Konditionstræning med dårlig achillessene- ideer?


oleriis
 Share

Recommended Posts

Har fået betændelse i achillessenen, og bør derfor ikke løbe, og også holde min cykling på et minimum de næste 4 - 6 uger (foreløbig).

Før min "skade" løb jeg 30 - 40 km om ugen og cyklede også en del. Nu har jeg allerede den første uge taget ca. 3 kg på, så jeg vil høre ideer til konditionstræning med sådan en sene.

Jeg laver nogle øvelser som jeg har fået fra fysioterapeuten hver dag. Og så sniger jeg mig til at løbe 2,5km hver 2. eller 3. dag. Det går OK indtil videre. Cykling er pt. kun til og fra bageren. Men jeg mangler noget konditionstræning der ikke belaster achillessenen.

Jeg har en boksepude i kælderen. Det kunne måske være en ide? Men lad mig høre andre ideer, gerne kombineret med nogle styrketræningsøvelser.

Mange gode hilsener

Ole

Link to comment
Share on other sites

Har fået betændelse i achillessenen, og bør derfor ikke løbe, og også holde min cykling på et minimum de næste 4 - 6 uger (foreløbig).

Før min "skade" løb jeg 30 - 40 km om ugen og cyklede også en del. Nu har jeg allerede den første uge taget ca. 3 kg på, så jeg vil høre ideer til konditionstræning med sådan en sene.

Jeg laver nogle øvelser som jeg har fået fra fysioterapeuten hver dag. Og så sniger jeg mig til at løbe 2,5km hver 2. eller 3. dag. Det går OK indtil videre. Cykling er pt. kun til og fra bageren. Men jeg mangler noget konditionstræning der ikke belaster achillessenen.

Jeg har en boksepude i kælderen. Det kunne måske være en ide? Men lad mig høre andre ideer, gerne kombineret med nogle styrketræningsøvelser.

Mange gode hilsener

Ole

Ikke for at lyde smart eller nedladende, men er det ikke lidt dumt at begynde at løbe når din fys fraråder det? Men det er selvfølgelig din egen sag om du vil komme igennem det eller måske rende ind i en kronisk inflameret achillessene.

Hvis du gerne vil løbe, så kom igang med aquajogging/running. På med bæltet, ned i vandet og afsted. Der er stort set ingen belastning på achillessenen og du får stadig brugt dine løbemuskler.

Som alternativ kan du få svømmet nu hvor vejret og vandet er til det, ellers er din boksepude også et glimrende alternativ.

Nu nævner du at du har tage 3 kg på i løbet af den første uge, hvad er det lige du køber hos bageren? Hvis du tidligere har trænet meget og nu laver stort set ingenting så skal dit indtag af mad nedsættes tilsvarende.

Ellers er det bare at væbne sig med tålmodighed og bide de 6 uger i sig og så komme roligt igang når den er kommer iorden.

Link to comment
Share on other sites

Hej Johnas J,

tak for input. Du har selvfølgelig ret: at fysioens anvisnger bør følges. De øvelser jeg skal lave hver dag tager ca 5 min. og går ud på at stå på flad fod og derefter løfte mig op på tæerne. Dels stående på begge ben og dels stående kun på ét ben. Så det er også en stressning af achillessenen, og jeg skal så næste dag lave øvelsesforløbet en eller to gange alt efter hvor meget ømhed jeg har i senen. Derfor tænkte jeg at en sådan øvelse en enkelt dag kunne afløses af 15 min stille løb, som jeg ikke selv tror belaster mere. Det viste sig også at holde stik, belastningen var ikke hårdere end mine øvelser - målt på hvor stresset min sene blev.

Tak for ideerne om svømning. Det er selvfølgelig noget man kan gøre og aqualøb er så vidt jeg har forstået også ret godt. jeg kan vældig godt lide at svømme og være i vandet. Det eneste forbehold jeg har er at det tager lang tid med transport o.s.v.. Der har løb og cykling en fordel man starter hjemmefra og ender hjemme igen.

