Protein vs. kakao


Lassegj
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er forholdsvis ny indenfor styrketræning, men vil gerne have det optimale ud af det. Derfor overvejer jeg at tage f.eks. protein-pulver eller hvad det nu er!

Men jeg har fået af vide, af en meget pålidelig kilde at man faktisk lige så godt kan drikke 1 Liter kakao efter træning, og så skulle det være ligeså godt som alle mulige dyre produktor!

Hvad er jeres mening om det?

Jeg er spinkelt bygget, og vil selvfølgelig gerne være større. Hvis kakao ikke virker, er det så sådan noget her jeg skal have fat i http://www.bodycore.dk/kosttilskud/et_ga.htm? fås det virkelig ikke billigere? eller holder sådan en spand i lang tid?!

På forhånd tak for hjælpen, og godt nytår!

Mvh

Lassegj

håber ikke at emnet har været oppe......

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil tage på, bør du ikke gå så højt op om du får whey eller cacao - men du skal sørge for at du er i positiv kcal balance.

Med cacaoen får du nogle ekstra kulhydrater i form af sukker, med whey har du dog en mere optimal proteinkilde (det protein der findes i mælk hedder casien).

Link to comment
Share on other sites

flere studier har vist at man med fordel kan indtage kasein efter træning(og evt whey før). whey stimulere godt nok proteinsyntesen mere end kasein, men kasein skulle stoppe proteindegretionen hurtigere, og derved får man en højrere netto proteinsyntese rate.

Kakaomælk har også et højt indhold af sukker( som nexus også skriver) hvilket også er vigtig at få efter(eller under) træning, da kroppen selvfølgelig har brug for energi efter en hård w/o.

desuden er protein fordelingen i mælk ca 80% kasein og ca. 20% whey, så man får begge B)

om du skal drikke 1 liter kakao efter træning er også et spg om hvor meget mælk du eller drikker, nogle kan godt få en lidt sjov afføring :blink: af for meget mælk.

hvis målet er at tage på skal du også kigge på resten af dagens næringsindtag, det skal være relativt højt gerne fordel over 6 måltider med ca samme energi fordeling( ca 1½-2 gram protein pr kg kropsvægt pr dag er den almindelige anbefaling), kig evt i rundt her i kost forumet for inspiration.

vh bri

Link to comment
Share on other sites

Der er nu både kassein og whey protein i mælk. Kassein er bare et mere langsomt optageligt protein, og skulle være bedre for stykretrænere. (der findes en artikel om det på www.go-motion.dk)

Ulempen ved at drikke en masse kakaomælk, er at man får en bunke kulhydrater samtidig med, og det kan jo være medhjælpende til at man tage på da man kan kommer i stor kcal. overskud.

Er der nogen der ved hvor man kan købe noget kassein pulver, jeg ved man kan købe det www.getbig.dk, men det er uden labels, og jeg har altså ikke lyst til at æde noget jeg ikke kan se hvad der er i.

Link to comment
Share on other sites

MRBurns>Du kan jo se labels på deres hjemmeside og det er kun på selve bøtten, der ikke er store smarte klistermærker. De har vedlagt en seddel, hvorpå der står indhold etc. Og det er nok svært at finde det billigere andre steder. Ellers kunne du drikke mælk :)

Link to comment
Share on other sites

MRburns:

"Ulempen ved at drikke en masse kakaomælk, er at man får en bunke kulhydrater..."

Dette er netop grunden til at træningsnørderne vælger kakao i stedet for f.eks. ren skummetmælk! De ser det altså IKKE som en ulempe, men en FORDEL. Som bekendt får man mest ud af sine proteiner hvis de indtages sammen med kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

MRBurns> Der er ingen der på noget tidspunkt har tvivlet på din påstand angående protein indhold i mælk. Derimod vil jeg mene at det er en overfortolkning at sige at cassein er bedre for styrketrænere. Der er fordele ved begge typer af protein, men overordnet vil jeg ikke mene at den ene er meget bedre end den anden. Lige omkring træning vil jeg mene at hurtigt optagelige proteiner er en fordel, ligesom om morgenen, hvor kroppen ikke har fået protein i en række timer. Det modsiger den artikel ikke, det den er bygget på, er et lidt tåbeligt forsøg, hvor personer indtager cassein vs. whey lige efter træning og indtager derefter intet. Normalt spiser man alm. kost en times tid eller to efter træning, og så vil jeg mene at cassein mister sin fordel. Cassein er tilgengæld godt lige inden man går i seng, for så kan man udnytte det langsomme optag.

