Hjælp til studerende


Karma
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er en 18 årig pige, som går på en 3 årig ungdomsuddannelse.

Har et stort ønske om at tabe mig lidt, og komme i bedre form.

Motiverne er, at

- jeg gerne vil have mere energi (til at overleve de lange timer i skolen, lektier, og alt det sjove i fritiden)

- jeg vil gerne se 'godt' ud

- jeg vil gerne have positive vaner

- jeg vil gerne være sundere

Mit problem er, at jeg er hundesulten.. og selvom jeg spiser morgenmad, har madpakke med i skolen, så er jeg bare smadret efter skole.

Har ingen energi til at tage i fitness center - når jeg har fri, tager jeg hjem og falder i søvn 2-3 timer. Og så spiser jeg igen (en del).

I længden går disse dårlige vaner altså ikke. Føler at det hele er forkert - og har det ikke godt med mig selv.

Her er et eksempel på min hverdag:

6.00 står op

6.30 spiser morgenmad: 2dl skummetmælk, 30g fiberrige flakes, 15g mandler

Skole 8-15

PAUSE 10:20 - spiser oftest frokost her, da det er vores længste pause på 30 min, ellers kan jeg ikke nå at spise.

Oftest får jeg: en grov bolle, med magert kyllingepålæg/eller gravad laks/eller andet fiskepålæg, salat, tomat.

Ml. måltid: 0,5 l cultura light drikke yoghurt.

1-2 stk frugt (banan/pære/æble)

Når jeg så kommer hjem tager jeg noget eftermiddagsmad:

2 riskiks/knækbrød med 2 skiver laks/kyllingepålæg,

nogle grøntsags snacks såsom gulerødder, tomat, agurk

20 g mandler

Sidder lidt på computeren, ser lidt fjernsyn.. og så falder jeg i søvn.. kan slet ikke holde mig vågen...

Står så op ved aftensmadstid...

Aftensmad:

er meget forskelligt, går an på hvad der bliver lavet den dag..

Snack:

2 stk frugt

nogle gange 1 kop kakaomælk

Og så går jeg i seng igen...

Jeg ORKER ikke at tage i fitness center.

Har medlemsskab, og har været der få gange. Og hver gang jeg har været der efter skole, så har jeg ikke kunnet holde til at lave for meget af gangen, og det ender altid med at jeg bare tager hjem igen, så jeg kan sove.

Er det overhovedet normalt?

Synes ikke jeg spiser for lidt -

nogle gange spiser jeg for meget.

Men 70 % af det jeg spiser i løbet af dagen, er da nogenlunde sundt?

Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre, for at optimere min hverdag?

Jeg er virkelig træt af mine dage, har brug for at der sker noget, så jeg kan få mere energi, og kan få trænet, så jeg kan tabe mig de 5-7 kg som gør at jeg ikke har det så godt med min krop.

Mvh

Karma

Link to comment
Share on other sites

Altså det med at du ikk har energi, det er bare tilvænning.

Tving dig selv til at komme afsted, og efter noget tid med motion og godt med søvn, så vil du bedre kunne overskue det.

Ud over det, så er det altså de færreste der er sprængfyldt med energi efter 8 timer på skolebænken, det kan jeg da selv huske fra min gymnasietid.

Link to comment
Share on other sites

Der kan være mange grunde til manglende energi. Jeg er ikke enig i, det bare er en tilvænningssag. Det kan også skyldes manglende vitaminer, mineraler eller protein for den sags skyld.

Der står ikke meget om din aftensmad, men umiddelbart ser det ikke ud til du får særlig meget protein. I det hele taget ser det ikke ud som om du indtager særlig meget generelt.

30g fiberflakes er ingenting, plus de ofte er fyldt med sukker selv om de reklamere sig selv om fiber osv. Havregryn, musli eller lign,. vil jeg mene er meget bedre. En enkelt grovbolle til frokost er heller ikke meget.

Spis mere til morgen og frokost, i form af fiber, grøntsager osv. Spis fornuftigt til aften, og fortsæt med 1-2 stykker frugt til mellemmåltid, så går du ikke helt galt i byen.

Til sidst skal lige nævnes, at MANGE piger der beskriver hvad de spiser undervurdere hvad de indtager, og de glemmer tit lige marsbaren og colaen. Ikke at jeg tror du lyver, det er bare vigtigt du er ærlig over for dig selv :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar.

