Proteiner + Fedt


SAB
 Share

Recommended Posts

Der er af flere, bl.a. Jørgen Storm, blevet anbefalet 2-2,5g kvalitets protein pr. kg. kropsmasse. Hvad menes der med ”kvalitets" protein?? Er det animalsk protein? Eller skal al protein medregnes, herunder vegetabilsk protein (grønsager, frugt, brød etc.)

Ligeledes anbefales 40-60g sundt fedt. Er det den totale mængde fedt, eller kommer det ”usunde” fedt oveni??

Link to comment
Share on other sites

Det jeg selv tæller med i regnestykket, er protein fra f.eks. kød og mejeriprodukter samt evt. tilskud.

Jeg satser selv på at få ca. 1.8-2.0g fra disse kilder, men selvfølgelig, - og i princippet-, får man også noget protein, - dog sandsynligvis med mindre optimal aminosyreprofil -, fra f.eks. diverse vegetabilske kilder, kornprodukter m.m., men dem tæller jeg IKKE med!

Mine typiske fedtanbefalinger er målrettet mod BB, og modsvarer ca. 15-20% af energiindtaget for en mand på ca. 75kg rippede kg, som undertegnede!

Heri indgår den smule mættet fedt og f. eks. transfedt, som man IKKE helt kan undgå!

Den fulde effekt af sundt fedt i kosten opnås kun, når de store mængder dårlige fedtstoffer vi dagligt indtager, ERSTATTES med det gode fedt, herunder essentielle fedtsyrer som alphalinolensyre, linolsyre, extra virgin olivenolie, økologisk raps, fiskeolier, dha/epa osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share