Ryggen - "skub navlen ud i stedet for at suge ind"


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gætte på, at det drejer sig om, hvordan man bør spænde coren, når man løfter.

...altså "bracing" frem for "hollowing". Det er muligt, det bare er det, de snakker om, men ud fra følgende beskrivelser tror jeg det er noget andet:

Første foredrag:

Skub navlen ud og træk en velfungerende, stabil og stærk ryg ind i dit liv

De sidste 15 år har der været meget fokus på at trække navlen ind mod rygsøjlen for at aktivere den tværgående mavemuskel, og dermed stabilisere rygsøjlen bedst muligt. På denne workshop kigger vi nærmere på funktionaliteten i ovenstående tilgang til stabilisering og eksperimenterer med, om der er andre og mere effektive måder at stabilisere ryggen på. Den praktiske tilgang tager udgangspunkt i, hvordan barnet i de første levemåneder udvikler en effektiv stabilitet omkring kropsstammen – tanker, der er inspireret af ”dynamic neuromuscular stabilisation”, udviklet af den tjekkeske neurolog Pavel Kolár. Vi går særligt i dybden med den optimale rygholdning og muskelsamarbejdet mellem mave- og rygmuskulatur samt mellemgulvet og bækkenbunden.

Andet foredrag:

Respirer navlen ud! Og beskyt din ryg!

Det intraabdominale tryk og dets funktion i relation til lændeproblematikker er der snakket enormt meget om. Formålet med denne workshop er at præsenterer principper som, pædiatri, evolution, genetik, bevægelseslære og respiration, og hvordan de tilsammen danner en unik og logisk tilgang til stabilisering lumbal columna og sacroilliaca leddene.

Timen vil indeholde en teoretisk gennemgang af principperne og en praktisk gennemgang og afprøvning af den muskulære aktivitet, som danner grobund for alle børns fundament for bevægelse.

Link to comment
Share on other sites

Har idéen med aktivering af transversus ikke været at man havde målinger der viste at multifidii samtidigt blev aktiveret og at man derfra konkluderede at man kunne træne stabiliteten op på sigt? Som jeg husker det udeblev/forsinkedes aktiveringen af multifidii hos folk med rygsmerter og derfor ville man tvinge en aktivering igang vha transversus.

Det lyder for mig som om respiration er en nu og her løsning og navle ind er en mere langsigtet/behandlende løsning - og begge lyder tiltalende, bare det var mig der skulle til foredrag;)

Link to comment
Share on other sites

rådet med at trække navlen ind har ført til at folk har gjort det istedet for at bruge den ellers naturlige valsalva refleks til at stabilisere torso, hvilket netto har ført til ringere torso stabilitet.

For folk med deciderede rygproblemer vil der være aktiveringsproblemer med transversus hvorfor en strategi med fokus på dette kan have værdi, men for almindelige raske mennesker, skal man bare holde vejret og spænde op.

Jeg er ovebevist om at rådet om at trække navlen ind har mange dårlige rygge på samvittigheden

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart syntes jeg det lyder som om der tales om valsalva.

Man kan aktivere transversus ved at suge navlen ind - men i min opti kan man ikke frembringe et fornuftigt bugpres ved at suge navlen (overdreved) ind. Måske hvis man presser den ud.

Men hvordan lærer man folk at lave et fornuftigt bugpres - som ellers skulle være en helt naturlig "bevægelse" - hvis de ikke er vant til at bruge musklerne eller ikke er i "kontakt med" deres mavemuskulatur??

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Jeg genkender udtrykket fra en tidligere tråd (om sikkert relateret emne), hvad er valsalva-refleksen?

Og siger i, at foredragene i virkeligheden bare siger, som Hoosier også gættede på, at det bare går på, at man skal "brace" frem for "hollow'e"(for at bruge McGills udtryk), når man løfter tungt? (i så fald er der jo intet nyt...?!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share