Optræning efter fibersprængning - smerter i ballen


kaja69
 Share

Recommended Posts

Under en spurt i en fodboldkamp den 15/4 fik jeg en kraftig fibersprængning i højre baglår. Jeg skriver "kraftig" fordi dommeren sagde han kunne høre smællet fra 20 meters afstand - og pga. smerten, men det skal siges at jeg ikke har prøvet det før. Jeg havde is på hurtigt efter og i det meste af tiden de næste 24 timer. Efter 4 dage var jeg til fysioterapi og begyndte så småt optræning med gang og lidt senere let cykling. Efter 1½-2 uger trænede jeg let fodbold (med meget begrænset løb og spark). Nu her 4 uger efter har jeg stadig problemer med skaden. Jeg kan godt løbe i begrænset omfang i forbindelse med let fodbold eller let tennis, men efterfølgende (i op til 24 timer) er jeg MEGET øm. Ikke der midt på baglåret hvor den sprang, men i ballen (i hæftet regner jeg med det er).

Er det normalt at ømhed/smerte sætter sig der? Er der nogen med gode erfaringer for at komme sig (hurtigt) over en kraftig fibersprængning i baglåret? På forhånd tak for input!

Link to comment
Share on other sites

hvad har fysen hjulpet med?

Afpænding og massage. Jeg har gennem snart 15 år gået til den samme fys (www.aktivkropspleje.com), som arbejder efter et afspændingsprincip (dynamisk massage). I forbindelse med diverse sportsskader har det hjulpet mig mange gange så den del er jeg tryg ved.

Link to comment
Share on other sites

hvilken form for massage?

jeg spørge fordi det kan være relevant at få noget dybe tværmassage ved fibresprængning

du har helt ret i at det er hæftet for baglåret.

ellers er det bedst progessiv styrketræning hvor der kommer stræk på baglåret

hvad er din styrketrænings erfaring?

Der er ikke så stor evidens for at massage virker på fibresprængning, udover dybe tværmassage når blødningen er stoppet.

fibresprænging årsag kan skyldes flere faktorere, og er svær at svar på uden at vide præcis i hvilken bevægelse du fik fibren. Det kan dog være relevant for at modvirke ny fibre at finde årsagen bagved.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Tak for input og hjælp! Det er heldigvis i bedring nu. Jeg spillede (let) fodbold i 1½ time i går, og har faktisk ingen smerter i ballen i dag.

Jeg er meget enig i at det ville være godt at kende årsagen - for at kunne forsøge at undgå at det sker igen. Nu er alder jo ofte hørt som årsagen til den slags skader, og ja, jeg er fyldt 40, men forsøger nok at spurte i kamp som da jeg var midt i 20'erne (jeg håber IKKE det er tilfældet for spurt er min styke - jeg er ingen dygtig teknikker, ret beset spiller jeg med i bedste række fordi jeg kan løbe fra 95% af dem vi møder :).

5 min. inden fiberskaden i baglåret fik jeg et seriøst trælår ca. 10 cm fra hvor den sprang. Det var et ret så hårdt trælår, jeg overvejede kort at lade mig skifte ud (men så klog er man jo ikke når kampen kører og så mod et hold men 6-7 ex landsholdspillere).

Kan et kraftigt trælår tænkes at have indvirkning på en fibersprængning når man kort efter spurter igennem ved max belastning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share