Addducters / abducters


Achilles
 Share

Recommended Posts

hey gang,

Quick Q.

Hvordan identificere man om det er adducterne der er over-aktive eller om det er abducterne der er for inaktive ? vice versa..

har en kammerat der har skadet sit knæ og fik at vide det mulighvis kunne have været undgået hvis hans fødder ikke havde været så stærkt externt roteret.

Link to comment
Share on other sites

Du kan lave Thomas' test, som kan vise om adductorerne er overaktive: Hun nævner det ikke i filmen, men hvis adductorerne er overspændte vil det resultere i det modsatte af, hvad hun siger om tractus iliotibialis. Altså at benet føres indad i stedet for udad.

For at teste om abductorerne er for svage, kan du evt. lave en Trendelenburg.

Link to comment
Share on other sites

Pas paa med at blande overaktiv og usmidighed sammen. Der er stor forskel. Overaktivet er kompensatorisk moenster, enten strukturel eller neuorlogisk betinget, eller begge.

Er ens fod udadroteret (external rotation), i ro saa er udadrotaterne for korte. Der kan vaare mange aarsager til at man bevaeger sig med for stor externe rotation. Det kommer an paa aktiviteten.

Trendelburg test.............. ZZZZZZZZzzzzzz, dumme ting man laerer paa fysioterapi studiet.

i forhold til knaaskade og extern rotation sf hoften (saaledes af foden peger ud) er det svaert at sige noget om aarsagerne medmindre man kender aktiviteten og hvordan han loeser dem.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

hey gang,

Quick Q.

Hvordan identificere man om det er adducterne der er over-aktive eller om det er abducterne der er for inaktive ? vice versa..

har en kammerat der har skadet sit knæ og fik at vide det mulighvis kunne have været undgået hvis hans fødder ikke havde været så stærkt externt roteret.

Som RuneB siger så er det ikke adducotere eller abductorer der er årsag til problemet, men udadrotatorene i hoften. Jeg vil næsten gerne væde med at din ven har en piriformis der er spændt godt op og som nok også er noget øm ved palpering.

Et lille råd til evt. udstrækning kan være at lægge sig en på ryggen og få en kammerat til at bøje benet sammen (så knæ og hofte er i max fleksion) og så trykke forsigtigt på knæet i femurs længderetning. Gentag herefter 3-4 gange af 45 sek på hvert ben.

Link to comment
Share on other sites

i forhold til dit sporgsmaal sa er det lidt svaert at svar paa. Jeg er bange for at du er igang med en forkert approach udfra nogen forstillinger omkring over og underaktiviet.

- der findes mange muskler der adduktor og abduktere, udadrotere og inadrotere foden.

- det kommer an paa aktiviteten. Man kan ikke bare sige at fordi man har overaktiv adduktor i en bevaegelse saa overfoer man det til en anden.

i en squat vil en person med inaktiv abduktor/udadrotere komme i en kalveknaet position, ofte mere udtalt under pres. Men det kan ogsaa bare vaere et forsoeg pa at aktivere quads mere i forhold til gluts. i starting strength beskriver riptoe at man indadrotere knaene naar man har svag adduktor (adduktor magnus (hofte ekstensor)). Det tror jeg nu ikke han har ret i, men igen who to trust (hold lige fast i pointen her, det kommer jeg nemlig tilbage til).

Essensen er at man ikke bare fordi man ser et specifikt bevaegelses moenster kan kan sige noget om hvorledes det skyldes overaktivet eller underaktivitet af specifike muskler (kompensatorisk eller tillearte bevaegelses moenster). Det er ogsaa vaere at huske at det at vaere god til at kompensere er en god ting, det vidner om at man har motorisk og strukturel kapacitet til at loese bevaegelses problemer. Det er selvfoelgelig bedre at have de strukturelle og motoriske evner til at udfoere bevaegelsen optimalt. God sportsudoever er det svaerest at spotte kompensationer paa netop paagrund af deres god kompensatoriske evner. En klassikere indenfor sprint er at gode sprint (max fart, ikke accelerations fasen) med for korte hofte boejer, udviklere en for stor udadrotation af hoften der oeger rotation momentet paa det transversal plan (taenke kebab spyd, set for oven, altsaa drejer om sig selv). Via stearke obliques, god thorakal lateral rotations mobilitet og kraftig skulder ikke behoever at kompensere via en laengere kontakt tid paa jorden (det blev lidt teknisk, men kan ikke lige komme paa et bedre eksempel)

Underaktivtet af adduktorer (indadrotere) vil man specielt se i bunden af en squat, specielt hvis de ikke naar at komme paa straek. Knaene vil udadroterer for meget.

proeve at tjekke om han naar han loeber eller gaar overpronere foden

Naar riptoe kommer med en saadan konklusion bemaerker jeg foerst og fremmest at han ikke har andre mulige hypoteser og at den eneste loesninger han goere brug af er at holde fast ved at den bedst maede at blive bedre til at squatte er at squattte. Det er en fin tilgang, det virker, riptoe er super dygtigt, men jeg tror ikke han er synderlig optaget af saa meget andet ind det han altid har gjort, goere folk stearke. og maaske er det nok. En klassikere fra Carl Valle fra elitetrack.com er "get back to coaching" altsaa maske var der ikke problemer med folks squat hvis de blev bedre til at coachen den. Nogen gang behover man ikke forklaringerne for at have loesningerne. Det virker bare

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Som RuneB siger så er det ikke adducotere eller abductorer der er årsag til problemet, men udadrotatorene i hoften. Jeg vil næsten gerne væde med at din ven har en piriformis der er spændt godt op og som nok også er noget øm ved palpering.

Et lille råd til evt. udstrækning kan være at lægge sig en på ryggen og få en kammerat til at bøje benet sammen (så knæ og hofte er i max fleksion) og så trykke forsigtigt på knæet i femurs længderetning. Gentag herefter 3-4 gange af 45 sek på hvert ben.

igen en typisk fys tilgang. Straek problemet... man kan ikke isolere et beveagelses problem til en enkelt muskel. Hvorfor er piriformis kort?

Link to comment
Share on other sites

igen en typisk fys tilgang. Straek problemet... man kan ikke isolere et beveagelses problem til en enkelt muskel. Hvorfor er piriformis kort?

Jeg siger ikke at jeg 100% sikker da jeg ikke har undersøgt eller set den reele problematik, men udadroterede fødder indikerer stramme/forkortede udadrotatorer og her er piriformis en der rigtig gerne vil lave denne bevægelse.

Jeg mener skam ikke at alt kan strækkes væk og giver kun det råd jeg gør, da det ikke kan skade at lave strækket og jeg ikke har kunnet undersøge. Selv er jeg stor fortaler for at div. træning med hjælp fra stræk og/eller massage kan afhjælpe mange problemer og at stræk og massage ALDRIG kan stå alene og kun bruges som tilgang til at kunne komme igennem med træning/øvelser/ændring af strategier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share