Men læg "låser", men kun på første tur.


Johnsay
 Share

Recommended Posts

Hej alle Motion-onliner's

Jeg har en ordenligt smøre, og jeg vil være meget taknemmelig hvis i gider læse den igennem og hjælpe med at komme mit problem til livs!

Jeg har et problem som er ved at gå mig på nerverne, som jeg håber nogen har en magisk løsning på :).

Efter jeg har løbet ca. 2 km begynder mine lægge at "låse", ved ikke om jeg man skulle kalde det for krampe. Men det føles som om mine lægge ikke kan komme af med blodet.

Den bliver helt udspændt og nærmest hæver! Specielt min højre læg. Jeg kan endda høre at min højre fod lander mere fladt end min venstre, fordi musklen ikke 'bruges' til at løbe optimalt.

Min rute er på 6 km som jeg løber 2 gange, efter jeg lige har fået en tår vand og lidt sukkerstads, samt let massage på læggen efter den første tur.

Men det sjove er at efter jeg har løbet ruten første gang, så løber jeg helt problemfrit.

Ting der er taget højde for:

Det er ikke en mental ting, for jeg løber hele turen uden stop på trods af 'smerten'. Og jeg træner taekwondo på eliteplan. Så det er ikke bare fordi jeg er pjevset.

Jeg varmer op og strækker ud inden jeg løber. Og jeg sætter langsomt tempoet op.

Jeg holder mindst en dags restitutions dag, og sørger for at få et restitution måltid efter hver træning inden for de anbefalede 20min. bestående af ½ ltr. kakao og et stk. frugt

Da Taekwondo sæsonen er ovre træner jeg hverken styrketræning eller Taekwondo ved siden af pt..

Jeg har før løbet, både VO2 max/lange ture og interval spurte.

Jeg løber i et par ordentlige løbe sko købt ud fra en løbetest hos marathon sport på Østerbro. Jeg har dog en lille fornemmelse af at jeg skulle have haft en indlæg i min højre sko.

Jeg har både prøvet at løbe med let bundende/løse -sko og og stramme sko. Forskellige tykkelse sokker.

Det er ikke bare dårlig form. Jeg har været i gang i 2 måneder og pulsen følger godt med og diverse gener er væk. Min runde nr 2 på 6km løb jeg på ca 27min = 4½min/km (puls ur er batteridødt) I dag. Og jeg kommer altid hurtigt i form uden problemer, foruden denne her gang og mit sædvanlige skinbedensbetændelse.

Andre ting der måske kunne påvirke:

Jeg drikker en kop the med lidt sukker ca. 15 min inden afgang, for at få en smule koffein og hurtige kulhydrater.

Jeg tygger sukkerfrit tykkegummi mens jeg løber den første tur - måske nogle søde stoffer der er hæmmende???

Pt. løber jeg efter arbejdstid, hvor jeg før i tiden løb om morgenen inden arbejdet.

Jeg løber ikke i en fast rutine som feks. mandag onsdag osv., jeg løber 2-3 ture x 2x6km gange om ugen hvor det nu passer ind.

Da jeg startede op for løbetræningen igen for ca 2mdr siden, fik jeg en let smerte i min læg, men ignorerede det. Måske jeg har pådraget mig en skade?

Jeg er en fattig + nærig-røv så jeg har ikke 'ordentlig'/'optimalt' løbetøj i form af de sexede spandex bukser og overdel. Blot et par trænings-bukser stukket ned i sokken når det er koldt, en ventilations-trøje og min hættetrøje for det mentales skyld. Man skal vel lege Rocky Balboa når man træner kampsport :)

Meget læsestof for den travle dansker, men jeg ville gerne komme de fleste spørgsmåls til livs som et udgangspunkt.

Efter ca 1km løber jeg på skæve stiger dvs. stien hælder til den ene side men bliver lige igen efter 3 km. Jeg løber under 2 tunneller og ellers ingen større bakker.

