Træning af overkrop i forbindelse med Marathon?


fcqv1st
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Som det fremgår af overskiften går mit spørgsmål på styrketræning i forbindelse med marathon. Skal løbe Copenhagen Marathon og styrketræner normalt et par gange om ugen, men overvejer om jeg bør scratche dette helt nu hvor jeg går ind i en mere koncentreret løbeforberedelse, eller om jeg stadig skal gøre det? Er specielt i tvivl med overkroppen, da det giver lidt sig selv at der ikke bliver plads til meget bentræning da jeg løber meget.

Skal jeg bliver ved med at træne overkroppen? og hvis ja, på hvilken måde(mange eller få gentagelser, lille eller stor belastning)?

Der findes naturligvis en del om emnet, men der findes sikkert en masser med personlige erfaringer herinde, hvad synes i ?

/fcqv1st

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Som det fremgår af overskiften går mit spørgsmål på styrketræning i forbindelse med marathon. Skal løbe Copenhagen Marathon og styrketræner normalt et par gange om ugen, men overvejer om jeg bør scratche dette helt nu hvor jeg går ind i en mere koncentreret løbeforberedelse, eller om jeg stadig skal gøre det? Er specielt i tvivl med overkroppen, da det giver lidt sig selv at der ikke bliver plads til meget bentræning da jeg løber meget.

Skal jeg bliver ved med at træne overkroppen? og hvis ja, på hvilken måde(mange eller få gentagelser, lille eller stor belastning)?

Der findes naturligvis en del om emnet, men der findes sikkert en masser med personlige erfaringer herinde, hvad synes i ?

/fcqv1st

Jeg træner også til mit første maraton, (berlin) og har lidt samme problem. men har snakket med en del fys.studerende og de mener at man kan få en masse ud af at have trænet overkroppen. Her er lige en hurtig stak stikord til hvad de nåede frem til:

Mave/ryg: de er med til at give stødabsorbering i firbindelse med løb og kan derved forhindre at du får ondt i ryggen på den lange distance. derudover styrker den også din rotation, som du bruger i forbindelse med dine armsving = hurtigere løb

Den brede rygmuskel: stabiliserer og bevæger rygsøjlen, samtidig med at den trækker armene bagud. hjælper med at bremse rotationen igen. jo stærkere du er omkring din rotationsbevægelse jo mere kan du få ud af hvert skridt.

arme/skuldre: de kører modsat af rotationen og skaber balance. kan virke stødabsorberende på nakken.

Håber du kunne bruge de råd til noget.

Med hensyn til gentagelser så syntes jeg personligt at jeg får mere ud af mange gentagelse med forholdsvis lav vægt. Altså træne udholdenhed. Især da du ikke vil løbe maraton med alt for meget muskelmasse at slæbe rundt på. Hvis du træner i et center hvor de tilbyder holdttræning kan jeg anbefale div. pump hold, da jeg selv personligt har svært ved at træne udholdenhed alene.

men du kanb ihvertfald sagtens score point på styrketræning i forbindelse med løb. Held og lykke med jeres maratons :)

Link to comment
Share on other sites

elsnab... det du skriver om, hvor har du læst deT?

jeg synes fint du kan træne din overkrop i forbindelse med marathon. Der er ingen grund til at ændre i din reps pågrund af det.

du kunne også være en god ide at lidt lunges ved lav volume f.eks:

3 * 6 reps per ben, 2 gang per uge. ikke nødvendigt meget med særlig meget vægt. evt. 2,5 kgs progression per anden uge..

efterfulgt af følgende balle øvelse:

og følgende udstræk:

ved billed 0:14
Link to comment
Share on other sites

elsnab... det du skriver om, hvor har du læst deT?

Som skrevet så er det hvad jeg har hørt fra nogle kammerater der er fysioterapeutstuderende ...

og resten er mine egne erfaringer fra min træning... men ren logik er da at det kun kan være en fordel hvis man ikke vejer ret meget når man skal løbe og derfor vil det ikke være en fordel at træne efter store muskler hvis man har et maraton i kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som skrevet så er det hvad jeg har hørt fra nogle kammerater der er fysioterapeutstuderende ...

og resten er mine egne erfaringer fra min træning... men ren logik er da at det kun kan være en fordel hvis man ikke vejer ret meget når man skal løbe og derfor vil det ikke være en fordel at træne efter store muskler hvis man har et maraton i kikkerten?

Hej Alle,

Mand 180/80/44 år - altid syrket sport ( fodbold/vægttræning - startede med at løbe i 2005 efter ryge stop)

Laver lige et indhop heri denne diskussion.

Løber selv mit første maraton i Kbh d/23/5/2010 og har trods en forstuvet ankel , der afholdt mig fra løbe træning i marts - en ambition om at løbe/gennemføre på ca. 4.15. Mit løbeprg. er ikke avanceret løber ca. 3 x 12 km ugentligt ( 150 km i april måned) - krydret med 3 halv maraton løb i jan/feb/april samt sidste uge sydpå i Spanien hvor jeg løb 70 km på en uge. Har trænet styrke træning 2 x ugentligt og cyklet i skadesperioden for at vedligeholde formen.Har sideløbende hermed spillet lidt old boys fodbold.....så nu hviler jeg i indeværene uge for at være klar til søndag.

Føler måske efter gennemlæsning af mange strenge at jeg mangler et langt løb 25-30 km...men det har jeg ikke nået.....

Syntes generelt at styrke træning fungerer fint som suplement til løb.

Tak for et godt forum iøvrigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share