Træthed efter løb..


hjulben
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har i den seneste tid undret mig lidt over dette emne.

Jeg er en mand på 23år der i mine barndomsår spillede meget fodbold, men stoppede i de sene teenage år.

Nu er jeg så begyndt at løbe træne 2-3 gange om ugen (ca. 2 mdr.) på en distance af 3-4km. Jeg løber med pulsur og meget hurtigt kommer min puls over 130. Jeg forsøger at holde min puls mellem 140 og 160 på hele distancen, da jeg bliver meget forpustet over 165.

Jeg føler at jeg sagtens kan løbe længere, men begrænser det alligevel til 3-4km. Ti-tyve minutter efter sådan en løbetur bliver jeg VILDT træt og har svært ved at holde mig vågen.

Er dette normalt? Eller er dette tegn på ubalance af en eller anden art i min krop

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle,

Jeg har i den seneste tid undret mig lidt over dette emne.

Jeg er en mand på 23år der i mine barndomsår spillede meget fodbold, men stoppede i de sene teenage år.

Nu er jeg så begyndt at løbe træne 2-3 gange om ugen (ca. 2 mdr.) på en distance af 3-4km. Jeg løber med pulsur og meget hurtigt kommer min puls over 130. Jeg forsøger at holde min puls mellem 140 og 160 på hele distancen, da jeg bliver meget forpustet over 165.

Jeg føler at jeg sagtens kan løbe længere, men begrænser det alligevel til 3-4km. Ti-tyve minutter efter sådan en løbetur bliver jeg VILDT træt og har svært ved at holde mig vågen.

Er dette normalt? Eller er dette tegn på ubalance af en eller anden art i min krop

På forhånd tak :)

Det er normalt at sove godt om aftenen, så at sige, men jeg syntes umiddelbart 10-20 minutter efter lyder lige hurtig nok at blive træt.

Får du nok kulhydrater? Hvis du ikke får nok energi, bliver kroppen helt naturlig træt, for at spare på energien. Men hvis det er tilfældigt "burde" du også gå hurtigere død på løbeturen. Går du fra topfrisk til dødtræt på 10 min? Det lyder sku lidt underligt :smile:

Edit: Det skal også lige siges, at jo højere din puls kommer op, jo mere går kroppen over på "ren" kulhydrats forbrænding. Så det giver lige umiddelbart meget mening, hvis du får for lidt kulhydrat, at du bliver træt over 160.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med venaN, det lyder meget som om der er noget galt i din kost. Enten spiser du ikke nok generelt, eller også spiser du for lette ting, og ikke nok af de komplekse kulhydrater der kan holde dit blodsukker stabilt. Det lyder lidt som om det dykker efter du har været ude at løbe(den fornemmelse kender jeg godt).

Spis noget groft (rugbrød, havregryn etc) 3-4 timer før. Så får du stabilt blodsukker. Derudover supplere jeg selv med mælk/kakaomælk umiddelbart efter jeg kommer hjem. Især kakaomælken er der forskellige holdninger til. Jeg synes, det fungerer rigtig godt lige efter for at undgå det blodsukkerdyk, der højst sandsynligt gør dig træt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de hurtige svar..

Jeg har også selv tænkt på om det kunne være kosten, men syns selv at jeg spiser fornuftigt..

Min morgenmad består enten groft knækbrød eller havregrød, frugt og et glas juice

Frokosten er groft brød (rugbrød eller boller) med pålæg og masser af grøntsager.

Aftensmaden består af kød, kartofler/ris/pasta og grøntsager

Som mellemmåltid snupper jeg et stykke frugt og evt. lidt groft brød.

Tidspunktet jeg løber på varierer da jeg for tiden er arbejdsløs. Men jeg har ikke oplevet at der er noget tidspunkt som er bedre at løbe på..

Desværre er min mave ikke ret god til mælk og kakaomælk, så det holder jeg mig generelt fra..

Link to comment
Share on other sites

Det skal måske siges at jeg til hverdag også føler mig lidt træt og sløv, og ikke gider ret meget.. Derfor tænkte jeg at løbeturene kunne være med til at give mig noget mere energi, men jeg syns det stik modsatte sker

Link to comment
Share on other sites

Føler du dig utilpas, nedtrykt eller svimmel i forbindelse med trætheden? Det kan jo godt skyldes et lavt blodsukker, at du føler dig træt, men (i mit tilfælde i hvert fald) følges et blodsukker-dyk tit af ovennævnte symptomer.

Din kost som du beskriver den her ser fin ud, men umiddelbart ser det ud som om du ikke får så meget fedt? Fedtet er vigtigt i forhold til mange processer i kroppen-også blodsukker-stabilisering.

Nødder, laks, avocado, (jordnødde)smør, oliven og ost er gode kilder til fedt, og de fleste mennesker kan lide i hvert fald et par af tingene :4mewantfood: ...

Du nævner også, at du generelt føler dig træt og uoplagt. Det kan også være, at du er lidt lav på D-vitamin, jern eller andre vitaminer og mineraler, så du kan evt. bestille en tid ved lægen for at få dette afklaret.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan godt blive lidt nedtrykt (el. i dårligt humør) samtidig med trætheden. Men det bliver jeg også når jeg "normalt" er meget træt..