Jeg er absolut ikke ekspert, men har en basal viden om motion og træning. Min mening er ikke nødvendigvis den rigtige.

Jeg takker ydmygt på forhånd for ethvert bud på hvad der kunne hjælpe mig :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm har du undersøgt dine løbe sko? Hvilken type pronation har du?

Jeg har både prøvet at løbe med let bundende/løse -sko og og stramme sko. Forskellige tykkelse sokker.

- hvad var resultatet af forskellige sokker samt ændring af sko?

Mit råd:

Jeg ville undersøge ved en rigtig løbebutik! Hvordan din fod lander!! Tag dine nuværende sko med og få en løbebåndstest.

Er der intet i vejen, ville jeg tage et par ugers pause og hvile din læg, kunne tyde på en overbelastning som du selv er inde på. Og hvis du har forkert vægt fordeling i forhold til hvordan du lander på foden, når du løber så er det NO GO ! ..

Link to comment
Share on other sites

hej johnsay

Først og fremmest lyder det ikke skidefedt, at du få så ondt når du løber. Har du en fornemmelse af om den "hævelse" du mærker/ser forsvinder igen efter den første tur?

Det, at din fod klapper ned kan for det første tyde på at du løber med lige rigeligt meget hælisæt. Dette vil belaste den forreste muskelgruppe på dit skinneben temmelig kraftigt, og kan evt. være det som giver en fornemmelse af at det hæver.

Gængse vejledning omkring løbestil er, at man forsøger at løbe med isæt på fodballerne. Anklen skal være forholdsvis afslappet, dvs. at man ikke skal strække anklen for at få forfoden/midtfoden først i. Derimod forsøger man at lægge sit tyngdepunkt lidt længere frem, så man ikke skal "trække" sig forbi det (håber den tekniske forklaring giver nogenlunde mening).

fandt et link som giver et par tips ang. løbestil:

derudover dette:

og dette:

håber det gav lidt inspiration og forhåbentlig noget hjælp.

god fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Hmm har du undersøgt dine løbe sko? Hvilken type pronation har du?

- hvad var resultatet af forskellige sokker samt ændring af sko?

Mit råd:

Jeg ville undersøge ved en rigtig løbebutik! Hvordan din fod lander!! Tag dine nuværende sko med og få en løbebåndstest.

Er der intet i vejen, ville jeg tage et par ugers pause og hvile din læg, kunne tyde på en overbelastning som du selv er inde på. Og hvis du har forkert vægt fordeling i forhold til hvordan du lander på foden, når du løber så er det NO GO ! ..

Tak for responsen AndersDK!

Jeg har en neutral pronation - Butik assistentens ord, så hvis udsagnet er forkert er det ikke mine ord :). Som sagt er jeg absolut ingen ekspert.

Jeg læste lige i et andet forum indlæg at en foreslåede at købe nogle specielle løbe sokker. Så det vil jeg helt klart overveje. Jeg har løbet i tennissokker og et par tynde strømper, faktisk kærestens sokker.

Men umiddelbart har ændringer af sokkens tykkelse kun haft en neutral effekt, altså ingen forskel.

Pt. har jeg kun et par løbesko.

Skoene er købt ud fra en løbe test på løbebånd med video optagelse.

Men en ny løbe test skal snart ske og lidt råd og vejledning hos Marathon sport.

Puuuh, ugers pause..... tror jeg prøver alt andet en det til at starte med, men du har helt ret! :)

Tusind tak Anders, en løbetest skal ske snarest muligt. Kender du (eller evt. andre der læser med) en butik hvor man kan fortaget sådan en test tæt på solrød? Ved at der ligger en i Roskilde et sted

Link to comment
Share on other sites

hej johnsay

Først og fremmest lyder det ikke skidefedt, at du få så ondt når du løber. Har du en fornemmelse af om den "hævelse" du mærker/ser forsvinder igen efter den første tur?

