Mine fødder sover under cykeltræning


Blenner
 Share

Recommended Posts

Hey cykelfolk,

Jeg er for nylig startet på, at cykle lidt. Jeg købte mig en mountainbike da det mest var de "vilde skovture" der trak, men jeg må erkende at jeg stort set kun cykler landevej nu :nonono:

Nå, men nok om det. Sagen er den, at jeg nu har cyklet i ca. 3 uger tror jeg. Jeg cykler, så vidt det er muligt, 3 gange om ugen. Jeg startede forsigtigt ud, men er nu oppe på at køre 50 km. pr. gang. Jeg oplever at efter ca. 20 km. begynder mine tæer at føles som om de sover. Det er vildt irriterende, men går dog væk for en stund, hvis jeg klikker foden ud af pedalen og strækker benet lidt. Desværre går det jo bare ud over min rytme og min fart. Mit spørgsmål er så, om det er helt normalt og om man evt. kan gøre noget for at undgå de sovende tæer? Hvad er cykelfolkets erfaring?

Jeg håber at få lidt respons :4thumbup:

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Tror det hænger sammen med tilvænning. Dine fødder begynder at sove på grund af manglende blodtilførsel. Dette kan skyldes at du pt har svært ved klare blodforsyningen til underkroppen ved cykling. Årsagen kunne være at sadlen hæmmer blodforsyningen, eller at dine muskler forlanger maksimalt arbejde af dit sysem allerede.

Sker det når du cykler jævnt afslappet eller kun når du er presset?

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas,

Det sker egentligt uanset om jeg er presset eller ej, men problemet opstår typisk først når jeg har cyklet ca. 20 km. eller mere. Når jeg kommer hjem er mine tæer iskolde, så det er helt sikkert blodgennemstrømningen den er gal med.

Jeg har netop fulgt linket som Kåre har sendt, og der stod faktisk rigtigt mange gode forklaringer. Jeg tror jeg prøver, at rykke mine klamper under skoene en smule bagud. Det er der en der skriver, at det muligvis ville kunne hjælpe lidt.

Tak til jer begge to for hurtig og meget nyttig hjælp :4thumbup:

/Michael

Edited by Blenner
Link to comment
Share on other sites

Læg ud med at få styr, sadel og klamper indstillet ordentligt af en der har styr på hvad han laver. Der er nok en rigtig god chance for at det klarer problemet.

Du er ikke den eneste der har problemer med smerter forskellige steder i kroppen under cykling, men det er som regel en forkert indstillet cykel eller udstyr der er problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hvis saddelhøjden er "korrekt" kan det være den skal lidt frem el tilbage i forhold til styret - strammer du dine sko hårdt?

Er klamperne "sporet" rigtigt?

Sidder du ellers godt på cyklen?

Hvor ligger vægten - over saddel eller styr?

Prøv evt med forskillige indtillinger - hav en nøgle med i baglommen. Skift håndstilling en gang i mellem.

Edited by MagnumIs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share