Hjælp jeg har et problem!


papand
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er helt ny her på siden, men jeg håber i kan hjælpe mig.

For 2 uger siden besluttede jeg mig for at begynde at spise rigtig sund mad, og styrketræne 3 gange om ugen. senere er planen at gå op på 5 gange om ugen.

Før drak jeg 2-3 cola'er om dagen spiste ofte fastfood, spiste ingen salat og lavede ikke det store udover mit arbejde. Jeg vejede 93kilo og 190 høj.

Her efter 2 uges træning, sundt mad, rugbrød til madpakken, ingen cola kun vand, masser af salat, så har jeg taget to kilo på.. hvordan kan det være? er det normalt?

Jeg håber meget på svar.. hvis i har nogle spørgsmål så skyder i bare med dem..

Link to comment
Share on other sites

Læs artiklen http://www.motion-on...on_og_vaegttab/

Se også resten af artiklerne under vægttab på forsiden af Motion-online.

Edit: Du får ikke noget ud af at styrketræne fem gange om ugen. Du skal give din krop tid til at restituere, hvilket den gør bedst med styrketræning hver anden dag.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Læs artiklen http://www.motion-on...on_og_vaegttab/

Se også resten af artiklerne under vægttab på forsiden af Motion-online.

Edit: Du får ikke noget ud af at styrketræne fem gange om ugen. Du skal give din krop tid til at restituere, hvilket den gør bedst med styrketræning hver anden dag.

Hej og tak for lyn hurtig svar :)

Som jeg læser artiklen som du postet så er det rimelig normalt at tage et par kilo på i starten?

Edited by papand
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er normalt.

Faktisk vil jeg råde dig til at smide vægten væk.

Kig på dig selv i spejlet i stedet for og følg dine fremskridt dér.

Hvis du også tager et billede af dig selv en gang imellem - f.eks. en gang hver 14. dag (samme stilling, samme belysning) - så vil du efter kort tid være fuldstændig ligeglad med vægten. Det er efter min mening langt mere opmuntrende at følge sine fremskridt på den måde end at se på nogle tal på en badevægt, der alligevel ikke viser de (ofte hurtige) ændringer, der sker med kroppen, også når vægten står helt eller næsten stille.

Link to comment
Share on other sites

Læs artiklen http://www.motion-on...on_og_vaegttab/

Se også resten af artiklerne under vægttab på forsiden af Motion-online.

Edit: Du får ikke noget ud af at styrketræne fem gange om ugen. Du skal give din krop tid til at restituere, hvilket den gør bedst med styrketræning hver anden dag.

Ja, det er normalt.

Faktisk vil jeg råde dig til at smide vægten væk.

Kig på dig selv i spejlet i stedet for og følg dine fremskridt dér.

Hvis du også tager et billede af dig selv en gang imellem - f.eks. en gang hver 14. dag (samme stilling, samme belysning) - så vil du efter kort tid være fuldstændig ligeglad med vægten. Det er efter min mening langt mere opmuntrende at følge sine fremskridt på den måde end at se på nogle tal på en badevægt, der alligevel ikke viser de (ofte hurtige) ændringer, der sker med kroppen, også når vægten står helt eller næsten stille.

Mol-dogmer og dårlige råd en masse.

1. Selvfølgelig kan det betale sig at træne 5 dage om ugen, hvis altså programmet er tilrettelagt efter dette. Det kan endda og godt lade sig gøre at træne 7 dage om ugen, så længe programmet tager højde for dette.

2. Smid ikke din vægt ud. En vægt er et glimrende redskab til at se om der sker noget med vægttabet og om man skal justere noget i sin kostplan. En vægt, et målebånd og et spejl bør alle bruges som redskaber når man er i gang med et vægttab.

Link to comment
Share on other sites

1. Selvfølgelig kan det betale sig at træne 5 dage om ugen, hvis altså programmet er tilrettelagt efter dette. Det kan endda og godt lade sig gøre at træne 7 dage om ugen, så længe programmet tager højde for dette.

@ Salt - trådstarter taler jo ikke om at træne, men om at styrketræne fem gange om ugen.