Det, at din fod klapper ned kan for det første tyde på at du løber med lige rigeligt meget hælisæt. Dette vil belaste den forreste muskelgruppe på dit skinneben temmelig kraftigt, og kan evt. være det som giver en fornemmelse af at det hæver.

Gængse vejledning omkring løbestil er, at man forsøger at løbe med isæt på fodballerne. Anklen skal være forholdsvis afslappet, dvs. at man ikke skal strække anklen for at få forfoden/midtfoden først i. Derimod forsøger man at lægge sit tyngdepunkt lidt længere frem, så man ikke skal "trække" sig forbi det (håber den tekniske forklaring giver nogenlunde mening).

fandt et link som giver et par tips ang. løbestil:

derudover dette:

og dette:

håber det gav lidt inspiration og forhåbentlig noget hjælp.

god fornøjelse

Hej Vind

Efter den første tur løber jeg helt problemfrit, ingen hævelse, ingen gener, ingen ømhed udover at jeg selvfølgelig kan mærke at mine muskler bliver brugt. Men først efter lidt pause og massage.

Min læg hæver desideret, men ikke i den forstand. Den bliver helt udspændt og helt hård.

Og det er først efter min læg 'hæver' at min fod klapper ned, efter første tur løber jeg helt fint. Og når jeg kommer hjem efter først tur går jeg ikke ordentligt, mister lidt kontrolen som om min fod sover. Derfor min mistanke om at der er noget galt med blod tilførelen.

Jeg forstår hvad du mener, og jeg kunne sagtens forestille mig at min løbestil var forkert.

Og Tak for din viden-uddeling, der er helt klart noget jeg kan bruge i fht. min løbeteknik! Go' forklaring i videoerne. Vil teste det an på torsdag, skal jo lige restituere.

Tusind tak for hjælpen Vind!

Link to comment
Share on other sites

Lige et uddybende spørgsmål: er det læggen eller hele underbenet som spænder op?

Sovende/prikkende/stikkende fornemmelser er typiske tegn på at en nerve bliver afklemt, hvilket i dit tilfælde ikke lyder helt usandsynligt. Når dit ben "hæver" og spænder op, øges trykket inde i dine muskler, hvilket kan klemme og irritere nerven.

Compartement syndrom er en tilstand hvor trykket inde i muskelen stiger eftersom fascien rundt om, ikke kan give sig tilstrækkeligt. Trykket stiger som følge af muskelarbejde, hvor der pumpes en masse blod ind i muskelen. Dette kan også klemme på nerverne. I og med du kun har ondt på den første løbetur, er dit billede ikke helt det samme. Man kunne forestille sig at du var blevet tilstrækkelig varm efter tur nr. 1 og at vævet var blevet lidt mere elastisk. Dette er blot tanker.

Prøv eksempelvis at varme op med en cykeltur i stedet for at bruge den første løbetur som opvarmning. Belastningen på underben er ikke helt så hård på cyklen, og du får stadigt varmet godt op.

god fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Lige et uddybende spørgsmål: er det læggen eller hele underbenet som spænder op?

Sovende/prikkende/stikkende fornemmelser er typiske tegn på at en nerve bliver afklemt, hvilket i dit tilfælde ikke lyder helt usandsynligt. Når dit ben "hæver" og spænder op, øges trykket inde i dine muskler, hvilket kan klemme og irritere nerven.

Compartement syndrom er en tilstand hvor trykket inde i muskelen stiger eftersom fascien rundt om, ikke kan give sig tilstrækkeligt. Trykket stiger som følge af muskelarbejde, hvor der pumpes en masse blod ind i muskelen. Dette kan også klemme på nerverne. I og med du kun har ondt på den første løbetur, er dit billede ikke helt det samme. Man kunne forestille sig at du var blevet tilstrækkelig varm efter tur nr. 1 og at vævet var blevet lidt mere elastisk. Dette er blot tanker.