God søndag

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ud fra det du skriver så er du godt igang med ekcentrisk træning, har din fys også sagt at du skal øge vægren og ha' svage smeter imens du laver øvelsen? Hvis ikke har han ikke læst på lektien

Med ekcentrisk mener du så unormal? - eller er det et motions fagudtryk som jeg ikke kender? Hvis det er det første, så ved jeg ikke om det er unormal at have lidt ømhed (det er ikke smerteniveau) i senen når den bruges? Den er jo øm hele tiden da der er inflammation i den. Det tror jeg ikke er unormalt. Jeg kan se andre hr på sitet der cykler rigtig langt med en betændt akillessene. Så jeg tror ikke at det skader at belaste den en smule engang i mellem, hvilket jo også er en del af den anbefalede genoptræning.

M.h.t. vægtforøgelsen, har jeg ikke talt med fysioen om det, for jeg var ikke klar over at jeg havde øget min vægt før jeg målte mig forleden dag. Og Nej, jeg spiser ikke ekstra kager eller andre søde ting. Men der sker det at jeg spiser faktisk mere når jeg ikke dyrker motion. Når jeg dyrker motion regulerer min krop bedre min sult. Jeg tror der er flere der har det sådan. Da jeg vejede mig forleden havde jeg 4 timer forinden soist en god portion chilli con carne. Så i forgårs var min vægt allerede faldet næsten 1½ kilo igen.

Gode hilsener

Ole

Link to comment
Share on other sites

Med ekcentrisk mener du så unormal? - eller er det et motions fagudtryk som jeg ikke kender? Hvis det er det første, så ved jeg ikke om det er unormal at have lidt ømhed (det er ikke smerteniveau) i senen når den bruges? Den er jo øm hele tiden da der er inflammation i den. Det tror jeg ikke er unormalt. Jeg kan se andre hr på sitet der cykler rigtig langt med en betændt akillessene. Så jeg tror ikke at det skader at belaste den en smule engang i mellem, hvilket jo også er en del af den anbefalede genoptræning.

M.h.t. vægtforøgelsen, har jeg ikke talt med fysioen om det, for jeg var ikke klar over at jeg havde øget min vægt før jeg målte mig forleden dag. Og Nej, jeg spiser ikke ekstra kager eller andre søde ting. Men der sker det at jeg spiser faktisk mere når jeg ikke dyrker motion. Når jeg dyrker motion regulerer min krop bedre min sult. Jeg tror der er flere der har det sådan. Da jeg vejede mig forleden havde jeg 4 timer forinden soist en god portion chilli con carne. Så i forgårs var min vægt allerede faldet næsten 1½ kilo igen.

Gode hilsener

Ole

Excentrisk muskelarbejde er når musklen arbejder mod tyngden dvs den bremser op.Det er det modsatte af koncentrisk arbejde hvor musklen forkortes og trækker sig sammen. Det er en meget alm behandlende form for træning og man må gerne være øm når man træne excentrisk. Mht vægtøgning tror jeg der menes at det er vigtigt at du træner tungt da det er det der har vist sig at give størst effekt (ikke noget med at du skal tage på ved at spise mere).

Mener i øvrigt at undersøgelser viser at det måske ikke er vigtigst at træne excentrisk, men derimod at træne meget langsomt - samt at man havde påpeget at man ikke skulle smertedækkes for meget da det havde vist sig at smerterne under træningen havde en accelererende effekt på helingsprocessen (og jeg mener at det drejede sig om betændelser i sene).

Jeg har ingen links men jeg er sikker på at Johnas har div, da det lyder til at han arbejder manuelt til dagligt, hvilket jeg desværre ikke gør, så derfor er min sparsomme viden baseret på hvad jeg lige kan huske af forskellige ting;)

Link to comment
Share on other sites

Har fået betændelse i achillessenen, og bør derfor ikke løbe, og også holde min cykling på et minimum de næste 4 - 6 uger (foreløbig).

