Løb = Ømme knæ! Problem?


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Lige før Skanderborg begyndte jeg at træne til at løbe en halvmaraton på 8 uger. Da jeg kom fra at løbe 15km/uge skulle der fyldes nogle kilometre på og jeg lå derfor i toppen af hvad der er anbefalet i forhold til at øge træningsmængden og distancen for den individuelle tur (nogle og fyrre på maksugen) og jeg havde ikke tid til at tage en uge med lavere træningsmængde (ud over Skanderborg). Allerede der begyndte jeg at få ømme knæ, dvs. jeg mærker ikke meget til dem når jeg går, men jeg kunne mærke dem når jeg gik op af trapper og de første km under opvarmning, derefter ikke de store problemer. Så jeg skar al anden træning væk (svøm, mtb) Ømheden er mest omkring knæskallen og kun under bevægelse. At kalde det ømhed er næsten for meget, jeg vil mere beskrive det som om at jeg føler at de er der. Det er omkring knæskallen (over og under) og lige bag ved. Det har været sådan siden midten af august uden at det er blevet værre.

Halvmaratonen er overstået, og jeg har skåret intervaltræning og tempoture væk og sænket de længste løbeture til 15km, men har taget MTBen op igen, sammen med dans, svøm og badminton (det sidste var overraskende ikke et problem, men jeg gav mig heller ikke fuldt ud af frygt for skader, da det er nogle år siden at jeg har spillet).

Er der nogen kender disse symptomer?

Spørgsmålet er om det er fordi knæene er ved at tilpasse sig belastningen og er helt normalt når man presser knæene og går over igen, eller om det er begyndende tegn på at det kan udvikle sig i negativ retning?

Vh Troels

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share