Prøv eksempelvis at varme op med en cykeltur i stedet for at bruge den første løbetur som opvarmning. Belastningen på underben er ikke helt så hård på cyklen, og du får stadigt varmet godt op.

god fornøjelse

Det er fra under knæet og nedefter.

Nej det nemmelig ikke den der fornemmelse af at benet sover. Det hverken prikker eller stikker. Men det er den samme følelse af ukontrol, jeg kan feks ikke vippe forden opad som når foden sover.

Det kunne godt lyde som om du har fat i noget af det rigtige.

Men når jeg kommer tilbage efter den første tur er min læg stadig helt udspændt og meget øm, da jeg jo ikke gir mig trods ømheden :)

Det er først efter et par minutters afslapning uden vægt på benene, og lidt massage at jeg er klar igen.

Jeg varmer en smule op inden jeg tager afsted, med lidt step indenfor i varmt tøj. Og så starter jeg stadig langsomt og sætter stille og roligt tempoet op.

Men det kunne godt være jeg skulle prøve en cykeltur inden løbe turen, men i første omgang prøver jeg at ændre løbestil/teknik som du har forklaret :)

Jeg har et tilbagevendende problem med skinnebensbetændelse når jeg har trænet i et stykke tid uden pause. Og uanset hvordan jeg behandler det forsvinder det ikke. Det eneste jeg ikke har prøvet er ultralyd.

Kan dette evt. påvirke min situation?

Link to comment
Share on other sites

Skinnebensbetændelse er jeg mest tilbøjelig til at tilskrive en løbestil med kraftigt hælisæt, da det er en skade som opstår pga af en fejl/overbelastning over tid (kan også have en komponent af pronation af foden). Skadens placering samt hvilke strukturer der er påvirkede, kan variere fra person til person.

Jeg har selv døjet lidt med det på indersiden af skinnebenet. For mit vedkommende var det som hjalp: at skrue ned for træningsmængden, lave nogle styrkeøvelser for underbensmusklerne og ellers gå i noget stødabsorberende fodtøj til dagligt, og så stille og roligt trappe op igen da symptomerne var aftaget.

Man kan også tage en NSAID-kur over en kortere periode, for at slå inflammationen ned, hvilket man kun bør gøre hvis man har et klart billede af at skadesmekanismen hænger sammen med en inflammation. I værste fald bedøver NSAID så meget at man ikke kan vurdere om man er helt klar til at genoptage sport, med risiko for forværring af skaden. Derfor bør smertestillende medicin tages i samråd med en fagperson.

Hvis det sidder foran på skinnebenet kan det være fordi man "overstrider", altså tager for lange skridt og sætter hælen i først. Det sætter stor belastning på den forreste muskelgruppe (m. tibialis anterior + mm. peroneii), og giver en irritationstilstand omkring senetilhæftningen på knoglen.

Ultralydsbehandling kan i bedste tilfælde hjælpe kroppen til en hurtigere heling, samt have en smertelindrende effekt. Det fjerner dog ikke årsagen til, at betændelsen bliver ved med, at vende tilbage.

Hav også lidt i tankerne, at løb i hhv. langsomt og hurtigt tempo ser meget forskelligt ud, da det typisk er meget nemmere at løbe med for/midtfodsisæt når farten kommer lidt op, hvorfor belastningen forrest på underbenet er større når man løber langsommere og med mere hælisæt.

Link to comment
Share on other sites

Puuh sent hjemme..

Ja, tænkte godt der var en logisk forklaring på Skinnebensbetændelse i fht. løbeteknik.

Men mit problem er at det også kommer af at træne Taekwondo, vi stepper meget. Vi har heldigvis udviklet os som sport og træner og kæmper nu på måtter.. Men jeg 'lider' stadig af tilbagevendende Skinnebensbetændelse efter en længere trænings periode.

Hav også lidt i tankerne, at løb i hhv. langsomt og hurtigt tempo ser meget forskelligt ud, da det typisk er meget nemmere at løbe med for/midtfodsisæt når farten kommer lidt op, hvorfor belastningen forrest på underbenet er større når man løber langsommere og med mere hælisæt.

