22/4-10:

Onsdag egnede sig ikke til træning med al den regn. Torsdag var fridag og jeg havde regnet med en længere tur fra morgenstunden, men nej. Vejrguderne var absolut ikke med mig. Mens resten af landet sikkert fik tørvejr og sol bød turen på regn (kortvarig hagl), våde veje og hård blæst, der selvfølgelig stod i den forkerte retning, så hele udturen langs motorvejen var uden dækning. Glæder mig meget til der kommer pynt på træerne, så der kan blive lidt læ ind imellem. Det våde vejr gav kolde tæer. Derfor blev det en kort tur. For at undgå endnu mere nedkøling valgte jeg derfor at bide træningen over i 2 ture. Ventede indtil aften i håb om at vinden ville lægge sig, men nej tværtimod var den tiltaget til kraftigere blæst.

1. tur Racer:

Rute: Farum retur + 2½ runde ved Bregnerød.

Distance: 46,11 km

Tempo: 37,61 km ä 29,50 km/t

Terræn: middel

Vejr: 5-6 m/s VNV+vindstød, 5-7 grader, regn og våde veje.

Alene hele vejen.

2. tur Racer:

Rute: Farum retur + 2 runder Bregnerød+ekstra stykke motorvejdel.

Distance: 50,35 km

Tempo: 41,85 km ä 29,75 km/t

Terræn: middel

Vejr: 5-8 m/s V+vindstød, 9-7 grader, tørt kortvarig let regn.

1 km bag skooter.

Gav den gas på begge ture, så sikkert de mest intensive ture i år udendørs.

Det blev dog 0-2 mod vejrguderne, da jeg ikke var i stand til at matche 30 km/t.

Har fundet mine gamle omregningstabeller frem for vejrkorrektioner.

Disse giver ca. 31½ km/t korrigeret for vejr og vind. Ikke imponerende med fuld tryk og korte ture, men tidligere erfaringer fra forårstræning tyder på korrektionerne er en smule i underkanten.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 23/4-10:

Udvidet transport efter arbejde. I alt 24 km på raceren.

Benene var monstertunge, så alt foregik i rulletempo.

Kroppen signalerer stor træthed.

Søndag 25/4-10:

Supervejr. fik mig til at aflyse spinningen og snuppe en udendørs tur.

Benene nogenlunde ok, men ikke helt i topform.

Racer:

Rute: Farum retur + 6 runder ved Bregnerød, samt ekstra rul.

Distance: 83,75 km

Tempo: 62,12 km ä 30,74 km/t

Terræn: lidt under middel

Vejr: 2-4 m/s SØ tiltagende og en smule drejning mod øst, 8-11 grader, tørt og sol.

Alene hele vejen

Synes det gik lidt trægt på udvejen med lidt medvind. Lå en smule under de 30 km/t.

Runderne gik generelt hurtigere og de sidste runder var især hurtigere.

Modvinden hjemad var tiltaget til normal styrke.

Måtte presse mig en del, men dog ikke så voldsomt som i torsdags.

Trætheden var tilbage igen efter træning. Desværre må jeg konstatere at jeg lider af begyndende overtræningssymptomer. Har da også den senere tid kørt flere hårde træninger og ikke taget en hel restitutionsuge de sidste par måneder. Der har godt nok været noget nedtrapning i forbindelse med spinningmarathon, men da disse netop hang sammen med ektraordinært hårde præstationer har jeg ikke fået den aflastning kroppen efterspørger. Næste uge er derfor udråbt til restitutionsuge med lettere og mindre træning. Må så håbe dette er tilstrækkeligt til at normalisere kroppens restitution.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Arbejde, stress og vægt.

Selv om det "råber til himlen" at ressourcer og opgaver ikke hænger sammen kæmper jeg stadig med manglende forståelse for dette. Det har ikke været nok, at sagspuklen er på 3-4 mdr. for opgaver der allerede skulle være afviklet.

Næste skridt har nu været en samlet driftsplan, der viser sammenhængen (eller mangel herpå) mellem ressourcer og opgaver, som jeg beklageligvis har følt mig tvunget til også at sende 2 level op. Ikke at jeg normalt gør dette, men nu må det være nok efter 2 års ekstrem underbemanding, stressnedbrud, manglende overskud i privatlivet. Nu MÅ OG SKAL der sættes en tyk streg i sandet. Arbejdet kan umuligt være vigtigere end mit helbred uanset hvad. Jeg stopper ikke denne kampagne før jeg får balance i tingene.

Desværre har dette ekstra ekstra pres også undermineret mit forsøg på vægttab godt hjulpet af 2 fededage i form af familiesammenkomster med masser af mad.

