Vildt fedt?


Crawdaddy
 Share

Recommended Posts

Dette er et hypotetisk spørgsmål, som jeg kom til at sidde og grublet en anelse over.

Mig bekendt er det konstateret (uden at kunne referere til det ;) ), at vildt, som hjort, vildsvin osv, har fedtdepoter som indeholder lavere mængder mættet fedt ift tamdyr.

Dvs at et vildt dyr har fedtdepoter, som består af større andele umættet fedt end på et stykke tamdyr. Ligeledes forholder det sig åbenbart også med fritgående tamdyr, som åbenbart også lader til at have mindre mættet fedt i deres fedtdepoter.

Tilsyneladende er det kosten og motionen, som forårsager at dyr der er fritgående, har mindre mættet fedt på kroppen end dyr der står fastspændt.

Mon ikke det samme gør sig gældende for mennesker? Dvs at mennekser, der bevæger sig meget og spiser sundt og alsidigt muligvis har større andele umættet fedt i kroppen ift. mennesker der er sofadyr?

I så fald burde de trænede mennekser også være bedre til hurtigt at anvende deres fedtreserver ift "almindelige" mennesker eller?

Går regnestykket op?

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

Sjov tankegang du har, men meget relevant her i slankemåneden Januar!!! Og det går faktisk op! Bare tænk på at et "sofadyr" som du kalder det, jo nok sidder på en det "gammel" fedt, dvs. at fedtet ligger dybt imellem musklerne, hvorimod dem som træner kan have forbrændt noget af dette "gammel" fedt og derved har lettere ved at komme i form hurtigere!!! :D Og det skal os som træner jo så bare være glade for!! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmm...............

"Gammelt" og "nyt" fedt? Jeg ved ikke rigtig :huh: Det er jo i høj grad genetisk bestemt, hvor vi lagrer fedt, og altså også om det er dybt mellem muskler og organer eller mere overfladisk. Et velkendt fænomen er jo, at mænd typisk lagrer fedt dybt i maveregionen mellem tarmene, mens kvinders fedtdepoter sidder mere overfladisk på lår, baller og udenpå maven. Når vi tager fedt på sker der det, at fedtcellerne vokser, det er ikke sådan, at det "nye" fedt lægger sig som lag uden på det "gamle" (som lag af maling). Men der er vist lavet undersøgelser, hvor det kan bekræftes at veltrænede mennesker har en generelt bedre fedtforbrænding end utrænede......

Mht. fedtets sammensætning i kroppen: den afspejles i høj grad af, hvilken kost man spiser. Spiser man en stor andel af umættet fedt, vil dette kunne ses i kropsfedtet. Der er lavet forsøg med slagtesvin, der fik tildelt planteolier med en høj andel af mono- og flerumættede fedtsyrer, og det kunne ses på grisenes kropsfedt med det blotte øje, at det var blødere og mere løst end kropsfedt fra grise, der ikke fik planteolien. Også kemisk kunne det eftervises, at andelen af mono- og flerumættede fedtsyrer var højere hos forsøgsgrisene (dvs. højere jodtal).

Link to comment
Share on other sites

Da´mus-->> det med hvor fedtet sidder kan jeg kun give dig ret i, men angående "gammelt" fedt og "nyt" fedt, vil jeg nu ud fra egne erfaringer (mål af fedt %) sige at jeg de senere år har letter ved at tabe mig, selvom min fedt % er den samme som den var i mine unge år og i begyndelsen af min "slanke" periode, fra gang til gang. Om det så hænger sammen med min løssluppene teori, er altså kun et gæt! Men fakta for mig er at det er blevet lettere for mig at tabe nogle kg.......

Som sagt det er kun en tanke og ikke noget jeg kan bevise, kun en opfølgning på dette sjove indlæg!! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share