Det passer mig helt fint, skulle jo gerne have tempoet op, og træne op til bedste 5/10km.. Altså VO2 Max. det er første stadie i trænings proces i Taekwondo verdenen og senere kommer korte intervaller :)

Jeg løber lige en go' aften tur og tester de nye teknikker af, glæder mig..

Kryds fingre for mig :)

Link to comment
Share on other sites

Spændt på at høre hvordan det er gået. Hav dog i tankerne at det kan tage noget tid at lave om på sin løbestil, og at det nok vil føles lidt underligt i begyndelsen.

Vind

Edited by Vind
Link to comment
Share on other sites

Positivt overrasket.

Min løbetur gik overraskende godt. Havde lidt problemer med at finde teknikken i starten, og lidt svært ved at sætte tempoet op samtidig med at løbe rigtigt. Efterhånden som jeg blev træt mistede jeg også fokus på at holde teknikken af og til.

Jeg løb ihvertfald 4km før jeg oplevede de samme symptomer, men det var nok fordi jeg mistede fokus mht at løbe rigtig.

Og det var slet ikke lige så slemt, måske 20% af hvad jeg oplevede før. Og noget af ømheden var fra ømme muskler af at løbe anerledes.

Det blev en sen tur, så jeg løb kun den første tur. Og igår var jeg alt for sent hjemme. Så sorry for de sene opfølgning..

Men overordnet har jeg haft en positiv oplevelse af at løbe anerledes. Dejligt at kunne løbe efter sin vejrtrækning og presse til iltoptagelse lidt :)

Jeg tager endnu en tur idag i Hedeland mens kæresten rider en tur :)

Har du evt. lidt råd til hvordan jeg får nemmere ved teknikken? Jeg kan se på nogen af de der video at de trækker hællen næsten helt op til røven, men det kan jeg slet ikke få til at fungere.

Indtil videre skal du have mange tak Vind!

Link to comment
Share on other sites

Glæder mig over den positive oplevelse.

en af de populære løbeteknikker hedder "pose running": prøv at se disse to korte instruktioner, som burde give lidt inspiration til teknisk træning.

http://politiken.dk/tjek/motion/article928440.ece

og: http://politiken.tv/tjek_dk/guider/article926850.ece

Tror dog det er lidt forskelligt hvordan man instruerer i svingfasen. Har nemlig også set folk instruere i at man kun skal have underbenet til vandret, uden at jeg lige kan huske argumentet. Det må være noget med biomekanikken og optimal brug af haserne. Så i sig selv vil jeg ikke sige det er et mål at kunne løfte hælen højt op, men hellere holde fokus på det med isættet, så skal det andet nok komme

god fornøjelse

Edited by Vind
Link to comment
Share on other sites

Det ser lidt spøjst ud det der poserunning. Men det lyder meget logisk.

Det blev først idag jeg løb i Hedeland, og turen gik stortset perfekt. knap 11km kun med stop fordi vi skulle finde vej og jeg skulle vente på kæresten og hendes langsomme krikke :P.

Det eneste jeg lagde mærke til var at jeg fik lidt ondt på indersiden af foden, men det var nok fordi jeg måske anstrengte mig lidt for at løbe ordentligt. Men ikke noget der hæmmede mig på nogenmåde. Det kommer nok når jeg rigtig finder rytmen.

Må jeg spørge hvor du har din viden fra? Er du løbeinstruktør?

Men ihvertfald mange tak for hjælpen, mit problemet er løst takket være din viden.. Og det passer perfekt at uddelingen kom nu, da jeg skal være med til at starte et løbehold op i Gersagerparken som er et socialt belastet kvarter i Greve.

Mvh. Johnsay

Link to comment
Share on other sites

Fedt at du har haft så gode resultater, med en relativ enkel korrektion.