Men for at være på den sikre side, kunne man indtage en blanding af whey og cassein efter træning, f.eks. blande en whey shake med mælk eller cacaomælk.

Link to comment
Share on other sites

Dines--> Du er inde på noget af det rigtige. Brug hovedsaglig (læs; kun)whey protein iløbet af dagen. For husk der skal jo indtages de kære min. 5 måltider og hvis vallen er repræsenteret i et par af dem + den du får forhåbentlig fra kosten så (burde) du være dækket ind. Og så lige inden sengetid - hvis du ikke er på +kcal - så bland 4-5 dl. skummetmælk med en omgang whey igen og du får lidt af hvert til natten. Men den der kakaomælk, DROP den - en masse sukkerhø som alt andet lige er ikke den type kulhydrater vi skal have.

Hvis du er på +kcal så bland en omgang havregryn med i shaken. Velbekommen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

flere studier har vist at man med fordel kan indtage kasein efter træning(og evt whey før). whey stimulere godt nok proteinsyntesen mere end kasein, men kasein skulle stoppe proteindegretionen hurtigere, og derved får man en højrere netto proteinsyntese rate.
Det var vist omvendt.
Dette er netop grunden til at træningsnørderne vælger kakao i stedet for f.eks. ren skummetmælk! De ser det altså IKKE som en ulempe, men en FORDEL. Som bekendt får man mest ud af sine proteiner hvis de indtages sammen med kulhydrater.

Ja hvis de indtages med GODE kulhydrater. Der INGEN der får noget fordelagtigt ud af at indtage 100gr sukker efter træning. Det er hul i hovedet!

Som DSB Harry og MR Burns er inde på, så spar kakao'en. Bland dit valleprotien op med en gang mælk eller eventuelt et par dl kakaomælk istedet for at drikke en hel liter kakaomælk. Så kan du sørge for at få et RIGTIGT måltid mad så snart du kommer hjem ca en time efter din posttræningsshake.

Link to comment
Share on other sites

Giver Dines ret i at det ikke er særligt væsentligt hviken slags protein man indtager, bare man indtager nok i løbet af hele dagen. Fx er BV osv. ligegyldigt hvis man har et stort proteinindtag da målingerne aldrig foretages på individer med stort proteinindtag, og der er stor forskel på optagelsen af protein i forhold til fx udmargede rotter og velnærede rotter.

>Crawdaddy

Troede den generelle holdning var at det eneste tidspunkt hvor korte kulhydrater kunne indtages med god samvittighed var lige efter træning?

Link to comment
Share on other sites

Troede den generelle holdning var at det eneste tidspunkt hvor korte kulhydrater kunne indtages med god samvittighed var lige efter træning?
Det er også korrekt, men man skal bare være opmærksom på mængden af kulhydrater. 1Ltr kakaomælk indeholder ca 100gr sukker. Det er alt alt for meget og fuldstændig unødvendigt. Hvis man har et daglift kalorieindtag på 3000kcal kommer den ene ltr kakaomælk til at fylde 20% af det daglige indtag, hvilket er fuldstændig tåbeligt. Man kan snildt nøjes med en 30gr simpelt kulhydrat efter træning sammen med noget valleprotein, og så få sig et rigtigt måltid mad indenfor en time til halvanden.
Giver Dines ret i at det ikke er særligt væsentligt hviken slags protein man indtager, bare man indtager nok i løbet af hele dagen

Korrekt, men hvis formålet, som efter træning, er at standse protein degradation hurtigst muligt, så er valle det bedste protein til jobbet.

