Runners high


Tube
 Share

Har du oplevet begrebet Runners High(læs neden under)  

44 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

I forbindelse med en artikel på min hjemmeside www.cyclingweb.dk vil jeg gerne lave en lille undersøgelse.

Runners High, en en slags rus, man får efter at have dyrker idræt. Primært konditions idræt. Derfor bedes styrkefolket undlade at svare. Høj er måske lidt overdrevet, det er mere en lykkefølelse, velvære, øget kreaktivitet efter man har været ude at løbe/cykle/svømme. Følelsen menes at skyldes endorfiner i hjernen.

En tidligere undersøgelse tilbage i 80'erne havde omkring 69% oplevet runnershigh. Jeg synes undersøgelsen er lidt forældet så jeg laver lige en ny knap så videnskabelig :lol: . Skriv også lige nedenunder når i har svaret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personligt oplevet hvad jeg definere som runners high under mit første marathon-løb, hvor jeg oplevede en utrolig glæde og jeg bare kunne løbe derudad i fuld firspring.

Da det var mit første løb så fik den selvfølgelig fuld skrue (fra 32-27 km), så mødte jeg et andet fænomen, Muren, så løb jeg ikke så stærkt mere...

...runners high is a euphoric state experienced during running, usually unexpected, in which the runner feels an increased sense of well being, an enhanced appreciation of nature, and a transcendence of time and space

Artikel om Runners high

Runners high bliver defineret som en tilstand som kan optræde efter 30 min. eller længere perioder med konditonsmæssig aktivitet, selvom det hedder "runners high" skulle jeg nu nok mene det kan optræde i andre sportsgrene. Ofte ser man det i Xtrem sport, hvor kroppen bliver presset langt ud.

Jeg har ikke selv oplevet det mere end den ene gang, men jeg bliver da altid glad efter at have løbet :)

Krunch

Link to comment
Share on other sites

Det sker da af og til når det hele bare kører, og vejret er godt. Så får man den der fornemmelse af at man bare kan blive ved og ved og ved og ved og ved... B)

Men lisså tit regner det, og benene er ikke på toppen, og der er grus i kæden, og modvind... <_<

Men så, dagen efter.... B)

Link to comment
Share on other sites

I idræt har vi har nogle udholdendheds-test hvor man presser sig til det yderste -hvilket dog også resulterede i at omkring 4-6 personer brækkede sig under eller lige efter testen.

Da jeg var færdig med de sidste øvelser i testen var jeg totalt smadret og havde de rimeligt dårligt. Men ca. 30 min efter fik jeg det faktisk utroligt godt? blev nærmerst glad :) Kunne godt minde om "runners high"

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har kun oplevet det i forbindelse med løb. Men kan tilføje at for mig sker det kun når jeg har haft en god dag, hvor jeg har glædet mig til at komme ud at løbe. Det sker jo at man løber af "pligt" og så har jeg bare følelsen af at "det er godt jeg er hjemme" når jeg har løbet (det er dog sjældent at jeg har det sådan).

Jeg spinner også, men der har jeg ikke oplevet det ;)

Tolle

Link to comment
Share on other sites

Jeg dyrkede motion seks dage om ugen i foråret i forbindelse med vægttab, og kan sådan set ikke helt forstå at jeg kunne klare det psykisk dengang. Det føltes ihvertfald "godt" når jeg var færdig, men om det var Runner's High ved jeg ikke, det var mere en dyb tilfredshedsfornemmelse end lykkefornemmelse. Igen om dette skyldes fysiologiske forklaringer(Endomorfiner) eller følelsesmæssige ved jeg ikke.

Hmm, jeg får lige lyst til at træne intens cardio igen :)

Link to comment
Share on other sites

Mest intenst har jeg oplevet det ved roning, vel at mærke rigtig roning på vand - ikke i CII. Jeg oplevede det en 3-4 gange ved distancearbejde på 20-20 km - en følelse af at man kunne blive ved og ved - nærmest medidativt.

Jeg har også prøvet det ved cykling - dage hvor man ikke er til at stoppe - man har været træt tidligt på turen - men senere flyder det let. Når man så skal til at rulle af, og begynder at køre langsomt, så er der udsolgt. Jeg har været 20 minutter om de sidste 5 km efter at havet føldt mig svævende i de forgående 40.

Jeg har haft et snert af følelsen et par gange ved spinning - men det "folder sig" ikke rigtigt ud - jeg tror det hænger sammen med at man skal træne en hvis tid - og gerne i en konstasnt rytme - same kanance hvad enten det er skridt, åretag eller pedalomdrejninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share