Du er velkommen til at spørge. Jeg er fysioterapeut. Har haft patienter som spørger om råd, og så har jeg forsøgt at sætte mig lidt ind i sagerne, talt med nogle kolleger, søgt noget viden, og set noget video. Derudover har jeg personlig interesse da jeg som håndboldspiller også løbetræner, og har haft nogle problemer med skinnebensbetændelse, samt compartement syndrom-lignende symptomer.

Jeg har ikke nogen løbeinstruktøruddannelse, men tilbyder løbestilsanalyse i et træningscenter i Odense udfra den viden jeg har. Jeg har også selv erfaret at poserunning har gjort mit løb mere effektivt, men synes også det var lidt mere anstrengende i begyndelsen.

Der er så vidt jeg kan læse mig til forskellige holdninger til løbestil. Har i hvert fald læst at nogle mener der ikke er én bestemt metode som er den optimale løbestil, da vi alle er forskellige.

Jeg taler udfra personlig erfaring, når jeg vejleder andre (prøver dog at finde et kursus i løbestil osv.), hvilket som oftest er folk som har skader som følge af løb, og hvor det med stor sansynlighed er fordi de belaster forkert.

Men jeg er som sagt glad for at høre, at du har haft gavn af at ændre din stil.

God træning

Mvh Vind

Link to comment
Share on other sites

hvis du er fysioterapeut og har sat dig ind i tingende på du kunne forklare hvorfor poserunning skulle afhjælpe skinnebensbetændelse.

Det jeg søger er en biomekanisk forklaring. Ikke en pseudo forklaring om at sådan er vi født til at løbe.

Det er forresten et biomekanisk faktum at hvis man sætter foden lige under tyngdepunktet falder man på næsen. Selv sprinter sætter deres fod foran tyndgepunktet, i gennemsnit 7 inches foran COM. Det kan undre mig at faguddannet gang på gang overser dette faktum i forhold til posh running

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hej RuneB

Hvis du lige læser igennem, så påstår Vind ikke at Pose running skulle afvænne skinnebensbetændelse. Han foreslog bare Pose running som inspiration til teknisk træning ifht min forhenværende situation :).

Jeg er absolut ikke ekspert, men det er vel et mål at løbe så optimalt som muligt. Og hvis den mest optimale løbeteknik (ifht hvor isættet) er lige under ens tyngdepunktet, må det vel være et mål at komme så tæt på tyngdepunktet som muligt. Han påpeger endda også at der foreskel på om du løber hurtigt eller langsomt.

Fint at være kritisk, men Vind har hjulpet mig ved hjælp af hans viden uden modtagelse af penge eller anden 'betaling'. Og han har fordybet sig ret godt i min situation, så lidt ydmyghed for et menneske der hjælper andre uden at forvente noget igen burde vel være på sin plads :)

Link to comment
Share on other sites

hej johnsay

Først og fremmest lyder det ikke skidefedt, at du få så ondt når du løber. Har du en fornemmelse af om den "hævelse" du mærker/ser forsvinder igen efter den første tur?

Det, at din fod klapper ned kan for det første tyde på at du løber med lige rigeligt meget hælisæt. Dette vil belaste den forreste muskelgruppe på dit skinneben temmelig kraftigt, og kan evt. være det som giver en fornemmelse af at det hæver.

Gængse vejledning omkring løbestil er, at man forsøger at løbe med isæt på fodballerne. Anklen skal være forholdsvis afslappet, dvs. at man ikke skal strække anklen for at få forfoden/midtfoden først i. Derimod forsøger man at lægge sit tyngdepunkt lidt længere frem, så man ikke skal "trække" sig forbi det (håber den tekniske forklaring giver nogenlunde mening).

fandt et link som giver et par tips ang. løbestil:

derudover dette:

og dette:

håber det gav lidt inspiration og forhåbentlig noget hjælp.

