Styrketræning manglende fremgang


superdep
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu trænet i ca. 1,5 måned uden at mærke nogen direkte fremgang. Jeg er 18 år og ville derfor mene at jeg har alle muligheder for at udvikle mig, men når jeg løfter vægte - fx biceps - kan jeg ikke løfte mere nu end jeg kunne da jeg startede. Hvordan kan det være der ikke er mere fremgang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu trænet i ca. 1,5 måned uden at mærke nogen direkte fremgang. Jeg er 18 år og ville derfor mene at jeg har alle muligheder for at udvikle mig, men når jeg løfter vægte - fx biceps - kan jeg ikke løfte mere nu end jeg kunne da jeg startede. Hvordan kan det være der ikke er mere fremgang?

Hit med nogle flere oplysninger! :smile:

Hvordan ser dit program ud? (hvilke øvelser, antal gentagelser, antal sæt)

Hvor ofte træner du?

Hvad spiser du?

Hvordan står det til med din teknik. Udfører du øvelserne korrekt - har du f.eks. haft instruktion på?

Der er ingen grund til at gå i panik fordi du ikke har haft fremgang efter halvanden måned. Men svar på ovenstående spørgsmål, så vil folk her på MOL kunne komme med nogle årsager - og ideer til hvordan du kommer videre!

Link to comment
Share on other sites

Da jeg er medlem af fitness world, som ikke som standard har instruktion, har jeg været overladt til mig selv. Jeg har trænet i 3 sæt med 12 gentagelser af øvelsen i hvert sæt og en belastning svarende til hvad jeg kunne gennemføre de tre sæt med. Træner så præcist som det kan lade sig gøre 3 gange i ugens løb og træner de samme øvelser hver gang - med meget lidt variation. Kostmæssigt har jeg intet ændret i forhold til min træning, da jeg mener min kost i forvejen skulle være rimelig varieret og indeholde tilstrækkelig med vitatimin, protein osv.

Håber der er noget der kan bruges :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mindre and 5% (sikkert også mindre end 2%) vil opleve under 5% fremgang i 1RM efter 3 måneders overvåget styrketræning. Dette gælder for øvelser der involverer minimal indlæring som bicepscurl og lign. Styrkefremgangen er meget variabel mennesker imellem, men stort set alle vil blive stærkere. Selv mangelfuld teknik vil næppe kunne ændre dette væsentligt. Måske er du blevet stærkere i de øvelser du træner, men har ikke oplevet noget fremgang på dine belastninger. Dette kan måske skyldes at du udfører øvelser mere koncentreret og kontrolleret end da du startede. Træner du meget og hårdt og er samtidig følsom overfor høj volumen, kan det tænkes at du stresser kroppen for meget i forhold til maksimal styrkefremgang. Er du ikke opmærksom nok på at presse dine muskler, kan det tænkes at du ikke træner hårdt nok.

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Fortvivl nu ikke. Jeg ved ikke lige hvad statistikerne siger, men jeg har trænet i lige godt 5 måneder og er kun steget fx. omkring 10 kilo i bænk.

Jeg er dog hoppet direkte ind i et 2-split program som mine lidt mere erfarne kammerater har kørt i længere tid. Jeg vil også anbefale dig til at få en træningsmate, da du kan presse dig selv lidt mere, uden at være bange for at tabe vægte osv. Forced reps er ikke det bedste efter hvad jeg har hørt herinde, men når man vil presse sig selv, og se lidt fremgang tidligt, bliver man næsten nødt til lige at få hjælp til de sidste gentagelser.

Ved forresten heller ikke hvor let det er at stige når du kører 3x12. Jeg har altid kørt 3x8, og det giver altså lige lidt mere energi til hvert sæt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fortvivl nu ikke. Jeg ved ikke lige hvad statistikerne siger, men jeg har trænet i lige godt 5 måneder og er kun steget fx. omkring 10 kilo i bænk.

Stakkels dig - jeg håber ikke at du træner for at blive stærkere, for så har du da spildt din tid. En nybegynder burde kunne øge 1RM i bænkpres med minimum 50 kg på 5 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Stakkels dig - jeg håber ikke at du træner for at blive stærkere, for så har du da spildt din tid. En nybegynder burde kunne øge 1RM i bænkpres med minimum 50 kg på 5 måneder.

