Blanding af Crossfit og Xfit


Martin Bahrs
 Share

Recommended Posts

Der er blevet spurgt om det i sekundspørgsmålstråden, men det er nok ikke alle, der ser det. Derfor spørger jeg her: hvad er forskellen på de to former for -fit? Og er den væsentlig?

Jeg tillader mig lige, at forsøge, at besvare dit spørgsmål Clark. Den reelle forskel imellem X Fit og C-Fit er at X Fit i teorien ikke er så konkurrence orienteret, som C-Fit og knap så varierende fra træning til træning i sin grund form. Der lægges i X Fit utroligt meget fokus på teknik og periodisering af øvelserne. Dvs. der vælges en øvelse der arbejdes med i en progressiv udviklings proces. Dvs. at deltageren gradvist lærer øvelsens korrekte udførsel og får lov til, at blive bedre og opleve fremgang i den over en periode på et vis antal træninger afhængigt af øvelsens sværhedsgrad.

Så man kan sige, at en X Fit time bygges op omkring opvarmning, teknik / Styrke og en cashout (afsluttende WOD) som man også ser det i C-Fit. Måden, hvorpå Workouts bliver kørt på er dog igen anderledes. I X Fit vil man aldrig inddrage tekniske svære løft, som OL Snatch, Clean&Jerk eller tung DL, SQ og BP og kombinere det med udholdenheds øvelser. Dette for, at undgå, at folk vil fejle på teknikken under for høj grad af udmattelse og sikkerheds grundlaget i timen derfor vil være mindsket.

Så styrke og svære tekniske løft køres altid før den afsluttende workout og den afsluttende workout vil derfor ofte være med mere fokus på lettere styrke øvelser og udholdenhed. Men præcis, som i C-Fit med en konstant variation eller elementer fra de øvelser der køres i perioden.

Derudover er X Fit mere med fokus på brugen af Kettlebell og stabilitets øvelser også er der nogle øvelser man bestemt fravælger, at køre i XFit. Eks. Kipping/Butterfly Kip pullups grundet det øget skadespotentiale for skulderen i udførslen. Dette ses specielt hos nybegyndere. Tunge BB Sumo DLHP o.l. er ligeledes noget der ofte vil blive undladt på en X Fit time grundet den store udadrotation i skulderen og den øgede belastning af håndledet.

Håber det kunne besvare dit spørgsmål og ellers er du selvfølgeligt velkommen til at spørge yderligere :smile:

Ps. har ikke kunne finde den førnævnte tråd du snakkede om vedrørende samme emne.

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Håber det kunne besvare dit spørgsmål og ellers er du selvfølgeligt velkommen til at spørge yderligere :smile:

Ps. har ikke kunne finde den førnævnte tråd du snakkede om vedrørende samme emne.

Tak for det.

Det er ellers en skam, hvis du endnu ikke har set svarene i sekundspørgsmålstråden, så her er linket (fra #8617 og et par stykker frem):

CrossFit ctr. X-Fit

Som jeg læser din beskrivelse, er CrossFit næsten den sikre vej til en skade, så med MaxPowers udmærkede svar på spørgsmålet i #8620, er der da åbnet for diskussion.

Så vil vi andre lave noget rigtig træning imens:wink:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg læser din beskrivelse, er CrossFit næsten den sikre vej til en skade, så med MaxPowers udmærkede svar på spørgsmålet i #8620, er der da åbnet for diskussion.

Nu er det ikke min intention at starte en krig, men jeg er alligevel nødt til at kommentere på Kousgaards beskrivelse.

Jeg kender kun Xfit fra den "folder" jeg linkede til samt de få logs herinde, og i hvert fald i én af disse så jeg da flere klassiske crossfit-WODs blive udført - så på den måde ligner de i hvert fald en del hinanden.

Kousgaards beskrivelse af Xfit skal derfor nok passe, men den udlægning af crossfit han stiller det op imod lyder som noget nær den mest "idiotiske-hoved-under-armen-agtige" måde jeg overhovedet kan forestille man at man ville "dyrke" crossfit.