god fornøjelse

det er her det bliver dumt... gænges vejledning, hvorhenne??? Det er meget lidt evidens både den ene og den anden vej.

man skal i et løbeskridt trække sig forbi tyngepunktet, det er et biomekanisk faktum, ellers falder man på næsen. Der er ved at udvikling sig en måde at tale om løb på som ikke følger helt basale fysiske love. Det er især fra fagfolk (især fysioterapeut) som realt ikke har den uddannelsemæssig baggrund til at udtale sig omkring det.

jeg er glad for at det har hjulpet dig, vinds forslag. Jeg er meget enig med Vinds, fine forklaring omkring at ved et fodisæt hvor hælen pladseres langt foran tyngdepunkt belastes tibialias anterior, peroneus og resten af underbenets flexor gruppe. Så den argumentation holder. Det er bare ikke nok svar i forhold til resten af det non sense der bliver fyret af.

ydmyghed... bah...jeg vil hellere stille mig kritisk og få en diskussion igang

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hej RuneB

Jeg vil selvfølgelig gerne diskutere og udvidde min horisont.

Har du noget litteratur ang. det du siger med isæt ift. COM? Bestemt spændende læsning.

Helt enig i at der kunne værre mere evidens i mine indlæg, som jeg skriver er min vejledning indtil nu baseret på egen erfaring (håber dog at kunne finde et godt kursus, og er meget åben for ny viden og litteratur.

Enig i at "gængs vejledning" er lidt for lunkent udsagn. Burde nok bare tage ansvaret for udsagnet; hermed gjort.

Jeg forsøgte at give nogle mulige årsagssammenhænge til smerte relateret til løb, uden at have undersøgt Johnsay er det selvfølgelig umuligt at sige præcis hvilket problem det drejer sig om. Enig, det ikke er den optimale "behandling". Spedifikt i forhold til "johnsays" problem var det udsagn som "foden klapper ned" og "underbenet hæver, som fik mig til at fokusere på at ændre isættet.

I forhold til biomekanik gang/løb, har jeg set noget video fra "thegaitguys" på youtube. Synes det giver ret god mening og det virker som om de har styr på sagerne.

Om pose running er bedre end andre løbeteknikker eller normal "løbeteknik", synes jeg ikke er relevant. Derimod må det være relevant i undersøgelsen, at kunne analysere sig frem til hvor der ses indskrænket og/eller øget bevægelighed og så handle derudfra. Kunne fx. have været en uploadet video af Johnsay's løb, som kunne have givet et lidt mere detaljeret billede.

Og jeg vil ikke påstå at pose running afhjælper skinnebensbetændelse!!

Byder altid ny viden velkommen.

mvh Vind

Link to comment
Share on other sites

Basis biomechanics af Susan J. Hall, er en basal indføring i biomekanik som muliggør at man kan ræsonere sig frem det faktum at hvis ikke fremad rotation modvirkes ved at pladsere foden foran tyndgepunktet falder man på næsen eller man skal kompensere i det næste skridt

Jeg har glemt hvor jeg i sigen tid har læst om de 7 inches for sprint.. men det står flere steder.

Vil du have det mere direkte på skrift er bogen :

Running, biomechanics and exercise physiologi applied in practice af Ronald Bosch and Ronald Klomp, super god.

jeg har kigget lidt i bogen, biomechanics of the foot and ankel af Roberto T. Donatelli og der står bestemt en masse interesant men ikke lige reletaret til ovenstående. Dog meget klinisk information for en fysioterapeut.

Dansk Atletik forbund havde engang en artikel samling med biomechanics studier af løbe og sprint, men da de lavede siden gik dataen tabt.

Man kan få en masse at vide om løb, ved at kigge nærmere på nogen af de biomekanisk studier der er skrevet omkring sprint, man skal bare forstå forskellen i de mechanics udfordringer der er på spil.

