Skal jeg spise proteiner?


Christiiiian
 Share

Recommended Posts

hej MOL.

Jeg er en dreng/ung fyr på 19 år, som har styrke trænet i lidt over et halvt år. Jeg har taget cirka 6 kilo på og er fint tilfreds med resultatet.

Men jeg synes stadig jeg har noget fedt på kroppen, især håndtag, som jeg gerne vil af med. Derfor har jeg følgende spørgsmål:

Vil jeg kunne øge min muskelmasse stadig, hvis jeg spiste flere proteiner og næsten lukkede helt af for indtag af kulhydrater og hvorfor? Mit træningsprogram lyder på 3x8 i sæt og jeg træner FB 3 gange om ugen.

Eller er der andre gode idéer til, hvordan jeg stadig kan øge min muskelmasse men samtidig lige smide håndtagene?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Protein bruges jo til at danne syre der opbygger musklerne når de er på overarbejde som når man styrketræner men den proces at forbrænde protein kræver mere energi en d f. eks kulhydrater d.v.s du forbrænder mere energi ved at spise korrekte mængder af protein.

Siden du er ret ung og har opbygget ca 6kg muskler syntes jeg det lydder meget godt især hvis du drikker et glas skummet mælk til hvert måltid får du faktisk 9gr protein bare fra det 300ml mælk.

Du skal huske konditræning samme tid og de sidste kilo er sværeste at komme af med da det er unaturligt for kroppen at være så slank at ha en kropen procent på under 10% som det typisk kræver for at se 6 packen.

Link to comment
Share on other sites

Siden du er ret ung og har opbygget ca 6kg muskler syntes jeg det lydder meget godt især hvis du drikker et glas skummet mælk til hvert måltid får du faktisk 9gr protein bare fra det 300ml mælk.

Hvordan ved jeg, hvor meget protein jeg skal indtage cirka pr. måltid? :)

Du skal huske konditræning samme tid og de sidste kilo er sværeste at komme af med da det er unaturligt for kroppen at være så slank at ha en kropen procent på under 10% som det typisk kræver for at se 6 packen.

Jeg spiller amerikansk fodbold ved siden af styrketræning. Burde jeg løbe en tur eller to om ugen også?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ved jeg, hvor meget protein jeg skal indtage cirka pr. måltid? :)

Jeg spiller amerikansk fodbold ved siden af styrketræning. Burde jeg løbe en tur eller to om ugen også?

Der er mage bud om hvor meget protein man skal ha om dagen men typisk er krops vægt x 2 gr protein et godt bud det bruger jeg så jeg prøver at få 26gr protein ca hver 3 time 4-6 gange om dagen da kroppen ikke er god til at opbevare protein er det bedst man spiser proteiner i løbet af dagen.

Det er fint du spiller amerikansk fodbold, hvis du er meget tynd i forvejen så kan løb da klart hjælpe med det sidste fedt men det er meget forskelligt fra person til person hvor meget man skal være aktiv for at nå sit mål.

Hold dig væk fra junkfood og friturestegt mad :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er fint du spiller amerikansk fodbold, hvis du er meget tynd i forvejen så kan løb da klart hjælpe med det sidste fedt men det er meget forskelligt fra person til person hvor meget man skal være aktiv for at nå sit mål.

Jeg er en 1.73 høj og vejer 75 kg. Vil ikke sige jeg er tynd. :)

Men okay, det kunne godt være at jeg skulle prøve at løbe en gang eller to om ugen. :)

Link to comment
Share on other sites

En diæt på meget protein og ingen kulhydrater vil sikkert hjælpe dig af med dit fedt, men det er på ingen måde at anbefale mår du også skal holde til at træne. En mere moderat begrænsning af dit kulhydrat og energiindtag er formodentlig tilstrækkeligt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ja prøv da bare at motioner lidt mere som du har tid og energi til det skader ihvertfald ikke og kondi træning vil også være et plus for din amerikansk fodbold spil.

Top 10 råd til at tabe sig og leve med en sundere krop.

I vilkårlig rækkefølge:

1. Forbered hvad du vil spise igennem dagen, sørg for at ha godt sund mad tilgængeligt så du ikke falder i at spise junk food og tomme kalorier (slik, sodavand etc.)...

2. Spis hver 3 time, spis en sund snack et stykke frugt spis ikke slik så tit.

3. Spis dig aldrig propfuld, ved at spise oftere med mindre portioner holder du forbrændingen i gang og ved at fodre kroppen med vigtige vitaminer og mineraler i en sund varieret daglig kost vil du få mere energi og føle dig bedre tilpas og få mere overskud til træning og opnå bedre resultater.

4. Sørg for at få protein hvert måltid f. eks nødder, mælk, æg, fedfattigt kød, flerkorns produkter og suplimer med protein drik hvis nødvendigt.

5. Spis mad der kommer fra naturlige kilder.

6. Drik ikke sodavand og juice, drik vand dog kan du drikke sukkerfrit sodavand/saftevand men almindelig poste vand slukker tørsten bedre. Grøn te er super sundt, det styrker immunforsvaret.

7. Spis stærkt mad med chili, stærkt mad øger forbrændingen og styrker immunforsvaret og mætter længere.

8. Drik en kop super stærk kaffe inden et større måltid for at forøge forbrændingen.

9. Hold gang i hjernen med hjernetræning, udfordrer dig med mind games. Hjernen bruger 20% af vores daglige energi og skal også udfordres ligesom vores fysiske krop for at holde sig skarp og frisk.

10. Sørg for at få din daglige portion af omega 3 fedt syre (fiskeolie) spis fed fisk eller fiskeolie piller.

Råd 7 og 8 virker kun på kortere sigt da kroppen vænner sig til både stærk kaffe og chili så hold en pause efter kuren en måned og begynd igen hvis nødvendigt.

Håber det kan hjælpe det er hvad jeg h ar støvet sammen igennem en tid af gode holdbare råd :-)

Edited by Ruddi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share