Styrketræning er slet ikke så ringe endda´!


MultiCoach
 Share

Recommended Posts

Et nyt interessant studie om vægttræning i relation til fedtmetabolisme, "sundhed" (og vægttab): Effect of resistance exercise on postprandial lipemia

Konklusionen fra studiet: In summary, these results suggest that resistance exercise of the type used in this study attenuates baseline TG concentrations as well as the total postprandial TG response and increases resting fat oxidation 15 h after exercise. Resistance exercise may provide health benefits other than those traditionally associated with this type of exercise.

Et interessant studie der viser, at 15 timer efter styrketræning (3 set á 10 reps, 10 øvelser) er fedtoxidationen højere end efter aerob træning med samme energiforbrug. Mere interessant er måske, at triglycerid koncentrationen efter indtagelsen af et fedtrigt måltid er signifikant mindre efter styrketræningen end efter aerob træning eller ingen træning.

Altså, det er ligefrem ”sundt” at træne styrketræning! – men det er der vist heller ingen rigtige MOL´ere der er i tvivl om :)

Årsagen menes at kunne være øget LPL (muskel) aktivitet. LPL nedbryder triglycerid til FFA og glycerol, hvilket måske øger optagelsen og oxidationen af fedt i skeletmuskulaturen efter styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Med en overhængende risiko for flaming vil jeg vove at påstå, at vægttræning ikke er vejen frem til vægttab. Det er meget muligt, at det videnskabeligt set er vejen frem, men det der virkelig tæller er, hvad der rører sig oppe i hovedet på en og især hvad man spiser. Jeg vil vove at påstå, at psykologisk set får man intet ud af at pumpe jern hvis man vil tabe sig, uanset om det er 10 eller 100 reps per sæt. Hellere aerob træning for mit vedkommende, tak.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man heldigvis IKKE vælge, hvilket er godt, da kombinationen af tung vægttræning, konditionstræning og udskiftning af den typiske danske affaldskost, er den mest effektive vej mod en permanent lavere fedtmasse!

Det overses også ofte, at muskelmassens størrelse er den mest betydende enkeltfaktor til bestemmelse af hvilestofskiftet størrelse, hvorfor man også af den grund bør sørge for, at mullerne holdes opdateret med et velsammensat program af tunge multijointsøvelser!

Link to comment
Share on other sites

Man skal måske ikke ensidigt satse på styrketræning, men ignorere de fordele - som flere videnskabelige studier har påvist - der er ved styrketræning i forbindelse med vægttab ville jeg personligt ikke vælge.

Vægttab skal selvfølgelig ses i et større perspektiv, og som JS påpeger så vil en kombination af styrketræning og aerob træning samt en fornuftig kost nok være det optimale.

Link to comment
Share on other sites

Bør man ikke højde for at hvis man bruge fx. ½ time på aerob træning ved fx. en intensitet på 80%, så skal man træne styrketræning i lang tid for at forbrænde det samme antal kalorier. Derfor kan det godt være at man har en højere fedtforbrænding bagefter, men alt andet lige må det samlet set ryge mere fedt ved aerob træning end ved styrketræning, når tiden holdes konstant.

Det skal lige siges at jeg ikke præcist ved hvor mange kalorier man forbrænder under styrketræning, men den effektive tid man arbejder i ved en times styrketræning er næppe mere end 20 - ergo 3 timers styrketræning til en times aerob træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share