Udover det så skal man generelt have en del mere respekt for de virksomheder som realt arbejder med løberelateret skader og løbesko, måske var der noget at lære. Vi er ikke en nation af sunde fødder og nogen gang kan det optimere funktion på langsigt med ortopædigske løsninger. F.eks. kan afhjælpe en svær overpronation med svangstøtte og derved muliggøre at extensor hallucis longus kan få lov at arbejde og så ud i fremtiden nedsætte støtten efterhånden. Suplerede med specifik styrketræning af foden er det en bedre løsning en bare at sige "man må gerne pronere, det er naturligt, og huske så ellers at løbe på forfoden"

Poserunning er en floskel, fordi den ikke overholder basal biomekanik. Jeg har i længere tid studieret det materiale der er skrevet om poserunning og ræsonnering niveaut er relativt lavt.

Om man så skal løbe på forfoden, midt fod eller med på hælen er en anden diskussion hvor der bestemt er masse interessant omkring for/midt fods løb. Problemet er bare at ræsonnering stadig ikke er dybde gående og der mangler veldokumenteret studier.

Jeg er selv begyndt at hælde til at der kan være noget om snakken i forhold til det løbe økonomisk ved at løbe på forfoden da der i strecth shortening cyclen ophobes en del mere potentiel energi end ved hællanding hvori meget af den potentiel energi forsvind i det stød absorberende materiale... men det betyder jo ikke at man så skal løbe uden hællanding udefra et præstations orienteret syn alligevel. Den konklusion er der ikke nok viden bagved. Et meget fint modargument er at størst delen af verdens elite på marathon lander på hælen.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes bestemt din ræsonnering var på plads. Man kan tydelig høre du bruger din fysioterapeutisk baggrund...jeg minder bare folk om at de måske skulle have lidt mere kritisk briller på hele den løbeteknisk forfods orienteret bølge der er fortiden.

Link to comment
Share on other sites

jeg bliver i særdeleshed provokeret fordi man fuldstænding ignore at man fra atletikken side har en kæmpe viden og empirisk erfaring omkring lang distance løb, der er bygget omkring igennem flere årtier.

Ser man på det faglig niveau fra f.eks. denne hjemmesides bloggers http://www.elitetrack.com/ så er jeg personligt ikke i tvivl om at der er noget at lære for os allesammen når vi tænker i sports specifik træning

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Tak for henvisningerne. Vil bestemt forsøge at finde frem til nogle af dem.

Forsøger stadig at danne mig en mening mht. hvad der er bedst i behandling af løbeskader: at give meget støtte til en "svag" fod, eller at ændre på måden den bliver belastet på (måske begge dele).

Kan sagtens se en idé i at give en god svangstøtte til en overproneret løber, styrke fod og underben, og så gradvist mindske graden af støtte. Synes dog at det i praksis bliver lidt svært (dyrt?) da der skal flere par sko med forskellig grad af pronationsstøtte til. Eller evt. en sål (super sole), som gradvist ændres.

Link to comment
Share on other sites

Tak for henvisningerne. Vil bestemt forsøge at finde frem til nogle af dem.

Forsøger stadig at danne mig en mening mht. hvad der er bedst i behandling af løbeskader: at give meget støtte til en "svag" fod, eller at ændre på måden den bliver belastet på (måske begge dele).

Kan sagtens se en idé i at give en god svangstøtte til en overproneret løber, styrke fod og underben, og så gradvist mindske graden af støtte. Synes dog at det i praksis bliver lidt svært (dyrt?) da der skal flere par sko med forskellig grad af pronationsstøtte til. Eller evt. en sål (super sole), som gradvist ændres.

det er vel både og. Nogen gang er støtten en nødvending for at forbedre foden mekanik, nogen gang er mindre støtte det der skal til. Nogen gang mobiliserings, stabilitet, mobilitet. Essensen er at der kræver en masse viden om fodens biomekanik og behandlings muligheder i forhold til det.

i forhold til pris er det igen et spørgsmål om den konkrete situation. Hvad støtte er der brug for

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share