Asma


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hej min kæreste vil gerne begynde og komme i bedre form, hun har altid været meget aktiv, men vidste godt at hendes form ikke var den bedste i verden. Men så havde jeg hende med ude og løbe den anden dag og hun gik kold efter 9 min løb (opvarmning) efterfulgt af 20 sek. interval med spurgt.

Min kæreste har asma så derved er hendes ildoptag jo langtfra optimal. Har forlået hende nogle interval træning for at forbedre hendes iltoptag.

Har dog ingen ide om hvordan jeg skal sammensætte et træningsprogram til hende, da jeg ikke ved hvor meget jeg kan presse hende i forhold til folk med normal lunge kapsitet.

Har tænkt på at give hende en typisk løbeplan for begynder/let øvede og så fordoble længden af den (ment på den måde at i stedet for fx at gå fra 4 til 6 km pr uge så bruger man 2 uger på det).

vil virkelig sætte pris på hvis i har nogle råd / erfaringer omkring det her.

Link to comment
Share on other sites

Der burde ikke være noget i vejen for, at hun følger et program, som er tilpasset hendes form. Det der er vigtigt er, at hun sørger for at være velmedicineret - herunder evt. tage nogle pust af sin anfaldsmedicin forebyggende før løb eller anden sport. Astma kan blive værre, hvis den ikke behandles ordentligt. Når det er sagt, så er der også al mulig grund til at tro, at det at komme i bedre form vil have en gavnlig effekt på hendes astma.

Selv har jeg anstregelsesudløst astma, dvs. en mild astma, og kan mærke tydelig forskel på om jeg har en periode hvor jeg træner meget cardio eller om jeg ikke træner så meget.

Link to comment
Share on other sites

Der burde ikke være noget i vejen for, at hun følger et program, som er tilpasset hendes form. Det der er vigtigt er, at hun sørger for at være velmedicineret - herunder evt. tage nogle pust af sin anfaldsmedicin forebyggende før løb eller anden sport. Astma kan blive værre, hvis den ikke behandles ordentligt. Når det er sagt, så er der også al mulig grund til at tro, at det at komme i bedre form vil have en gavnlig effekt på hendes astma.

Selv har jeg anstregelsesudløst astma, dvs. en mild astma, og kan mærke tydelig forskel på om jeg har en periode hvor jeg træner meget cardio eller om jeg ikke træner så meget.

Hey mange tak fordi at du har gaden at bruge din tid på at svare XD

Jeg er glad for at du nævner det med at en god form vil havde en positiv effekt på hendes asma. Det var også det jeg havde i tankerne da jeg kom på at hun nok bør bruge tabata intervaller der har vist at kunne give 28% mere iltoptag på bare 6 uger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share