Link to comment
Share on other sites

DInes:

Det modsiger den artikel ikke, det den er bygget på, er et lidt tåbeligt forsøg, hvor personer indtager cassein vs. whey lige efter træning og indtager derefter intet. Normalt spiser man alm. kost en times tid eller to efter træning, og så vil jeg mene at cassein mister sin fordel.

1)Hvad mener du med at de efter træning indtager intet, for der står ikke noget om at de ikke spiser efter træning, aå det vil jeg da tro at de gør. Og hvorfor skulle cassein miste sin fordel fordi man spiser efter træning?

2)Noget andet er at jeg da ikke kan se at det er et tåbeligt forsøg. Jeg kan godt følge dig i et en kombination af de to protein typer måske ville være bedre, men da det ikke er undersøgt, må man jo slå fast at hvis valget står mellem Whey og kassein, så er kassein det bedste i følge forsøget. Selvfølgelig kunne man ændre på andre parametre i forsøget, så som at de fik lov at spise pulvet før og efter træning, men det kan vi jo så håbe at man vil vise i fremtiden om det gør en forskel. ;)

3)Noget andet jeg også kom til at studse over var at personerne i forsøget, på trods af at de var i kalorieunderskud alligevel formåde at opbygge muskel masse, henhodsvis 4 og 2 kg. for casein og valle. Det er da lidt mod den gængse opfattelse her på MOL, at man være i kalorieunderskud og så går frem i muskemasse og styrke ;)

4) Nu har jeg ikke selv prøvet at spise proteinpulver, men overvejer at begynde. Den altovervejende årsag er at jeg tit er meget træt når jeg skal træne, jeg har minus energi og kan ikke presse mig selv, som jeg kan på de gode dage. Hvis jeg fx. skal køre 10 gentagelse, når jeg når til de 8 og det blive rigtig hård, så har jeg ikke energien til at fortsætte, selvom jeg er ret sikker på at godt kan løfte det. Jeg har spurgt i træninscentret, og de siger jeg skal have 2g protein pr. kg. kropsmasse, og det tvivler jeg på at jeg får. Men vil mangel på protein give den slags træthed. Det skal siges at jeg løber 3 gange om ugen og træner 3 gange om ugen, og jeg er ikke nær så trær når jeg løber som når jeg styrketræner, og derfor tror jeg ikke helt det er kulhydrater jeg mangle, for man må vil antage at jeg bruger en del mere kulhydrat når jeg løber - en når jeg styrketræner!

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, men hvis formålet, som efter træning, er at standse protein degradation hurtigst muligt, så er valle det bedste protein til jobbet.

Det lyder jo meget logisk isoleret set, men men når man er i positiv proteinbalance hele dagen synes jeg det bliver lidt mere uklart. Når man lige har afsluttet træningen forholder det sig jo sådan at der stadig frigives protein fra måltidet indtaget før træning og jeg synes der mangler noget dokumentation om hvorvidt hurtigtoptageligt protein lige efter træning gør en forskel sammenlignet med langsommere optageligt protein på individer der har et stort proteinindtag jævnt fordelt over hele dagen. Desuden falder proteinudnyttelsen når man i forvejen har et stort proteinindtag og man når ikke op på de lovede 90-100 i BV alligevel.

Er muligt det virkeligt er en fordel at indtage hurtigtoptageligt protein efter træning selvom man i forvejen har et højt indtag, jeg synes bare der mangler undersøgelser på området hvor "forsøgsopstillingen" passer godt på den normale atlet.

Link to comment
Share on other sites

men da det ikke er undersøgt, må man jo slå fast at hvis valget står mellem Whey og kassein, så er kassein det bedste i følge forsøget.
Måske, men det er en betragtning der er ret ligegyldig, når man tager i betragtning at det ikke er en enten eller situation.
Det lyder jo meget logisk isoleret set, men men når man er i positiv proteinbalance hele dagen synes jeg det bliver lidt mere uklart. Når man lige har afsluttet træningen forholder det sig jo sådan at der stadig frigives protein fra måltidet indtaget før træning og jeg synes der mangler noget dokumentation om hvorvidt hurtigtoptageligt protein lige efter træning gør en forskel sammenlignet med langsommere optageligt protein på individer der har et stort proteinindtag jævnt fordelt over hele dagen.