Udsagn jeg læser ud af Kousgaards indlæg - og mine kommentarer ift den type crossfit jeg har undervist og ser undervist i CF CPH:

  • Crossfit er konkurrenceorienteret - KORREKT. Hvis det er det man vil. "Men will die for points" som de siger, og konkurrencelementet hjælper mange til at presse sig lidt ekstra.
  • Crossfit er ikke så fokuseret på teknik - FORKERT. Der bliver gået utrolig meget op i korrekt teknik, passende skalering mv. Se også på det kæmpe katalog af materiale om teknik i cirka alle øvelser på Journal.
  • Crossfit har ikke så meget periodisering - KORREKT, men er det et problem? For begynderen er der progression i det tekniske, passende størrelse vægte mm og mere behøver de ikke. De mere erfarne laver selv deres periodisering, fokusperioder eller opnår deres resultater igennem variationen uden at der er behov for stringent periodisering.
  • Crossfit bruger OL-løft og tunge BB løft i WODS - DELVIST KORREKT. Begyndere laver kun OL-løft i teknik-træningen og BB-løft er altid skaleret så vægt og volumen hænger sammen med erfaring mm.
  • Crossfit bruger tunge BB sumo DL (high pull?) i WODS - FORKERT. Som med alt andet er den naturligvis skaleret til den enkelte når den er på programmet og jeg har aldrig set den programsat til tungere end 42kg. I øvrigt synes jeg personligt det er en skodøvelse.

Der er ingen tvivl om at der ligger en stor udfordring i at få begyndere startet fornuftigt op og langsomt få lært de mange øvelser som benyttes - og det i ekstrem grad, når man har så mange medlemmer som de f.eks. har i CF CPH, når folk kommer som det passer dem, har så forskellige færdigheder, og træningen er så varieret som den er. Det ideelle ligger nok desværre et stykke fra det praktisk mulige for de fleste, men jeg har da hørt de er begyndt at lave mere skemalagt tekniktræning uden helt at fratage trænerne deres kreative frihed til at gøre træningen sjov.

Crossfit er ikke og har aldrig været en undskyldning for at lade hovedet blive i træningstasken og løfte alt mulig lort med elendig teknik. Gør man dette er man en idiot uanset om man kalder det man laver Crossfit eller noget andet.

Den kloge crossfitter forstår at med god teknik bliver man mere effektiv, kan lave mere arbejde, få bedre resultater og færre skader.

Men crossfittere bliver da skadet - inkl undertegnede - og det blev jeg da også da jeg trænet mere traditionel styrketræning, og da jeg trænede VL - og yoga, så det ser jeg primært som min egen skyld og ikke crossfit.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke min intention at starte en krig, men jeg er alligevel nødt til at kommentere på Kousgaards beskrivelse.

Jeg kender kun Xfit fra den "folder" jeg linkede til samt de få logs herinde, og i hvert fald i én af disse så jeg da flere klassiske crossfit-WODs blive udført - så på den måde ligner de i hvert fald en del hinanden.

Kousgaards beskrivelse af Xfit skal derfor nok passe, men den udlægning af crossfit han stiller det op imod lyder som noget nær den mest "idiotiske-hoved-under-armen-agtige" måde jeg overhovedet kan forestille man at man ville "dyrke" crossfit.

Udsagn jeg læser ud af Kousgaards indlæg - og mine kommentarer ift den type crossfit jeg har undervist og ser undervist i CF CPH:

  • Crossfit er konkurrenceorienteret - KORREKT. Hvis det er det man vil. "Men will die for points" som de siger, og konkurrencelementet hjælper mange til at presse sig lidt ekstra.
  • Crossfit er ikke så fokuseret på teknik - FORKERT. Der bliver gået utrolig meget op i korrekt teknik, passende skalering mv. Se også på det kæmpe katalog af materiale om teknik i cirka alle øvelser på Journal.
  • Crossfit har ikke så meget periodisering - KORREKT, men er det et problem? For begynderen er der progression i det tekniske, passende størrelse vægte mm og mere behøver de ikke. De mere erfarne laver selv deres periodisering, fokusperioder eller opnår deres resultater igennem variationen uden at der er behov for stringent periodisering.
  • Crossfit bruger OL-løft og tunge BB løft i WODS - DELVIST KORREKT. Begyndere laver kun OL-løft i teknik-træningen og BB-løft er altid skaleret så vægt og volumen hænger sammen med erfaring mm.
  • Crossfit bruger tunge BB sumo DL (high pull?) i WODS - FORKERT. Som med alt andet er den naturligvis skaleret til den enkelte når den er på programmet og jeg har aldrig set den programsat til tungere end 42kg. I øvrigt synes jeg personligt det er en skodøvelse.

