Hæl-Achillescene


Aviator
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg er begyndt at løbe, og har løbet en gang ugentlig a 3,5 kilometer de sidste 2 måneder.

- Jeg kan nu løbe distancen uden pauser - og så er jeg også i bund fysisk :-) men nu kommer problemerne desværre også.

Dagen efter sidste løbetur måtte jeg tage bilen på arbejde, da jeg simpelthen hen ikke kunne gå den kilometer jeg har på job.

Foden er extrem øm omkring senen som går ned i foden, og omkring hæl knoglen. Det går over i løbet af dagen. Går som en ældre herre når jeg står ud af sengen om morgenen.

Jeg har aldrig løbet før, men har virkelig fået smag for det. Vejer 95 kilo/180cm.

Har investeret i et par gode løbesko med god dæmpning (Nike Lunar Elite)

Vil det være ok at lunte/løbe 3 km med ømme achiller/hælmuskel, eller skal jeg give det mere tid?

Eller nogle gode råd til at imødekomme dette problem ? Jeg vil gerne op at løbe længere distancer.

Aviator

Link to comment
Share on other sites

Lander du på hælen? Strammer skoene på din akillessene?

Tag det evt med ro til smertererne lægger sig og øg løbemængden lidt langsommere end hidtil.

mvh Andreas

Tak for svar. Jeg vil tage en chance og løbe den igen imorgen. Jeg lander nok på hælen og ruler forover på foden.

Skoen sider perfekt på foden, men den "støtter" godt omkring senen. Kan man sætte en hælindsats i skoen ?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar. Jeg vil tage en chance og løbe den igen imorgen. Jeg lander nok på hælen og ruler forover på foden.

Skoen sider perfekt på foden, men den "støtter" godt omkring senen. Kan man sætte en hælindsats i skoen ?

Ja men husk at gøre det på begge fødder så og ikke kun den ene da asymmetrien så også ville kunne provokere til skader, enten i ankel, knæ, hofte eller ryg grundet den ujævne belastning.

En anden ting er at du skal være MEGET obs på de signaler din krop giver dig. Hvis du bliver ved med at løbe/træne på en sene der er så øm at du dårlig kan gå dagen efter så kan du være rigtig uheldig at redde dig kronisk inflammation der kan være næsten umulig at komme af med igen og/eller vil den måske springe. Tro mig, du har ikke lyst til nogen af delene.

Du burde overveje noget styrketræning for dine akillessener også burde du have en sportsgren uden impact (eksempelvis cykling eller svøming) du kan variere din løbetræning med.

Link to comment
Share on other sites

Ja men husk at gøre det på begge fødder så og ikke kun den ene da asymmetrien så også ville kunne provokere til skader, enten i ankel, knæ, hofte eller ryg grundet den ujævne belastning.

En anden ting er at du skal være MEGET obs på de signaler din krop giver dig. Hvis du bliver ved med at løbe/træne på en sene der er så øm at du dårlig kan gå dagen efter så kan du være rigtig uheldig at redde dig kronisk inflammation der kan være næsten umulig at komme af med igen og/eller vil den måske springe. Tro mig, du har ikke lyst til nogen af delene.

Du burde overveje noget styrketræning for dine akillessener også burde du have en sportsgren uden impact (eksempelvis cykling eller svøming) du kan variere din løbetræning med.

Styrketræning til achillesene - er det samme som at træne lægmusklen??. Jeg er forholdsvis stærk i læggen, efter mange års cykling/spinning. Men jeg har dog holdt 1.5års pause fra sport indtil for 2 måneder siden. Er faldet for løb, som ellers aldrig har sagt mig noget. Jeg er derfor rigtig træt af det. Det føles som om der siver vædske ud inden i senen/hælen nogle gange. De har været lidt hævede, så det kan være fornemmelser derfra.

Jeg prøver en 3,5 kilometer igen i morgen, og er jeg tilbage igen som sidste gang, stopper jeg løbetrænnigen indtil jeg er 100% symptom fri. Jeg er ikke øm i skrivende stund, og i morges var jeg forholdsvis ok.

Men ja, jeg ønsker ikke kronisk betændelse eller sprængninger - så heller en god lang pause, og måske hæl indlæg (Har nogen erfaringer der ??)

A

Edited by Aviator
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil absolut ikke anbefale dig at løbe nogen som helst steder imorgen.

Hold pause.

Jeg har i de sidste tre måneder døjet med en achillessene, der bare ikke vil komme sig.