Før min "skade" løb jeg 30 - 40 km om ugen og cyklede også en del. Nu har jeg allerede den første uge taget ca. 3 kg på, så jeg vil høre ideer til konditionstræning med sådan en sene.

Jeg laver nogle øvelser som jeg har fået fra fysioterapeuten hver dag. Og så sniger jeg mig til at løbe 2,5km hver 2. eller 3. dag. Det går OK indtil videre. Cykling er pt. kun til og fra bageren. Men jeg mangler noget konditionstræning der ikke belaster achillessenen.

Jeg har en boksepude i kælderen. Det kunne måske være en ide? Men lad mig høre andre ideer, gerne kombineret med nogle styrketræningsøvelser.

Mange gode hilsener

Ole

du må da nok være den mest irriterende patient man kan få. Lad være med at gå og lave din egne ræsonnering på hvad der virker. din achillescene øvelse er excentrisk og svar ikke til 15 min løb!!! det er mig ufatteligt at du vælger at løbe før du begynder at øge cykel mængden.... ???

lav en list af spørgsmål til din fys og kontakt ham derefter han lyder som om han ved hvad han laver.

her er lidt hjælp:

spørgsmål 1: dit indlæg

spørgsmål 2: ???

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

For lige at få tråden tilbage på et mere konstruktivt spor smile.gif

Jeg har døjet med samme problem og har derfor i et stykke tid kørt frem efter foreskrifterne i denne her:

Øvelser

Den har jeg fået et klart thumbs up på fra min fysioterapeut. Og hvad vigtigere er: Jeg kan mærke, at det hjælper 4thumbup.gif

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det at han beskriver excentrisk træning?

Det gør han ud fra den øvelse der er valgt, samt at jeg selv er fys så er ret sikker på at det en excentrisk træning han har valgt, da det sammen med TUNG! styrketræning i langsomt tempo er det som virker bedst på inflamerede sener.

Med ekcentrisk mener du så unormal? - eller er det et motions fagudtryk som jeg ikke kender? Hvis det er det første, så ved jeg ikke om det er unormal at have lidt ømhed (det er ikke smerteniveau) i senen når den bruges? Den er jo øm hele tiden da der er inflammation i den. Det tror jeg ikke er unormalt. Jeg kan se andre hr på sitet der cykler rigtig langt med en betændt akillessene. Så jeg tror ikke at det skader at belaste den en smule engang i mellem, hvilket jo også er en del af den anbefalede genoptræning.

M.h.t. vægtforøgelsen, har jeg ikke talt med fysioen om det, for jeg var ikke klar over at jeg havde øget min vægt før jeg målte mig forleden dag. Og Nej, jeg spiser ikke ekstra kager eller andre søde ting. Men der sker det at jeg spiser faktisk mere når jeg ikke dyrker motion. Når jeg dyrker motion regulerer min krop bedre min sult. Jeg tror der er flere der har det sådan. Da jeg vejede mig forleden havde jeg 4 timer forinden soist en god portion chilli con carne. Så i forgårs var min vægt allerede faldet næsten 1½ kilo igen.

Gode hilsener

Ole

Excentrisk er simpelt sagt: muskelarbejde imens musklen forlænges. Der må KUN være ømhed under din øvelse og INGEN efter, snak med din fys omkring dette så han kan forklare dig tingene og drop dit løb. Med vægtforøgelse snakkede jeg ikke om din kropsvægt, men om belastning du kommer på.

Link to comment
Share on other sites

For lige at få tråden tilbage på et mere konstruktivt spor smile.gif

Jeg har døjet med samme problem og har derfor i et stykke tid kørt frem efter foreskrifterne i denne her:

Øvelser

Den har jeg fået et klart thumbs up på fra min fysioterapeut. Og hvad vigtigere er: Jeg kan mærke, at det hjælper 4thumbup.gif

Jamen vi undskylder da erbødist at vi kommer med spørgsmål til nogle mindre smarte valg og forsøger at guide ham igennem tingene. JEG kan jo godt se at det er meget bedre bare at henvise til et program du selv har haft brugt.