Der er ingen tvivl om at der ligger en stor udfordring i at få begyndere startet fornuftigt op og langsomt få lært de mange øvelser som benyttes - og det i ekstrem grad, når man har så mange medlemmer som de f.eks. har i CF CPH, når folk kommer som det passer dem, har så forskellige færdigheder, og træningen er så varieret som den er. Det ideelle ligger nok desværre et stykke fra det praktisk mulige for de fleste, men jeg har da hørt de er begyndt at lave mere skemalagt tekniktræning uden helt at fratage trænerne deres kreative frihed til at gøre træningen sjov.

Crossfit er ikke og har aldrig været en undskyldning for at lade hovedet blive i træningstasken og løfte alt mulig lort med elendig teknik. Gør man dette er man en idiot uanset om man kalder det man laver Crossfit eller noget andet.

Den kloge crossfitter forstår at med god teknik bliver man mere effektiv, kan lave mere arbejde, få bedre resultater og færre skader.

Men crossfittere bliver da skadet - inkl undertegnede - og det blev jeg da også da jeg trænet mere traditionel styrketræning, og da jeg trænede VL - og yoga, så det ser jeg primært som min egen skyld og ikke crossfit.

Grunden til at jeg ikke har svaret i sekundærtråden, hvilken jeg har fundet og ligeledes her er for ikke, at starte en mudderkastning om hvilket trænings system der er bedst. Som jeg har udlagt det kan konteksten måske være lidt misvisende. Så nu vil jeg bestræbe mig på, at være lidt mere præcis.

X Fit og C-Fit ligner på mange områder hinanden og det kan derfor være meget svært, at skelne. Nu er jeg uddannet X Fit instruktør og er fra uddannelsen nok farvet lidt derigennem, hvorimod MaxP nok er i den modsatte lejr. Men, som MaxP lige så fint påpeger det krydrer jeg også min træning med en række C-Fit WODs.

Jeg har personligt ikke noget imod C-Fit, hvilket også vil være underligt når jeg selv bruger mange elementer derfra i min egen træning og i min undervisning. MEN der er nogle elementer jeg bevidst undlader, da jeg ikke finder dem så sikre for en begynder. Disse har jeg udpeget oven for. Men spørgsmålet om hvorvidt det er en klog ide, at smide teknisk svære løft ind i en WOD med høj grad af udmattelse har også været oppe herinde før og ved også, at mange C-Fit centre bevidst undlader det til en vis grad. Det med i hvor høj grad teknikken er i fokus på en C-Fit time bedømmer jeg udelukkende ud fra, hvad jeg selv har erfaret ved, at studere C-Fittere og deres teknik og hvad jeg har hørt. Kender flere C-fittere der er blevet skadet, men det kan man igen også blive ved X-Fit. Mener bevidst, at skades potentialet er mindre der grundet øvelsesvalget og den bevidste overvejelse jf. parring af øvelser. Men samme kan sagtens være tilfældet på en C-Fit time, hvis centrene ikke udelukkende følger .com'en.

Men igen kan jeg ikke undgå, at være farvet af min uddannelses baggrund. Så vil hellere vælge, at konkludere, at skadespotentialet i X Fit og C-Fit er afgjort af øvelsesvalget, instruktøreren overblik og evne til, at sikre et sikkert træning miljø m.h.t spotting af små tekniske brist under udførsel. :smile:

Mere info om X Fit: http://fitness-blog.dk/gsteartikel-xfit-viljestyrke-1091/

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Træning Onsdag d. 08/09-2010

Udendørs Xfit træning i Randers.

