Protien og kulhydrater efter træning


Nielsen
 Share

Recommended Posts

Nu vidste jeg ikke lige at Barry Sears brugte lidt flere faktorer i sin beregning...

Problemet er måling af ens fedtmasse. Efter min mening kan dette kun gøres ordentlig hvis man har noget dyrt medicinsk udstyr(store skannere, hvad ved jeg!) og ikke med alt det andet man ellers kan købe til formålet(tang, etc.).

Taljemål og håndledsmål...tja tjo. Nogen har små håndled, selvom de ellers er ret store andre steder på kroppen. Det samme kan siges om taljemål.

For meget protein? Joh da, det kan ske...

Forresten, gider du så ikke lige at sende den Excel-fil til mig via e-mail?? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej

Jeg var lidt for hurtig, der er en fejl før.

Tajle må = 90 cm.

Håndled 17,5 cm.

Vægt 79 kg.

Total fedtmasse 19,2 %

Samlede fedtmasse 15,2 kg.

Mager kropsmasse 63,8

pr. dag

Protein 115 g. Kulhydrat 148 g. fedt 25 g.

hilsen Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej  xax  og Anders

Hvad synes i om BMI excel ark, kan det bruges til noget.

Jeg ved godt at hvis man skal måle ens fedtmasse rigtig skal man bruge de dyre medicinske udstyr.

Men som alternativet kan man da godt bruge Barry’s teori.

p.s. taljemål skal måles ved ens navle.

Håber at høre fra jer

Hilsen Jørgen ’den lille’  ;-)

Link to comment
Share on other sites

Proteinoptagelseshastighed.

Mig bekendt findes sådanne undersøgelser ikke.

Spørgsmålet er vel egentligt også om det er vigtigt.

Hvis vi siger at tallet er 30g/time bliver det over 700g/døgn, og der er vel ingen der spiser så meget.

Eftersom ingen spiser så meget og ens mavetarmsystem faktisk ikke slipper noget ud uden, at det er bearbejdet, er en egentlig optagelseshastighed ikke særlig interessant.

Desuden er hastigheden forskellig fra AA til AA.

(PS. Jens: AA diffunderer ikke over tarmen. Der er aktive transportsystemer)

Faktisk er sådan en undersøgelse langt fra nem, idet bakterier i tarmen både nedbryder og danner AA.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej Claus

Jeg tro i har misforstået mig.

I mit tilfælde

Jeg vejer 79 kg min magre kropsmasse er ca. 63,8 kg. (husk det er ca.) og man siger

Jeg skal have 2,2 g protein pr. dag når jeg træner hårdt.

63,8*2,2=140,36  jeg skulle så have 140 g. protein  fordel over hele dagen.

For jeg ved ikke hvornår nedbrydningen begynder så det er over hele dag at jeg skal tilføre

proteinet.

Jeg siger så at jeg kan kun optage ca. 25-30 g protein/time det vel siger at jeg skal have

5,6 måltider pr. dag eller det kan se fordeles sådan.

1.måltid 30 g protein

2.måltid 25 g

3.måltid 30 g

Træning

4.måltid 30 g

5.måltid 25 g

hilsen Jørgen

Link to comment
Share on other sites

det er nok en god ide, at jævne proteinindtagelsen ud over dagen, men det er bestemt ikke nødvendigt.

Spis en portion protein efter træning og ellers som det passer med dine måltider.

Husk også på, at du har både en mavesæk og en tarm. Optagelsen sker for næsten alle næringsstoffer i tarmen, mens mavesækken hjælper med til nedbrydelsen og udjævningen, så tarmen ikke får alting på samme tid. Det betyder, at hvis du spiser en portion protein til tiden nul begynder du først at optage aminosyrerne efter 1-2timer og det varer så nogle timer.

Derfor kan du sagtens spise 60g protein i et måltid.

Din krop skal nok få gavn af det alligevel. Det eneste problem er så at du måske bliver lidt "tung" i det et stykke tid. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej  Claus

Når jeg skriver om nedbrydning, mere jeg når musklerne begynder at blive

nedbrudt, og igen begynder at bygge sig op, efter en hår træningsdag.

Med hensyn til hvor meget protein man kan optage pr. gang/time

Vender jeg tilbage når jeg en gang har fundet kildematerialet

men navn og det hele.

Jeg har ellers en hel del materiale hel tilbage fra 1978, jeg er i den

situation at jeg har lånt noget af det ud, og har ikke fået det tilbage.

Jeg leder stadigvæk.

Hilsen Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Alle udenrsøgelserne og alle de fine or, behøver ikke at udelukke at man prøver sig frem.

Ud fra egne erfaringer, kan jeg sige min restitution forbedredes væsentligt da jeg øgede mit indtag fra 40gr/måltid til 50/måltid.

Undersøgeslerne kan også være problematiske, fordi forsøgspersonerne, ikke nødvendigvis er vant til at spise samme mængde proteiner.

Det mest sandsynlige ville være at kroppen kan vænnes til stigende mængder protein (Mener også at have set artikler om dette i Flex).

Fx levede diverse eskimoer og andre naturfolk ikke af andet end protein og fedt i vintermånederne. At de ikke skulle kunne absorbere mere end ca 30 gr protein, forekommer usandsynligt.

Nyere forskning der er beskrevet i Flex antyder at der ikke er nogen øvre grænse (i praktisk forstand er der), men at man gradvist skal opbygge ens proteinindtag.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share