Link to comment
Share on other sites

Det gør han ud fra den øvelse der er valgt, samt at jeg selv er fys så er ret sikker på at det en excentrisk træning han har valgt, da det sammen med TUNG! styrketræning i langsomt tempo er det som virker bedst på inflamerede sener.

Jeg tror ikke der er nogle der er i tvivl om at du er fys, jeg vil dog stadig påstå at han intet beskriver om excentriske øvelser. Vi kan sagtens blive enige om at det ville være en god tilgang til problemet, men i teorien kunne hans reelle fys jo have instrueret ham i 'som du skriver' tung langsom træning som det eneste - har du en henvisning til at det er bedst i kombination? Og ja man arbejder da osse excentrisk halvdelen af tiden i alm styrketræning så måske er det et ligegyldigt indlæg - men jeg synes stadig man skal kalde en skovl for en skovl;)

Heldigvis ser det da ud til at alle er enige om at man skal følge den behandlende fys's råd og ikke lave ændringer for han/hun er blevet rådført.

Link to comment
Share on other sites

Kære venner,

lad os nu ikke blive uenige, fordi jeg ikke kan finde ud af at holde mig til en fysio-anvisning. Sådan er jeg bare. Nogle gange prøver jeg at tænke selv, og det er ikke altid lige smart, - og nogle gange er det måske. For der er jo heller ingen fagfolk der er altvidende. Men når det er sagt så tror jeg at jeg har fået en rigtig god fysioterapeut, og jeg vil så holde mig til hans anvisninger.

Jeg er vældig glad for at I har gidet komme med kommentarer, - også dem hvor jeg meget konkret får at vide at jeg ikke bærer mig klogt ad. Det var jo meningen med hele indlægget.

Jeg har lært noget. Det er det vigtigste. Jeg skal også lige huske at sige "tak" for oplysningen om excentrisk øvelser. Det udtryk har jeg nu lært, og forstået hvorfor det indgår i en relevant tilbagemelding på mit spørgsmål.

Ha nu en rigtig god dag

Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke der er nogle der er i tvivl om at du er fys, jeg vil dog stadig påstå at han intet beskriver om excentriske øvelser. Vi kan sagtens blive enige om at det ville være en god tilgang til problemet, men i teorien kunne hans reelle fys jo have instrueret ham i 'som du skriver' tung langsom træning som det eneste - har du en henvisning til at det er bedst i kombination? Og ja man arbejder da osse excentrisk halvdelen af tiden i alm styrketræning så måske er det et ligegyldigt indlæg - men jeg synes stadig man skal kalde en skovl for en skovl;)

Heldigvis ser det da ud til at alle er enige om at man skal følge den behandlende fys's råd og ikke lave ændringer for han/hun er blevet rådført.

Man skal ikke kombinere de to ting, det er enten det ene eller det andet...

Link to comment
Share on other sites

nu må du endelig ikke tro at jeg flueknepper eller er ude efter dig, men jeg synes det er spændende viden;)

Jeg kunne sagtens misforstå din forrige post når du skriver at excentrisk træning sammen med tung langsomt styrketræning er de bedste tilgange til inflammationer i sener - og derved tro at det skulle være en kombination;)

Men når det nu ikke er en kombination hvorfor så? Det er vel to sider af samme sag og hvis målet er at styrke/påvirke senen med den rette mængde belastning kunne man vel godt forestille sig en kombination af de to eller? Kunne man ikke forestille sig at han havde en god mulighed for let at træne excentrisk hos fyssen og så træne langsomt hjemme?

Som sagt stiller jeg bare spørgsmål fordi du synes som en der har en god viden med dig og det lyder som sagt som om du arbejder med det i hverdagen - så jeg håber du deler ud;)

Edit: det kunne være jeg bare kunne maile med dig så tråden ikke kapres helt

Edited by Fatty McButterpants
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share