Trykken i skinnebenet


Andreask
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er for nyligt begyndt at få en mærkelig trykken i mit højre skinneben under sjipning, løb osv. Det er ikke på selve benet, men inde bagved. Det er dog kun et problem i 5-10 min og så går det væk. Altså som om et eller andet lige skal varmes op.

Er det noget at være urolig for?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

du er formegentlig ved at få dig en omgang skinnebensbetændelse.

Grunden til, at det føles som om det er "inde bagved" i benet, er fordi det er dine sener, der nok ikke er helt stærke nok endnu til belastningen.

Når du løber og hopper kommer der hele tiden stød ind på dem, og det kan føre til overbelastning.

Jeg har selv skinnebensbetændelse lige nu. Jeg prøvede at ignorere det og bare løbe videre, men så går det altså ikke væk - det bliver kun værre!

Lige meget hvor meget varmende creme og bandager du propper på, så er den eneste måde (efter min erfaring) at give det et par uger uden træning (løb+hop) og så starte genoptræning af det stille og roligt. Du kan sagtens lave noget andet imens for, at holde konditionen ved lige - jeg går til spinning og svømning og hvis du stadig vil træne løb, så kan cross-maskinen i et motionscenter anbefales (løbebevægelsen uden stød).

Når du så skal til at genoptræne det, så gå stille og roligt frem, løb små langsomme ruter til at starte med og gå resten af vejen hvis det alligevel begynder at gøre ondt igen. Det er en fordel at løbe på blødt underlag, som fx græs eller grus. Du skal helst ikke løbe på asfalt i hvert fald.

Det kan også sagtens bare skyldes, at dine sko ikke passer til dig, så du kan jo starte ud med at gå i en løbeforretning og få tjekket dem..

Håber du kan bruge mit svar :)

Christina.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa :smile:

Det kan også være compartment syndrom, en ubehagelig tilstand der skyldes at du har trænet for hårdt/meget/længe i forhold til hvad ben og muskler lige er klar til. Derved vokser dine muskler/oplagrer mere blod og væske end de omkringliggende muskelhinder kan følge med til og der opstår et tryk derinde, har selv oplevet det i min ene læg af flere omgange. Lidt massage, akupunktur o.l. kan hjælpe, men det bedste er "aktiv hvile" i form af gå ture, gå gå gå og prøv dig stille og roligt frem, fx ved efterhånden at tilføre små 200 meters jogge intervaller i dine gåture. Det kan være en lang process, men har selv prøvet at gå for hurtigt igang igen og så tager det dobbelt så lang tid at blive klar igen bagefter så det kan ikke anbefales :wink:

Men læg da vejen forbi din læge og hør ham/hende hvad de mener :smile:

Ps: du kan læse om ovenstående her

Edited by tulle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share