Energiforbrug


tulle
 Share

Recommended Posts

Jeg har tit prøvet at regne mit energiforbrug ud vha. diverse forskellige formler, men er kommet frem til alt fra 2000- 3000 kcal. dagligt. Nu ville jeg høre om nogen kan give mig et lidt mere specifikt bud udfra de stats jeg har (de er for en typisk dag i mit liv):

højde: 172 cm

vægt: ca 58,5 kg

fedt%: godt ?, 18-19 på en impendans, 23 på en badevægt

aktivitet: 7 timers arbejde (gående/stående), 30-60 min cardio ved højest mulige intensitet.

Derudover styrketræner jeg hver anden dag.

Hilsen Tulle :)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker, så er du 24 år Tulle

Med disse stats har du et hvilestofskifte (BMR) på ca. 1.400 kcal = ca. 5.900 kj

Dit aktive stofskifte (AMR) bliver derved på ca. 2.000 kcal = ca. 8.300 kj

Hertil skal lægges den termiske effekt, der generelt bliver anslået til ca. 10 % af dit AMR. altså ca. 200 kcal = 800 kj

Med et dagligt højintensivt cardioprogram på gennemsnitligt 45 min, giver dette et ekstra energiforbrug på ca. 600 kcal = ca. 2.500 kj

Styrketræningen (inklusiv restitution) er meget svært at angive korrekte tal for - men et rimeligt bud vil være ca. 500 kcal pr. gang, og eftersom det er hver anden dag du træner bliver det ca. 250 kcal = 1.000 kj

Et bud på dit samlede daglige energiforbrug bliver derved:

2.000 + 200 + 600 + 250 = 3.050 kcal (= 12.300 kj)

PS: Husk at alle tal kun er tommelfingerangivelser, idet der kan være individuelle afvigelser. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret Jarvig :)

3.050 kcal
:dropjaw: wauw det var mange!!! Men måske har jeg nogle at de individuelle afvigelser du skriver om for ellers burde jeg vel tabe mig... Jeg holder mig stort set altid omkring 2000 kcal. eller derunder. Men hvem ved nu hvor jeg er startet på nyt program... :huh:
Link to comment
Share on other sites

Grunden til at det er så højt, er, at du siger du dyrker 30-60 min højintensiv cardio pr. dag. og styrketræner hver anden dag

Dette er altså et ret stort dagligt ekstra energiforbrug (næsten 1.000 kcal pr. dag).

Som du kan se, så giver dit aktive stofskifte + termiske effekt (nedbrydning af dagens fødeindtagelse) sammenlagt kun 2.200 kcal - altså tæt på de 2.000 kcal's fødeindtagelse som du siger du normalt indtager.

Mit bud er, at hvis du følger dit program, så skal du spise lidt mere - du vil tabe dig alligevel. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej jarvig. Ja jeg styrketræner hver anden dag. Cardioen er et gennemsnittal jeg har taget. I dag var det fx 25 min og i går 50 så gennemsnitligt bliver det 30-60 min pr dag :)

Skal jeg spise mere??? Jeg synes ellers ikke jeg burde spise mere. Jo proteiner burde jeg måske få flere af selvom jeg gør hvad jeg kan (tager altid dobbeltportion pålæg til brød og spiser lidt protein pulver efter styrketræning). Jeg synes ellers de 1500-1900 kcal daglig som jeg ligger på for tiden burde være rigeligt :confused3: Selvfølgelig er det nok ikke helt optimalt hvis jeg vil gennemføre det HSTprogram jeg er igang med :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share