Det kan godt være jeg ikke får så meget fedt.. Jeg spiser becel på mit brød og tit lidt peanuts eller mandler. Jeg spiser også en dåse makrel af og til. Jeg har hørt at der skulle være en del god fedt i?

Mht til d-vitamin og andre vitaminer/mineraler har jeg fået taget 2 blodprøver og min læge sagde at alle værdierne var fine.. Jeg har også selv tænkt på at dette kunne være skylden, men jeg kan vel regne med at blodprøverne viser de rigtige værdier for indhold af vitamin/mineral i min krop?

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være din træning man skal kigge på. Du er ude af form, og man får mest ud af sin træning,

hvis man løber 3 gange om ugen. Det er heller ikke ualmindeligt, at du ikke lige kan løbe 5 km, men det kan du

træne dig op til, og jeg plejer at anbefale begynderprogrammer fra "Løbeskolen"- Henrik Jørgensen,

hvor man skifter imellem at løbe i roligt tempo og at gå i raskt tempo.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan godt blive lidt nedtrykt (el. i dårligt humør) samtidig med trætheden. Men det bliver jeg også når jeg "normalt" er meget træt..

Det kan godt være jeg ikke får så meget fedt.. Jeg spiser becel på mit brød og tit lidt peanuts eller mandler. Jeg spiser også en dåse makrel af og til. Jeg har hørt at der skulle være en del god fedt i?

Mht til d-vitamin og andre vitaminer/mineraler har jeg fået taget 2 blodprøver og min læge sagde at alle værdierne var fine.. Jeg har også selv tænkt på at dette kunne være skylden, men jeg kan vel regne med at blodprøverne viser de rigtige værdier for indhold af vitamin/mineral i min krop?

Hvis du har fået taget 2 blodprøver hos lægen og de begge viser, at alt ser fint ud kan du regne med at det er ok.

Mht fedt, ser det ud til at du har styr på det. Makrel er rigtig godt!!! Har du prøvet med lidt kapers eller citronsaft? Det er godt!

Jeg har i mange år spist en ret fedtbarberet kost og har døjet en del med lavt blodtryk. Fx kunne jeg kun holde mig mæt i ca 1,5 time, inden jeg blev nødt til at spise igen. Nu prøver jeg at snige noget sundt fedt ind i alle mine måltider, snacks og mellemmåltider, og jeg har fået et meget mere stabilt blodsukker og kan for det meste holde mig i 3-4 timer efter et måltid. Det har handlet om at spise lidt mindre kulhydrat og skrue lidt op for fedtet, fx ved at spise en ekstra avocado til frokost, en håndfuld nødder til morgenmad, og spegepølse på mit knækbrød af og til. Og jeg har samtidig ikke taget på. Min vægt er blevet mere stabil.

Spørgsmålet er jo så, om din træthed overhovedet skyldes lavt blodsukker, eller om det er noget helt andet det drejer sig om... Selv om det har virket for mig at spise mere fedt, er jo ikke sikkert at det er det du har brug for.

Som Johnnie skriver tidligere kan det også være din træning, der skal justeres lidt. Og hvor meget sover du om natten?

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Jamen det kan da godt være at jeg skal skrue lidt ned for intensiteten på min træning, selvom jeg selv føler at jeg sagtens kan løbe mere end de 3-4km jeg gør nu. Men min krop er måske ikke helt enig?!

Jeg bliver også tit sulten igen efter 1,5 - 2 timer, så måske jeg skal tænke endnu mere på det sunde fedt. Det vil jeg prøve.. :)

Jeg sover cirka 8 timer hver nat og føler det er meget passende for mig..

Link to comment
Share on other sites

Sådan helt generelt vil jeg også sige at man jo ikke fra dag 1 bliver frisk og energisk af at løbe. I starten vil det være hårdt for kroppen at vænne sig til. Der er mange der siger "man får meget mere energi når man løber", det er også rigtigt nok, men der går altså lidt tid før den effekt kommer. Ved træning nedbrydes kroppen for derefter at bygge sig stærkere. Det skal nok komme:)

Link to comment
Share on other sites

Nu ved vi ikke så meget om dig, men altså bare fordi man spillede fodbold, da man var ti betyder det ikke at man er i god form resten af livet!

Det kan jo være du er begyndt at ryge, måske går du i byen 3 gange om ugen, måske vejer du 20 kg for meget? Det lyder ikke til, at du spiser sådan vanvittig meget - måske har du lagt dig sev i tight diet for nyligt?

Og når det er sagt, så bliver man altså bare ENORMT dvask, uoplagt og træt, når man bare går derhjemme. Det ændrer 8 timers søvn og 3 km. løb desværre ikke på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for de mange svar..

Jeg ved godt at man ikke er i super form resten af sit liv bare fordi man har spillet bold i teenage årene! Mht. til rygningen, så nej, 3 byture på en uge, nej, 20kg for meget, heller ikke..

Jeg syns selv at jeg spiser meget og at jeg spiser sundt i langt de fleste tilfælde..

Men i følge jer lader det til at det er meget naturligt at blive så træt når man starter med at løbetræne, så jeg er ikke længere urolig over for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share