Men i skal også huske på, at jeg er en pige. Og kvinder skal forbruge en del mindre end mænd skal :-)

Og især kvinder som ikke dyrker motion, og har en stillesiddende hverdag.

Hvis du gerne vil nå ned i træningscenteret så behøver du noget ekstra energi. Du bør øge dit daglige indtag med i hvert fald 400 kcal (formentlig mere). Det burde hjælpe en del på energiniveauet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange timer sover du om natten? Du skriver at du står op kl 6 - måske er det en halv eller en hel times nattesøvn der mangler. Måske er løsningen for dig bare ikke en tur i fitnesscenteret, men måske en løbe eller cykeltur - måske endda cykling til og fra skole? For mig er det generelt nemmere at tage 1 time ud (en kort løbetur + bad) end de 2 timer eller mere det tager at komme ned til centeret, træne, bade og komme hjem igen. Det kan godt se alt for uoverskueligt ud når man er dødtræt. Så er en god cykel- eller løbetur nemmere at sætte sig op til. Et trick kan også være at løbe efter noget - en lille pose slik fra tankstationen kan sagtens ligge i lommen på hjemvejen :wink: Eller en rygsæk på nakken og så en tur ned efter indkøb. Eller hvis det skal være centeret så meld dig på et hold med dans, step eller zumba. Hvis det er sjovt er det nemmere at komme afsted :smile:

Træning skal ikke være en sur pligt. Det er meget bedre at lave lidt end at have dårlig samvittighed over ikke at lave noget.

Link to comment
Share on other sites

Drikker du nok vand i løbet af dagen? Det ligner at du spiser alt for lidt. Jeg kunne snildt klare hele dit daglige madindtag til frokost.

Den typiske kommentar fra pumpere med parasitter og et stofskifte der ville få dumbo til at ligne en 60-årig kvinde med nedsat skjoldbruskkirtel funktion.

Hun er en kvinde, hun løfter ikke vægte, og selvom du tror at du er et genetisk vidunder fordi du kan sætte meget til livs, så er du nok den som falder først om ved næste madkrise :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg er en 18 årig pige, som går på en 3 årig ungdomsuddannelse.

Har et stort ønske om at tabe mig lidt, og komme i bedre form.

Motiverne er, at

- jeg gerne vil have mere energi (til at overleve de lange timer i skolen, lektier, og alt det sjove i fritiden)

- jeg vil gerne se 'godt' ud

- jeg vil gerne have positive vaner

- jeg vil gerne være sundere

Mit problem er, at jeg er hundesulten.. og selvom jeg spiser morgenmad, har madpakke med i skolen, så er jeg bare smadret efter skole.

Har ingen energi til at tage i fitness center - når jeg har fri, tager jeg hjem og falder i søvn 2-3 timer. Og så spiser jeg igen (en del).

I længden går disse dårlige vaner altså ikke. Føler at det hele er forkert - og har det ikke godt med mig selv.

Her er et eksempel på min hverdag:

6.00 står op

6.30 spiser morgenmad: 2dl skummetmælk, 30g fiberrige flakes, 15g mandler

Skole 8-15

PAUSE 10:20 - spiser oftest frokost her, da det er vores længste pause på 30 min, ellers kan jeg ikke nå at spise.

Oftest får jeg: en grov bolle, med magert kyllingepålæg/eller gravad laks/eller andet fiskepålæg, salat, tomat.

Ml. måltid: 0,5 l cultura light drikke yoghurt.

1-2 stk frugt (banan/pære/æble)

Når jeg så kommer hjem tager jeg noget eftermiddagsmad:

2 riskiks/knækbrød med 2 skiver laks/kyllingepålæg,

nogle grøntsags snacks såsom gulerødder, tomat, agurk

20 g mandler

Sidder lidt på computeren, ser lidt fjernsyn.. og så falder jeg i søvn.. kan slet ikke holde mig vågen...

Står så op ved aftensmadstid...

Aftensmad:

er meget forskelligt, går an på hvad der bliver lavet den dag..

Snack:

2 stk frugt

nogle gange 1 kop kakaomælk

Og så går jeg i seng igen...

Jeg ORKER ikke at tage i fitness center.

Har medlemsskab, og har været der få gange. Og hver gang jeg har været der efter skole, så har jeg ikke kunnet holde til at lave for meget af gangen, og det ender altid med at jeg bare tager hjem igen, så jeg kan sove.