Årsagen er at jeg ikke sørgede for at holde den i ro, da den først begyndte at give problemer. Derfor blev tilstanden betydeligt værre :crazy:

Gør som TLunau foreslår. Det er det eneste rigtige.

Dog vil jeg tilføje at cykling ikke nødvendigvis er godt for achillessenen - du skal i hvert fald sørge for at cykle med lav belastning.

Jeg er selv gået i gang med diverse øvelser for halvanden måned siden, men er fortsat ikke i nærheden af at kunne løbe en tur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil absolut ikke anbefale dig at løbe nogen som helst steder imorgen.

Hold pause.

Jeg har i de sidste tre måneder døjet med en achillessene, der bare ikke vil komme sig.

Årsagen er at jeg ikke sørgede for at holde den i ro, da den først begyndte at give problemer. Derfor blev tilstanden betydeligt værre :crazy:

Gør som TLunau foreslår. Det er det eneste rigtige.

Dog vil jeg tilføje at cykling ikke nødvendigvis er godt for achillessenen - du skal i hvert fald sørge for at cykle med lav belastning.

Jeg er selv gået i gang med diverse øvelser for halvanden måned siden, men er fortsat ikke i nærheden af at kunne løbe en tur.

Hej Kåre,

Det lyder til at være noget af en omgang. Jeg synes det er svært - jeg har haft en lille pause på 2 uger (næsten). Og kan da mærke det, men det har udbedret sig en anelse.

Du har nok ret - bør nok lade være. Men hvad kan man gøre for at styrke acillesenen - hvad er et for øvelser?. Jeg er bleve ret bidt af løb, så det vil da være kedeligt at det kun skulle vare 2 måneder.

En del af min rute indebærer en ret kraftig langvarig stigning, efter fulgt af nedstigning igen - denne er jeg blevet anbefalet at gå op og ned ad - istedet for løb - det belaster meget at forcerer hårde langvarende stigninger siges der.

Måske jeg skulle klargøre cyklen igen, og få lidt kilometer i benene.

/A

Link to comment
Share on other sites

Men hvad kan man gøre for at styrke acillesenen - hvad er et for øvelser?.

Excentrisk træning på en trappe - i starten uden vægt + udstrækning.

Hvis jeg har lavet noget, hvor jeg kan mærke at achillessenen er blevet varm, køler jeg ned med koldt vand.

Link to comment
Share on other sites

Excentrisk træning på en trappe - i starten uden vægt + udstrækning.

Hvis jeg har lavet noget, hvor jeg kan mærke at achillessenen er blevet varm, køler jeg ned med koldt vand.

Ja det nye er så at man også sagtens kan køre koncentrisk man skal bare sørge for at gøre det meget langsomt. Det har undersøgelser på Bispebjerg vist, så vidt jeg ved. Kan dog ikke lige finde artiklerne, måske andre kan være behjælpelig med det da jeg ikke gider at søge mere efter det nu :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej Aviator

Der kan være flere faktorer som spiller ind i din problematik. Som jeg ser det, står du med to problemer.

1) Du har en aktuel skade, som skal undersøges og behandles. Du kan være igang med at udvikle en større omgang overbelastningsskade i achillessenen eller i senen under foden.(Kan ikke lige forstå på dig, hvor præcis det gør ondt). Søg en fysioterapeut, for det er to forskellige typer behandling du skal have. Man kan ikke sammenligne skaden med en akutskade (fibersprængning), så ro er ikke den bedste løsning. Ved overbelastningsskader, skal "skaden" trænes væk. Træningen skal doseres og progredieret løbende, så du til sidst nå op på det niveau hvor du kan løbe uden problemer.

2) Den skade du sidder med nu er kommet af en årsag. Den årsag skal findes, en årsag for dine smerter omkring hælen kan være mangel på funktionel stabilitet over et eller flere led i din krop. Områder som kunne være interessanter at undersøge vil være din fod-, hofte- og rygstabilitet, da de fleste af overbelastningsskaderne i benene kommer derfra.

Så i første omgang skal de nuværende skade behandles og trænes, derefter skal du undersøges i forhold til din funktionelle stabilitet fra ryggen og nedefter.

At give den ro i dage eller uger og derefter begynde træningen normalt igen, vil med høj sandsynlighed giver dig tilbagefald igen i løbet af 7-30 dage. Så afsted til en fysioterapeut og få det undersøgt. Tror det vil kræve mellem 3-5 behandlinger/konsultationer.

Håber du kunne bruge svaret.

MVH

SportsFys

www.sportsfysioterapeut.dk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share