Tjah det er da et udemærket spørgsmål, men sålænge der ikke findes kvalificerede svar på det, så må man bare konstatere at valle er hurtigere ude i blodbanen end kasein og derfor hurtigere i stand til at standse proteindegradation. Når det er sket, kan man i princippet selv bestemme hvilken type protein man indtager, sålænge man får nok samlet set.

Link to comment
Share on other sites

MrBurns> Det med at forsøgspersonerne opnår stigning i muskelmasse, hænger højst sansynligt sammen med at de er nybegyndere inden for vægttræning. Der vil det netop være muligt at opnå muskeltilvækst samtidig med fedttab, og det er folk vist også generelt enige i.

Mht. din manglende energi, så tror jeg det er fordi du generelt indtager for lidt mad. Prøv at spis et ordentligt måltid med komplekse kulhydrater omkring en time inden træning. Jeg tror ikke det er pga. manglende protein. Men hvis du ikke indtager de ca. 2 g protein pr. kg, så prøv at gøre det. Så får du mere ud af din styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene :) - lige et spm. til

Hvornår sætter proteindegradation´s processen ind. Du skriver at det er for at skaffe hurtig energi. Hvis jeg fx. løber en tur, når så mine kulhydrat depoter er ved at være opbrugte, vil kroppen så begynde at nedbryde mine muskler for at skaffe energi herfra - eller vil den bare slå over på fedt forbrænding ??

Link to comment
Share on other sites

craw:

Korrekt, men hvis formålet, som efter træning, er at standse protein degradation hurtigst muligt, så er valle det bedste protein til jobbet.
og
QUOTE  

flere studier har vist at man med fordel kan indtage kasein efter træning(og evt whey før). whey stimulere godt nok proteinsyntesen mere end kasein, men kasein skulle stoppe proteindegretionen hurtigere, og derved får man en højrere netto proteinsyntese rate.

Det var vist omvendt

nej det er omvendt igen, såvidt jeg forstår ;)

Whole body protein breakdown was inhibited by 34% after CAS ingestion but not after WP ingestion. Postprandial protein synthesis was stimulated by 68% with the WP meal and to a lesser extent (+31%) with the CAS meal
taget fra

Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion

(amino acid turnover / postprandial protein anabolism / milk protein / stable isotopes)

Yves Boirie*, Martial Dangin*, , Pierre Gachon*, Marie-Paule Vasson , Jean-Louis Maubois§, and Bernard Beaufrère*,

og

Sjovt nok vil de fleste mene, at de hurtigt optagelige proteiner er vigtige lige efter træning. Men de få studier der er lavet viser, at det er en fordel at indtage kasein fremfor valle lige efter træning. Valle stimulerer godt nok proteinsyntesen mest, men kasein hæmmer til gengæld nedbrydningen mest. En større del af vallen forbrændes også. Alt i alt er der derfor en større nettosyntese med kasein.

taget fra

Hurtige og langsomme proteiner

Af: Tom Gruschy Knudsen, Sportspoint.dk

vh bri

Link to comment
Share on other sites

I en anden tråd, som jeg ikke husker navnet på, blev der linket til en undersøgelse, der viste det stik modsatte. At valle er hurtigere giver langt bedre mening, da valle er langt hurtigere absorberet og derfor hurtigere ude i blodbanen end kasein.

At den ene undersøgelse lige giver det resultat er svært at bestride, men der står jo intet om hvordan den er udført osv.

Alle der ved noget om protein siger at valle er bedre efter træning, men hvis du kan linke til den undersøgelse, så vil jeg da gerne læse den. Jeg tvivler dog på at dens udfald har overførselsværdi/gyldighed i RL.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share