Fedt eller Muskler?


kalp
 Share

Recommended Posts

hejsa

jeg går rundt og bliver irriteret når jeg skal arbejde og røre på mig! det er typisk 4 timers vagter så jeg har ingen pause og kan derfor ikke spise noget... mit spørgsmål er så... taber jeg mig i fedt eller muskler? Jeg har nemlig hørt at det er i orden for mig at løbe hvis jeg vil have en bedre kondition da jeg ikker mister muskel masse, men fedt og får en bedre kondition... ville gerne høre om det næsten er det samme når jeg er på arbejde...for taber jeg mig i fedt er det helt okay:)

kalp

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare tage et stykke frugt med på vagten? ;)

Når kroppen mangler energi, så vil den i første omgang primært forsøge at hente det fra dine kulhydratdepoter (glucogendepoter). Ens normalfyldte glucogendepoter er på ca. 500 g = ca. 8.000-9.000 kj. Dette svarer til mellem halvdelen og tre fjerdedele af ens samlede daglige enegiforbrug. Så det er slet ikke sikkert, at kroppen vil tære specielt meget på protein-/fedtdepoterne ved så korte sultperioder.

Angående fedt og proteiner:

Kroppen har konstant en forbrænding af fedt og protein. Og denne forbrænding svinger generelt ikke så meget i forhold til aktivitetsniveauet (lidt, men slet ikke i samme omfang som kulhydratforbrændingen). Kun hvis glucogendepoterne i længere periode er meget tomme vil kroppen, ved normalt aktivitetsniveau, begynde at sætte proteinforbrændingen op.

Når det anbefales at man helst ikke skal holde for lange spisepauser (altså at man istedet skal spise ofte), så er det fordi, at:

- Der sker en løbende tilførsel af energi til kroppen, således at netop trækket på kroppens depoter ikke overdrives

- man undgår langt nemmere fornemmelsen af sult (= man er ikke så fristet til at spise noget hurtig mad = uhensigtsmæssig mad)

- Alt andet lige vil forbrændingen af hhv proteiner, kulhydrater og fedt ske på den for kroppen mest optimale måde.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

okay så har jeg lige et spørgsmål mere......

Hvis man nedsætter sit protein indtag om dagen og istedet øger sit kulhydrat indtag vil ens muskelmasse så forblive som den er eller vil man miste noget af den? Man får som sagt den nødvendige energi fra sine kulhydrater.... og selvfølgelig kræver det at man ikke styrketræner i sådan en periode da musklerne vil mangle protein hvis man gjorde.

Er det forkert? mister man muskelmasse ved at spise flere kulhydrater frem for protein?

Link to comment
Share on other sites

Man skal ha' nok proteiner - det er vigtigt :)

Nok proteiner, er som hovedregel:

Ingen motion: Ca. 0,8 g protein pr. kg. lean kropsvægt

Cardiotræning: Ca. 1,2-1,6 g protein pr. kg. lean kropsvægt

Styrketræning: Ca. 2,0 -2,5 g protein pr. kg. lean kropsvægt

PS: Husk at proteiner generelt er svære at få fat på (men mindre du netop indtager proteinshakes), således indeholder en bøf ca. kun 20 % protein - resten er vand (og lidt fedt).

Hvis du indtager denne mængde protein, så vil du ikke tabe muskelmasse, med mindre du springer "nedaf" i aktivitetsniveau.

Indtager du (væsentligt) mindre end ovenstående, ja så ryger muskelmassen langsomt.

Regn selv efter hvad der passer for dig. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

jeg er 180cm høj og vejer ca. 61kg (da jeg startede i dette forum for et par måneder siden var det 55kg:) )

Jeg styrketræner desuden så jeg skal nok spise ca. 150-155 g protein om dagen... jeg synes jeg hurtigt kommer op på denne mængde via. denne kost..

150 Tun... = 39G dette spiser jeg 2 gange om dagen... en om eftermiddagen og en om aftenen..

100G pasta = 12 G protein

100G brød = 8 G protein

1 liter mælk = 35G protein

140G kylling = ca 32G protein

der er selvfølgelig en del mere, men dette spiser jeg næsten fast hver dag...typisk er det morgenmaden og aftensmaden jeg varierere oven i dette. Og nu også en shaker.

Link to comment
Share on other sites

jarvig13:

Det hedder glYcogen og ikke glUcogen. Jeg forstår dog godt forvirringen, da glycogen er en homopolymer, som består af glUcose enheder.

Dette gør selvfølgelig ikke dine kostråd mindre gode. ;)

AAAAARRRRRHHHHHH - hader når jeg laver den slags sjuskefejl. :devil:

Tak for rettelsen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share