Opvarming: ledt løb ca 800 meter.

Teknik træning:

1 håndsving 16 kg KB

A1 + A2 x 4

A1: 10 + 10 (H+V)

A2: sjipning (aktiv pause)

High Pull 16/24 kg KB / Clean 16/24 kg KB, skiftede fra 16 kg til 24 kg efter runde 1.

B1 + B2 x 5

B1: 5 + 5 (H+V) High pull (styrende rent tidsmæssigt)

B2: Clean

WO 1, 24 kg KB, 5 runder på tid.

10 x 1-håndsving (5H+5V)

10 x Clean touch'n'go (5H+5V)

10 x Burpees

tid: 7min. 34 sek.

WO 2, planke og side planke

2 min front

1 min højre side

1 min venstre side

1 min front

30 sek højre side

30 sek venstre side

30 sek højre side

30 sek venstre side

7 minutter ialt.

WO 3, 5 runder på tid

10 Burpees

20 Lunges (10H+10V)

30 Air squat

tid: 9 min 20 sek.

400 meter let løb for afspænding.

Synes ikke rigtig min tid var særlig god på de 2 WO, især den sidste burde være gået hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Træning Torsdag d. 09/09-2010

Xfit nede i centeret idag.

45 sek aktiv, 15 sek pause/skift, 4 stationer, 12 skift (3 gange på hver station)

A1: Reach over sit-ups m. 4 kg medicin bold

A2: Wall ball shots m. 4 kilo medicin bold

A3: Step-ups på 40 cm bænk m. 32/48 kg. skiftede til 48 kilo på efter første runde

A4: Mountain Climbers, sikker vinder på at jeg bliver smadret. hader den øvelse.

herefter 2 minutters pause og så videre på næste cirkel:

igen 45 sek aktiv, 15 sek pause/skift, 4 stationer, 12 skift.

B1: Overhead Lunges m. 22/32 kg. skiftede til 32 kilo efter første runde.

B2: Sjipning

B3: Box-jumps på 24"/60 cm kasse

B4: Ball-slammers med 4 kilo bold

En pause på 3-4 minutter og videre til næste.

Tabata 20/10, 2 øvelser, 5 gange på hver øvelse.

C1: SDLHP 24 kg KB

C2: Burpees

Igen kort pause og igang igen.

Tabata 20/10, 2 øvelser, 5 gange på hver øvelse.

D1: Squat Jumps

D2: Push-ups

blev godt presset idag, skønt skønt :)

Med hensyn til debatten herinde, så kan jeg virkelig anbefale at læse den artikel som Kousgaard har postet, beskriver kanon godt hvad Xfit går ud på.

Link to comment
Share on other sites

Træning Tirsdag d. 14/09-2010

Næsten en uge siden sidste post, betyder dog ikke at jeg ikke har trænet :)

Opvarmning: løb ned til centeret og lidt mobility øvelser.

Træning:

Pull-ups i ringe.

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

5 @ BW

5 @ BW

Dips i ringe.

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

Rows i ringe, fødder hævet. supersettet med push-ups i ringe, fødder hævet.

10 + 10 @ BW

10 + 10 @ BW

10 + 10 @ BW

10 + 10 @ BW

10 + 10 @ BW

Front Squat.

10 @ 70 kg BB

10 @ 70 kg BB

10 @ 70 kg BB

10 @ 70 kg BB

10 @ 70 kg BB

Pull-ups i ringe.

10 @ BW

5 @ BW

5 @ BW

5 @ BW

5 @ BW

5 @ BW

5 @ BW

5 @ BW

5 @ BW

Dips i ringe.

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

Rows i ringe, fødder hævet. supersettet med push-ups i ringe, fødder hævet.

10 + 10 @ BW

10 + 10 @ BW

10 + 10 @ BW

10 + 10 @ BW

10 + 10 @ BW

Front Squat.

