PULS


Natacharj
 Share

Recommended Posts

Jeg har endelig fået et pulsur, men er i tvivl om hvordan jeg finder min hvilepuls, og max puls. Har prøvet og søge på nettet, men kan overhovedet ikke finde noget som helst om det.

Jeg målede i morges min puls da jeg vågnede, men kun i 10 sek. Hvad skal jeg gange det med for at finde min korrekte puls? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilepuls er den laveste puls du kan have i vågen tilstand.

Måles bedst ved at du ifører dig pulsbæltet umiddelbart efter du er vågnet, ligger dig tilbage i sengen i 5-10 minutter og ser hvad den laveste puls har været i perioden.

Hvis uret ikke er så avanceret at det kan gemme data og lave kurver, så kan du være nødt til at kigge på uret undervejs, eller bedre få en anden person til det.

Maxpuls kan du måle ved en maxtest, hvor der ligger flere eksempler på en sådan her på siden afhængig af hvilken træningsform du benytter.

Groft sagt handler det blot om at bygge pulsen langsomt op over 10-20 minutter, hvor det skal blive hårdt og så fyrer den helt af til sidst. Det kan dog sagtens kræve nogle forsøg og i øvrigt lidt øvelse at komme i nærheden af din faktiske maxpuls.

Hvis pulsuret har målt en given puls i 10 sekunder, så har du jo haft denne puls i de 10 sekunder, og skal ikke gange med noget.

Det er kun hvis du f.eks. selv tæller pulsslagene i x antal sekunder, så skal du gange op for at få antal slag i et helt minut. Fordi puls = hjerteslag pr minut.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Tak - kan jeg gøre det samme med min maxpuls?

altså selv måle det når jeg har lavet løbetesten, feks i 15 sek også gange med 4? :smile:

Hvorfor ikke bruge dit netop indkøbte pulsur til formålet? Det er ligesom det sådan et kan.

At måle pulsen manuelt når du er presset vil være en udfordring, og at måle din maxpuls sådan vil i praksis være tæt på umuligt, bl.a. fordi den hurtigt vil falde.

Link to comment
Share on other sites

hehe ja det fandt jeg ud af - har ikke så meget forstand på sådan noget :innocent:

mit pulsur sagde 198 til sidst, hvor jeg virkelig pressede mig selv,

lyder det rigtigt?

Det er i den størrelsesorden, men der er stor individuel variation på præcis hvad maxpulsen er, så den kan sagtens være 10-20 slag lavere eller højere.

Link to comment
Share on other sites

hehe ja det fandt jeg ud af - har ikke så meget forstand på sådan noget :innocent:

mit pulsur sagde 198 til sidst, hvor jeg virkelig pressede mig selv,

lyder det rigtigt?

En lille tommelfinger regel er, at din maxpuls er 200 minus din alder.

Link to comment
Share on other sites

En lille tommelfinger regel er, at din maxpuls er 200 minus din alder.

Nej, der er to tommelfingerregler, en gammel og en ny.

Den gamle siger:

maxpuls = 220 - alder

Den "nye" siger:

maxpuls = 208 - 0,7 * alder

http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/ny_formel_til_beregning_af_aldersbestemt_maximalpuls/

På enkeltpersoner kan begge være temmelig upræcise.

Link to comment
Share on other sites

En lille tommelfinger regel er, at din maxpuls er 200 minus din alder.

Så bliver den nok en del for lav, det er 220 eller 226 som tommelfinger reglen siger, men den kan meget vel være højere eller lavere.

He he for langsom :)

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share