Trådstarter har trænet i to uger. At gå fra NUL til fem gange styrketræning om ugen er ikke en god ide i den situation. Så kan du kalde det et mol-dogme eller hvad du nu har lyst til, men værdien af at starte op på den måde er NUL.

Hvis du endelig vil have ham til at hoppe på den limpind, så burde du i det mindste fortælle ham at han skal ud i splitprogrammer og andet hejs for at få den kabale til at gå op. Eller du mener måske også at man sagtens kan køre et fullbodyprogram fem eller syv gange om ugen, når man lige er begyndt med at træne?

Når han så ved at følge dit råd, om maks. tre-fem måneder har mistet motivationen, fordi han synes han bruger alt for meget tid i fitnesscentret, går jeg ud fra at du så også har en god forklaring til ham i den situation.

2. Smid ikke din vægt ud. En vægt er et glimrende redskab til at se om der sker noget med vægttabet og om man skal justere noget i sin kostplan. En vægt, et målebånd og et spejl bør alle bruges som redskaber når man er i gang med et vægttab.

Ja, en vægt er et glimrende redskab. Desværre er der også rigtig mange der aflæser vægten forkert, bliver frustrerede eller mister motivationen, når vægten i perioder står stille.

Læs evt. trådene i underforaet "Vægttab" eller gå ned i nærmeste fitnesscenter, hvis du er i tvivl.

Men du har ret i, at kombineret med et spejl og et målebånd kan vægten godt have en værdi.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er problemet? Trådstarter skriver at han styrketræner 3 gange om ugen og har planer om at øge det til 5 gange om ugen på et tidspunkt. Så nytter det ikke noget at råbe bål og brand om at det må man ikke. Hvis det nu er det han har lyst til så må det jo være sådan. Det er ikke alle der er en midt i mellem person, nogle er enten eller personer.

Ja, en vægt er et glimrende redskab. Desværre er der også rigtig mange der aflæser vægten forkert, bliver frustrerede eller mister motivationen, når vægten i perioder står stille.

Læs evt. trådene i underforaet "Vægttab" eller gå ned i nærmeste fitnesscenter, hvis du er i tvivl.

Men du har ret i, at kombineret med et spejl og et målebånd kan vægten godt have en værdi.

Hvordan hænger det her sammen med "smid din vægt ud". Kunne du så ikke give en korrekt forklaring på hvordan man bruger en badevægt?

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Hvad er problemet? Trådstarter skriver at han styrketræner 3 gange om ugen og har planer om at øge det til 5 gange om ugen på et tidspunkt. Så nytter det ikke noget at råbe bål og brand om at det må man ikke. Hvis det nu er det han har lyst til så må det jo være sådan. Det er ikke alle der er en midt i mellem person, nogle er enten eller personer.

Jeg råber ikke bål og brand og det må man ikke.

Jeg skriver til ham at han skal give kroppen tid til at restituere. Jeg gik ud fra (og du har ret i at det kan være forkert) at han var startet på et fullbodyprogram og at det var dette program han "senere" (om tre uger eller om et halvt år?) ville til at køre fem gange om ugen.

Du har ret i at ikke alle er "midt i mellem personer" og at nogle bare vil fyre den maks. af fra start. Hvis trådstarter er en af dem, så er det helt fint med mig og i så fald får han igennem vores lille diskussion præsenteret nogle forskellige syn på hvordan man kan træne

Problemet er så bare at rigtig mange af dem der starter deres træning op med maks. affyring, kommer til at døje med overbelastningsskader. Men det er selvfølgeligt et personligt valg.

Hvordan hænger det her sammen med "smid din vægt ud". Kunne du så ikke give en korrekt forklaring på hvordan man bruger en badevægt?

Jeg skrev "smid din vægt ud" delvist som en provokation, delvist på grund af nogle erfaringer jeg har gjort mig. Jeg præsenterede den metode, der har virket når jeg har hjulpet nogle mennesker med at tabe sig eller hjulpet personer der er begyndt med at træne. Efter min erfaring kommer vægten ofte til at fylde for meget i folks bevidsthed og vurdering af deres fremskridt. Vægttabet kommer til at fylde mere end den ændring af deres krops udseende, som de kan se i spejlet.

Men du forklarede jo glimrende at vægten i kombination med spejl og målebånd kan være en fin metode.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share