Marathon træning


Diddley
 Share

Recommended Posts

Jeg går og tumler med idéen om at løbe et marathon til foråret (mit tredje). Realistisk har jeg kun tid til 3 træningspas om ugen, så jeg leder efter et program der er struktureret efter det.

Jeg har læst om marathonløbere, der tog udgangspunkt i ét langt løb, og to korte, hver på halvdelen af distancen af det lange.

Det lange skulle så løbes i marathon-tempo, og de to korte noget hurtigere. Nogen, der kender til et program der baserer sig på de principper ?

Intervaltræning, pulstræning, fartleg mv. er ikke nyt for mig, så det må gerne indgå i programmet.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel i høj grad også an på dine ambitioner i forhold til tid. Er målet at gennemføre på fornuftig vis eller vil du løbe det på en hurtig tid (ved hurtig tid forstår jeg under 3:30!).

Hvis du nøjes med 3 træningspas om ugen gælder det vel at alle 3 pas skal være kvalitets træning, dvs. interval, tempo og udholdenhed. På denne side http://www.furman.edu/first/fmtp.htm opererer de med programmer der bl.a. tager udgangspunkt i træning 3 gange om ugen, det kan måske bruges til inspiration.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tak for input, jeg kigger lige på siderne.

Målet er ikke at løbe særligt hurtigt, egentligt blot at have en gulerod for enden af vintertræningen.

Hej, jeg er 47/70 kg. og dyrker motionstriathlon, hvor jeg nøjes med to løb pr. uge - har lavet en-to halve jernmænd de sidste tre somre, sluttid halvmaraton ca. 1.50-52. I søndags løb jeg mit første maraton, Skovmaren, - har løbet 2-3 gange pr. uge siden 1. september, kun to ture længere end 20 (22 og 26 km.) 4.03, jeg gik efter ligeunder 4 timer, men fik stenben de sidste 6 kilometer. Til sagen: de to væsentligste løb for mig er det lange ugentlige (ca. 11-12 km./t.), hvor jeg løber 80-90 min. samt et løb, hvor jeg løber 4 x 1500 meter intervaller, der slutter omkring syregrænsen (lige over). Det virker for mig. Min 10 km. tid er lidt over 43, der har den ligget i to år. Jeg er klar over, at cyklingen har give tmig noget udholdenhed, som jeg ellers skulle have løbet mig til. Træner i snit 7 t./uglt. 1. januar - 1. septemnber, deefter 2-3 indtil nytår. Viker for mig som om de lange intervaller således er vigtige end tempoløbet, der ville vær elidt langsommere pr. kilometer.

Vh Claus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share