Post-workout protein


Gyver
 Share

Recommended Posts

Hej kloge hoveder :)

Jeg spekulerer lidt på, om det kan betale sig at købe ren valleprotein (for den er sgu dræber for min SU).

Jeg mener: Ren valleprotein optages hurtigere og har vel højere BV (ret mig hvis jeg tager fejl) end eksempelvis 90+ protein (valle- & ærteprotein), men står prisforøgelsen mål med den forbedring man vil opnå ved at bruge den i stedet for billigere protein (primært efter træning så optagelsestiden er vel meget afgørende!?!).

Pt. drikker jeg bare en liter skummetmælk og kværner nogle kulhydrater (lidt hurtige, lidt langsomme) - men jeg er kommet til at tænke på, at proteinen i mælk vist består af valle- og caseinprotein i forholdet 1:4 ... og det er vel slet ikke optimalt efter træning, da casein vist optages forholdsvist langsomt...

Så når man tænker på udbytte vs. pris, skal jeg så holde mig til min mælk (6kr/35g protein), investere i valleprotein (11,20kr/35g protein) eller 90+ protein (8kr/35g protein)??

Jeg spørger jer, fordi jeg ved, I har større viden omkring ernæring og større erfaring med denne her slags tilskud end jeg har!

På forhånd tak! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke bidrage med en teoretisk, ernæringsmæssige redegørelse, men derimod min personlige erfaring (for what it's worth).

Jeg ville droppe alle de fancy kosttilskud. Jeg har selv taget både proteinpulver og kreatin over længere perioder, men jeg kan ikke mærke nævneværdig forskel på mine resultater, nu, hvor jeg er konverteret til skummetmælk og en god kostplan. :)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes folk glemmer en vigtig detalje, når vi snakker post workout meals. Folk har så travlt med optagelseshastigheder, diverse vinduer og andet sjovt. Man skal huske på, at spiser man 5-7 måltider om dagen, så har de fleste nok spist et måltid indenfor de sidste 1-2 timer før de træner. Hvis det er tilfældet, så er der masser af tilgængeligt protein i systemet efter træning. Selvfølgelig er det vigtigt at man får noget protein og nogen kulhydrater indenbords efter træning, ikke mindst for at udnytte at protein syntesen er sat i vejret. Samtidig lægger kulhydraterne en dæmper på kortisol dannelsen, da en stimulering af insulin produktionen modvirke dannelsen af kortisol. Jeg synes dog det er ret irrelevant om det er mikro filtreret, ion byttet valle protein, eller om det er en ½ liter kakaomælk. Det er at gå i detaljer, hvis man spørger mig. Jeg foretrække selv protein pulver, men har man ikke råd, så behøver man altså ikke røve en bank, for at få fingrene i noget protein pulver. Vi snakker marginaler. Det gør ikke den store forskel.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg Thomas J. Jeg har selv taget valle protein pulver og frugt efter træning. Nu tager jeg ½ - 1 l. cacaoskummetmælk, og jeg har ikke bemærket nogen forskel. Hvis der endelig er nogen forskel der er hver at snakke om, så er det at jeg vejer 3-4 kg mere nu, men det skyldes nok mere anden træningsform og en generel kalorierig kost.

I det hele taget må den samlede kost være af større betydning end om man indtager 20 gram protein via mælk eller via valleprotein.

Link to comment
Share on other sites

Måske I ikke træner hårdt nok, til at kunne få optimalt udbytte at et ordentligt post-trænings måltid! (just kidding!).

Som triathlet har jeg personligt kunne mærke en bedre restitution, efter jeg er begyndt at indtage valleprotein og maltodextrin lige efter træning.

Måske effekten er større hos udholdenhedsatleter, da træningstiden ofter strækker sig over flere timer, hvorfor der vil blive tærret mere på kroppens depoter.

Som det er blevet sagt, så er det dog stadigvæk en lille detalje, som bestemt ikke kan erstatte hård og målrettet træning og en fornuftig kost.

- MultiCoach

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share