10 @ 70 kg BB

10 @ 70 kg BB

10 @ 70 kg BB

10 @ 70 kg BB

10 @ 70 kg BB

Alt i alt, 100 reps af hver, 500 reps i det hele. godt smadret i kroppen lige nu :)

Link to comment
Share on other sites

Træning Mandag d. 20/09-2010

Så startede jeg i dag på et nyt program, Crossfit Strength Bias. er blevet meget klar over manglen på ren fysisk styrke hos mig, så det vil jeg prøve at rette op på.

opvarmning

500 meter C2 med 2.00 min hastighed på damper 5

20 x hypers

15 x squat @ 60 kg

Back Squat

3 @ 110

3 @ 120

3 @ 120

3 @ 125

3 @ 130 PR

1 @ 140 PR

C2 row. 500 meters, 4 rounds, 3 min break between every round.

1: 1.38

2: 1.44

3: 1.46

4: 1.45

lidt udstrækning til sidst, benene er godt ramt lige nu. kan godt mærke jeg ikke er vant til at træne tungt..

Link to comment
Share on other sites

Træning Tirsdag d. 21/09-2010

Opvarmning.

grundig opvarmning af mine skuldre da jeg stadig har lidt små ondt i den højre.

mobility drills

Shoulder press

20 @ 20 kg (stang)

3 @ 50 kg

3 @ 55 kg

3 @ 55 kg

3 @ 57,5 kg

3 @ 57,5 kg

12 @ 42,5 kg

15 min AMRAP

5 + 5 (H+V) Clean "touch'n'go" 24 kg KB (1½ pood)

15 close stand push-ups

20 air squats

11 Rounds, en lille bitte smule hæmmet af min skulder gennem hele træningen. ville ikke trykke den alt for meget af for ikke at forværre hvad det nu end er der gør ondt. men er nu ret godt tilfreds alligevel, og i skrivende stund har jeg ikke større smerter i skulderen end jeg havde før træningen.

Link to comment
Share on other sites

Træning Torsdag d. 23/09-2010

Burde egentlig have kørt min træning i en anden rækkefølge, men pga tid var dette ikke muligt.

Opvarmning: en lille smule sjipning og mobility udstræk af skulderne.

Xfit, 13 stationer, 3 runder, 30 sek arbejde, 15 sek pause/skift. 2 min mellem hver runde.

1: Mountain Climbers

2: Dips i barre (ikke så god for min skulder så tog det stille og roligt her)

3: Wall Ball shots, 4,5 kg bold

4: High Pull 24 kg KB

5: Sjipning

6: Side Jump over sandsæk

7: Push-ups

8: Ball Slams, 4.5 kg bold

9: Swings 2-hånd 24/32 kg KB

10: Reach over Sit-ups

11: Burpees

12: Rotating sit-ups

13: Box Jumps 24"/60 cm kasse

Dødløft

10 @ 80 kilo

3 @ 100 kilo

3 @ 100 kilo

3 @ 115 kilo

3 @ 115 kilo

3 @ 120 kilo

17 @ 80 kilo

Weighted Pull-ups (strict)

10 @ BW

5 @ 15 kilo

5 @ 15 kilo

5 @ 15 kilo

5 @ 15 kilo

3 @ 25 kilo

3 @ 25 kilo

10 @ BW

udstrækning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Træning Fredag d. 1/10-10

Noget tid siden sidste indlæg, skal nok stramme op :)

Morgen træning:

Dødløft Sumo style.

10 @ 60 kg

3 @ 100 kg

3 @ 110 kg

3 @ 115 kg

3 @ 120 kg

3 @ 130 kg PR

Eftermiddagstræning

Shoulder Press

15 @ Stang

5 @ 40 kg

3 @ 50 kg

3 @ 55 kg

3 @ 60 kg

3 @ 62,5 kg PR

Weighted pull-ups

10 @ BW

3 @ 15 kg

3 @ 17,5 kg

3 @ 20 kg

3 @ 25 kg

3 @ 30 kg PR

19 @ BW PR 2 reps over gammel PR

WOD Karen.

150 wall-ball shots m. 4,5 kilo medicin bold

tid: 3.57 min. alle reps kørt unbroken.

Lige som det tynde øl kan det nævnes at jeg satte PR på back squat tidligere på ugen. 3 x 145 kg :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share