Er det overhovedet normalt?

Synes ikke jeg spiser for lidt -

nogle gange spiser jeg for meget.

Men 70 % af det jeg spiser i løbet af dagen, er da nogenlunde sundt?

Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre, for at optimere min hverdag?

Jeg er virkelig træt af mine dage, har brug for at der sker noget, så jeg kan få mere energi, og kan få trænet, så jeg kan tabe mig de 5-7 kg som gør at jeg ikke har det så godt med min krop.

Mvh

Karma

Hej.

Hvis det er fast kostume at du falder i søvn, så ville jeg søge en dygtig holistisk (mufasa.. sig det igen.. hva drenge) kost og livsstilsvejleder. Måske har du insulin problemer, prøv at lægge mærke til om det er efter måltider med mange kulhydrater at du bliver søvnig!

Måske får du ikke nok fedt(/omega 3), spis smør med god samvittighed (helst klaret smør, du kan søge på google og finde ud af hvordan du klarer smør, eller køb det, det hedder ghee) og gerne olivenolie, resten af olierne skal du i det store hele holde dig fra. Hvis du ikke får nok fedt, vil du overspise, og som regel kulhydrater, de gør dig bare mere sultne på længere sigt hvis ikke du får nok fedt/protein. Man bliver ikke fed af at spise fedt, man blvevr fed af kuldhydrater og stress i alle dets former (psykisk, giftstoffer, overspisning, smøger, sukker, søvnmangel og så videre) <-- ja det er meget unuanceret, der kan lægge mere i det, men ofte er det for lidt søvn, for lidt protein og fedt, for få næringsstoffer, og for meget stress og for mange kulhydrater og forarbejdet mad.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg er en 18 årig pige, som går på en 3 årig ungdomsuddannelse.

Har et stort ønske om at tabe mig lidt, og komme i bedre form.

Motiverne er, at

- jeg gerne vil have mere energi (til at overleve de lange timer i skolen, lektier, og alt det sjove i fritiden)

- jeg vil gerne se 'godt' ud

- jeg vil gerne have positive vaner

- jeg vil gerne være sundere

Mit problem er, at jeg er hundesulten.. og selvom jeg spiser morgenmad, har madpakke med i skolen, så er jeg bare smadret efter skole.

Har ingen energi til at tage i fitness center - når jeg har fri, tager jeg hjem og falder i søvn 2-3 timer. Og så spiser jeg igen (en del).

I længden går disse dårlige vaner altså ikke. Føler at det hele er forkert - og har det ikke godt med mig selv.

Her er et eksempel på min hverdag:

6.00 står op

6.30 spiser morgenmad: 2dl skummetmælk, 30g fiberrige flakes, 15g mandler

Skole 8-15

PAUSE 10:20 - spiser oftest frokost her, da det er vores længste pause på 30 min, ellers kan jeg ikke nå at spise.

Oftest får jeg: en grov bolle, med magert kyllingepålæg/eller gravad laks/eller andet fiskepålæg, salat, tomat.

Ml. måltid: 0,5 l cultura light drikke yoghurt.

1-2 stk frugt (banan/pære/æble)

Når jeg så kommer hjem tager jeg noget eftermiddagsmad:

2 riskiks/knækbrød med 2 skiver laks/kyllingepålæg,

nogle grøntsags snacks såsom gulerødder, tomat, agurk

20 g mandler

Sidder lidt på computeren, ser lidt fjernsyn.. og så falder jeg i søvn.. kan slet ikke holde mig vågen...

Står så op ved aftensmadstid...

Aftensmad:

er meget forskelligt, går an på hvad der bliver lavet den dag..

Snack:

2 stk frugt

nogle gange 1 kop kakaomælk

Og så går jeg i seng igen...

Jeg ORKER ikke at tage i fitness center.

Har medlemsskab, og har været der få gange. Og hver gang jeg har været der efter skole, så har jeg ikke kunnet holde til at lave for meget af gangen, og det ender altid med at jeg bare tager hjem igen, så jeg kan sove.

Er det overhovedet normalt?

Synes ikke jeg spiser for lidt -

nogle gange spiser jeg for meget.

Men 70 % af det jeg spiser i løbet af dagen, er da nogenlunde sundt?

Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre, for at optimere min hverdag?