Helbred og skader.

Efter lidt nedtrapning har det heldigvis vist sig at symptomerne på overtræning hurtigt forsvandt. Til gengæld har jeg i hele perioden følte mig dårlig fysisk og mærket at de ekstra tilføjede kg. Endelig har jeg desværre måtte konstatere, at min ventre fod er blevet overbelastet og skadet ved trædeområdet midt på foden. Dette er lidt af en katastrofe, da jeg ikke kan fortsætte med at køre med klik og også har smerter ved for meget gang.

Har den sidste uge måtte klare mig med lidt styrketræning og forsøg på at træning på cyklen udendørs som indendørs i alm. kondisko med pedalen placeret på midtfoden. På denne måde har jeg indtil videre kunne træne videre omend ikke helt i samme tempo og med samme træningsudbytte. Desuden giver det væsentligt øget risiko for overbelastning af knæene ved en så radikal ændring af belastningen.

Træning.

Har p.t. lidt opgivet at registrere de manglende træningsdage i loggen. Her dog en samlet oversigt over forårets træning på racercyklen:

træning april

Denne viser racertræningen med dato, km, gns. hastighed, samt korrigeret hastighed for vind, temp. mv. Det er selvfølgelig langt fra alt jeg har trænet, da det ikke omfatter rulkm på cyklen, spinning mv.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skadessituationen:

Problemet med trædeområdet og senerne under foden er fortsat en hæmsko. Tør ikke køre med klikpedaler. Er dog så småt begyndt på det ved korte transportture.

Det er indtil videre lykkedes at træne videre på raceren uden kliksko og med trædebelastning på midtfoden ved svangen, hvilket ikke er uproblematisk, da belatningen fra klikpedalen er koncentreret på et meget lille område. Stående træning på bakkerne er næsten udelukket pga. risikoen for at foden smutter fra pedalen. Gør bakkekørsel lidt langsommere.

Det er fortsat usikkert om jeg kan blive ved på denne måde, men indtil videre er det gået og jeg har kunne holde træningen igang omend egentlig intervaltræning også er udelukket. Desuden medfører træningen også klart større risiko for andre skader.

Træningen:

Trods problemerne med skade og træning, samt heraf følgende mindre kraftoverførsel til pedalerne, langsommere bakkekørsel og igen intervaltræning er tempoet på distancetræningsturene målt ud fra mit vejrkorrigerede omregning igen oppe på 31+ km/t (på de sidste 5 træningsture).

Dette er også hvad jeg normal regner med at burde kunne holde tempoet på de tidligere år, så det er sådan set ok. Det er dog lidt snyd, da jeg kunne kører ruter med normal landevejsterræn uden de helt store bakker. Ud over det aktuelle pedalproblemer er vægten desværre stadig alt for høj sammenlignet med tidligere, så jeg vil ikke være i stand til at køre i samme tempo som tidligere på kuperede ruter.

Vejret og korrektionsfaktor:

Det faktuelle distancetempo på nu godt 800 km tempokørsel er nu oppe på 29,99 km/t for foråret (trukket ned af de første ture i april). Korrigeret for vejr mv. ift. sommerniveau etc. ligger jeg på et snit på 30,58 km/t. Dvs. en samlet korrektionsfaktor på 0,59 km/t, som skyldes de dårlige vejrbetingelser i foråret. Håber dette ændrer sig nu hvor der endelig er tegn på at forår og sommer slår igennem.

Temperaturen i maj har indtil videre været væsentligt lavere end klimanormalerne og slet ikke at tale om de varme forår vi har haft de seneste år pga. global opvarmning. Vindmæssigt har det også blæste mere end normalt og det har været svært at ramme tidspunkter uden at skulle kæmpe i skarp modvind. TRods forsøg på at undgå nedbørsture har jeg været rimeligt uheldigt med at ramle ind til regn, som ikke burde have været der (i følge vejrguderne) på de givne tidspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hej Jan

Jeg kan se, at du bor i Brønshøj. Og jeg har tidligere høstet gode erfaringer med René fra Brønshøj Fysioterapi, Brønshøjvej 10 (telefon 38 60 22 20). Han er i mine øjne en rigtig dygtig og sympatisk fyr, som knækker og brækker ens led og knogler, til de sidder, hvor de skal :smile:

Hvis du får en henvisning, er det ikke engang særlig dyrt. Jeg ved selvfølgelig ikke, om René kan få repareret på din fod, så du springe rundt som en vårhare, men jeg vil i hvert fald give ham en varm anbefaling. Og nej, jeg har ikke aktier i firmaet :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share