For filen da, hvor kommer sådan nogle udsagn fra? Det er så afhængig af så mange ting, at jeg syntes det er latterligt overhovedet at kommentere det yderligere.

Link to comment
Share on other sites

Stakkels dig - jeg håber ikke at du træner for at blive stærkere, for så har du da spildt din tid. En nybegynder burde kunne øge 1RM i bænkpres med minimum 50 kg på 5 måneder.

Hvem snakker overhovedet RM?

Jeg ved ikke hvad jeg kan tage i 1RM, men det er da sikkert omkring 50 kg. højere end hvad jeg tog i starten...

De 10 kilo er på alle 3 sæt med 8 reps... ikke ved 1RM...

Link to comment
Share on other sites

Hvem snakker overhovedet RM?

Jeg ved ikke hvad jeg kan tage i 1RM, men det er da sikkert omkring 50 kg. højere end hvad jeg tog i starten...

De 10 kilo er på alle 3 sæt med 8 reps... ikke ved 1RM...

Så er du formentligt heller ikke steget mere end 13-14 kilo i din 1RM ;)

50 på fem måneder er måske meget, men din fremgang er nok også i underkanten. Og med hensyn til trådstarter, så er der da noget galt, hvis han ikke oplever fremskridt på halvanden månede - men det kan være så meget, som KåreS er inde på. Og endelig kan det skyldes som kloge AndreasH er inde på - at man simpelthen bare ikke er opmærksom på fremskridtet. Der er jo forskel på at cheat curle og curle fonda-strict...

Link to comment
Share on other sites

Så er du formentligt heller ikke steget mere end 13-14 kilo i din 1RM ;)

50 på fem måneder er måske meget, men din fremgang er nok også i underkanten. Og med hensyn til trådstarter, så er der da noget galt, hvis han ikke oplever fremskridt på halvanden månede - men det kan være så meget, som KåreS er inde på. Og endelig kan det skyldes som kloge AndreasH er inde på - at man simpelthen bare ikke er opmærksom på fremskridtet. Der er jo forskel på at cheat curle og curle fonda-strict...

Skal op og træne bryst idag. Så ser jeg lige hvad min 1RM ligger på. Har aldrig prøvet at se hvor meget jeg rent faktisk kan tage.

Her er lidt stats fra det halve år jeg har trænet (bemærk jeg har været ude af stand til at bruge min højre arm i en periode på 3 uger grundet forstuvning af skulder):

ALLE ØVELSER ER 3x8. Og listen er udformet så den øvelse der står øverst er den jeg starter med, også bevæger jeg mig ned. Dvs. jeg potentielt kan tage mere i f.eks. flyers hvis jeg startede med den:

BRYST:

Bænk: 45 kg før > 60 kg nu

Skrå bænk (DB's): 14 kg > 24 kg

Flyers: 8 kg > 14 kg

TRICEPS:

Close grip (EZ-stang): 27,5 kg > 42,5 kg

Cable pushdowns: 16 kg > 24 kg

BICEPS:

Seated barbell curls: 20 kg > 30 kg

Seated hammer curls (DB): 8 kg > 12 kg (14 kg stående, uden at stå og svinge vægte)

BEN:

Squats: ?? > 90 kg

Extensions: 90 kg

Orker ikke at skrive flere... men det giver bare et billede af hvad jeg har opnået på den tid jeg har trænet.

Link to comment
Share on other sites

Et hav af faktorer har betydning for styrkefremgangen og der ses kæmpemæssig variation i hvor stor denne er. Selve træningen (øvelser, volumen, belastning, intensitet, frekvens, eksplosivitet fx), kost (protein-indtag og energibalance fx) og genetisk disposition (fibertypesammensætning og hormonbalance fx) er nok de vigtigste... Sidstnævnte tror jeg virkelig ikke man skal undervurdere.

Der er altså ingen gylden regel om at man skal stige x antal kg i bænk efter en eller anden tidsperiode, som flere også siger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share