Jeg er virkelig træt af mine dage, har brug for at der sker noget, så jeg kan få mere energi, og kan få trænet, så jeg kan tabe mig de 5-7 kg som gør at jeg ikke har det så godt med min krop.

Mvh

Karma

Det kunne også være at du er udkørt, du kan kigge på symptomer på binyretræthed, og så kan jeg forestille mig at du vil nikke genkendende til en del spørgsmål, hvis du har stresset sådan og spist sådan i længere tid.

Tjek "Binyretræthed" af James Wilson, eller søg på symptomerne på google eller hans egen hjemmeside.

Prøv at spis lakridsrod inden du falder i søvn der midt på dagen, og eventuelt før sengetid, bliver du mere træt så kunne du have binyretræthed (der findes flere stadier, nogle mener 3, nogle mener 7, men bliver du træt skulle den være god nok).

Håber det hjælper.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange timer sover du om natten? Du skriver at du står op kl 6 - måske er det en halv eller en hel times nattesøvn der mangler.

Det her er en rigtig god pointe. Forskellige folk har forskellige søvnbehov. Mit ligger på 8-9 (tættest på 9) og var ofte træt, indtil jeg holdt op med at diskutere med universet, og bare accepterede, at jeg ikke er et af de der supermennesker, der er friske ovenpå 6 timer (satans!). Jeg har forsøgt at tilvænne mig mindre søvn i flere omgange - men der er bare ikke nogen vej udenom.

Så at forsøge at få noget mere nattesøvn ville klart være mit første bud. Din diæt ser ikke frygtelig ud. Pas dog på de der drikke-culturaer, de er PAKKET med sukker, og ka måske være derfor du får en "downer" et par timer efter du drikker dem.

Link to comment
Share on other sites

Insulin problemer og binyretræthed er rimelig store ord at slynge ud syntes jeg. Så vidt jeg ved er det ikke unormalt for teenagere at være trætte og udkørte. Måske er du ikke helt ude af puberteten endnu og en kombination af dit umiddelbare indtag af mad kunne jeg sagtens forstille mig ville kunne få din krop til at kræve en times søvn i løbet af dagen :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hvis det er fast kostume at du falder i søvn, så ville jeg søge en dygtig holistisk (mufasa.. sig det igen.. hva drenge) kost og livsstilsvejleder. Måske har du insulin problemer, prøv at lægge mærke til om det er efter måltider med mange kulhydrater at du bliver søvnig!

Måske får du ikke nok fedt(/omega 3), spis smør med god samvittighed (helst klaret smør, du kan søge på google og finde ud af hvordan du klarer smør, eller køb det, det hedder ghee) og gerne olivenolie, resten af olierne skal du i det store hele holde dig fra. Hvis du ikke får nok fedt, vil du overspise, og som regel kulhydrater, de gør dig bare mere sultne på længere sigt hvis ikke du får nok fedt/protein. Man bliver ikke fed af at spise fedt, man blvevr fed af kuldhydrater og stress i alle dets former (psykisk, giftstoffer, overspisning, smøger, sukker, søvnmangel og så videre) <-- ja det er meget unuanceret, der kan lægge mere i det, men ofte er det for lidt søvn, for lidt protein og fedt, for få næringsstoffer, og for meget stress og for mange kulhydrater og forarbejdet mad.

Tak for dine råd - jeg synes min kost varierer en del. Men har overvejet at skifte min frokost ud fra en eller to grovboller med pålæg til en salat med proteiner og evt olivenolie.

Jeg har snakket med min mor om mine symptomer på svimmelhed som jeg har haft den seneste uges tid (konstant, også selvom jeg ligger ned).

Hun mener det er stress, og det kan jeg kun være enig i. Jeg er virkelig stresset.

Hun mener at jeg skal motionere for at reducere min stress - og at det også er dét som vil gøre at jeg også vil tabe mig.

Jeg spiser generelt sundt.

Jeg har tidligere haft problemer med spisning - og det er nogenlunde ved at blive normalt igen.

Nogle gange er det bare svært at vælge en teori, og så vælge at kun tro på den. Man bliver meget let forvirret med alle modsigende teorier der findes i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det her er en rigtig god pointe. Forskellige folk har forskellige søvnbehov. Mit ligger på 8-9 (tættest på 9) og var ofte træt, indtil jeg holdt op med at diskutere med universet, og bare accepterede, at jeg ikke er et af de der supermennesker, der er friske ovenpå 6 timer (satans!). Jeg har forsøgt at tilvænne mig mindre søvn i flere omgange - men der er bare ikke nogen vej udenom.

Så at forsøge at få noget mere nattesøvn ville klart være mit første bud. Din diæt ser ikke frygtelig ud. Pas dog på de der drikke-culturaer, de er PAKKET med sukker, og ka måske være derfor du får en "downer" et par timer efter du drikker dem.

Jeg vil prøve et eksperiment. Gå i seng, slukke alt, og forsøge at sove kl 22.

Og stå op kl 6. I en uge, og se om det hjælper på trætheden :-)

Jeg har droppet de der cultura drikke. Kan ikke lide dem - og der er fyldt med tilsætningsstoffer.

Jeg leger faktisk lidt rundt i min kost lige pt - ved ikke helt hvordan den skal se ud endnu.

Er ved at læse en bog jeg fik af min kusine "The Raw Detox Diet".

Jeg kan se en god mening i det den forklarer, mht. rå naturligt mad som ikke bliver forarbejdet, da det er det som kroppen kan "genkende" og dermed bruge til noget.

Har overvejet at følge NOGLE af bogens råd, og har ikke tænkt mig at blive ekstremist hvor jeg kun spiser rå grønt og frugt.

Det dúr jo heller ikke i længden (ikke for mig).

Tænkte på frugt fra morgenen og til frokost en stor næringsrig salat med et stykke kylling/fisk eller anden proteinrig fødevare.

Aftensmaden, må blive hvad vi end får til aften derhjemme. Hvilket ofte er ok sundt. Ofte grøn salat, pasta/brød/kartofler og kylling/fisk/mozzarella.

Tak for dit svar.

Link to comment
Share on other sites

Insulin problemer og binyretræthed er rimelig store ord at slynge ud syntes jeg. Så vidt jeg ved er det ikke unormalt for teenagere at være trætte og udkørte. Måske er du ikke helt ude af puberteten endnu og en kombination af dit umiddelbare indtag af mad kunne jeg sagtens forstille mig ville kunne få din krop til at kræve en times søvn i løbet af dagen :)

Enig.

Jeg tror hovedsageligt at jeg trænger til 1-2 timers søvn mere, måske lidt mere motion end det jeg dyrker nu (= 0)

Og en af de største faktorer: stress!

Link to comment
Share on other sites

Når bogen hedder noget med Detox så er det meste der står i den noget sludder, det er ikke nogle beviser på at Detox skulle hjælpe på noget, andet at man mister nogle penge.

Lyder som en rigtig god ide at sove noget mere.

Prøv at taste dine data ind i denne beregner.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Du skriver ikke noget om hvad du vejer og hvor høj du er.

Hvor mange kcal har du regnet dig frem til at du indtager om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Når bogen hedder noget med Detox så er det meste der står i den noget sludder, det er ikke nogle beviser på at Detox skulle hjælpe på noget, andet at man mister nogle penge.

Lyder som en rigtig god ide at sove noget mere.

Prøv at taste dine data ind i denne beregner.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Du skriver ikke noget om hvad du vejer og hvor høj du er.

Hvor mange kcal har du regnet dig frem til at du indtager om dagen?

Titlen virker forkert når der står detox, for det har i princippet ikke noget at gøre med det.

Altså - det er ikke noget med at kun drikke vand, tarmskylning, og al det fis.

Det er om at spise mere frugt og især grønt. Og undgå tilsætningsstoffer, og fødevarer som er alt for forarbejdet, så det egentlig ikke er rigtig mad længere.

Jeg er 167 høj og vejer ca 66 kg lige pt.

For 1,5 år siden, vejede jeg 55-56 kg og havde det rigtig godt med det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Karma.

God ide at gå i seng kl 22 og sove til kl 6. Prøv det i en måneds tid.

Det er faktisk hårdt at gå i skole fra 8 - 15. Der bruges en masse enegi ved at bruge hovedet. Så det er helt ok hvis du er træt efter skole. Og det er også helt ok at snuppe en lur. Du spiser sundt. Jeg ville dog spise lidt mere til morgenmad. Gerne havregryn med skummetmælk, rosiner og bær. Nødder er også godt om morgenen. Et glas frisk presset juice er også sundt til morgenmaden.

vh knud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share