Rugbrød vs. Havregrød


Studenten
 Share

Recommended Posts

Jeg har i en periode vaklet lidt imellem to typer ´sund´ morgenmad og vil derfor gerne høre de lærde folks meninger.

Jeg er en 168cm høj pige på 18 år der på de sidste par måneder har formået at gå fra 70kg ned til 63kg ved hjælp af afstand fra alt slik,chips og cola, med 5-6 sunde måltider om dagen, fedtfattige produkter, mere motion, masser af grøntsager og et dagligt æble( :4thumbup: ) Men jeg vil gerne tabe mig lidt mere og komme af med maven.

De sidste par måneder har min morgenmad været 1 stykke ristet rugbrød med en halv banan på og 1dl mager yoghurt (Varianterne svinger mellem 135 og 190 kj)

Men slanker det mere at spise 50g havregrød lavet på vand med mager yoghurt ved siden af?

(Jeg spiser yoghurt da jeg har ungdoms gigt og har brug for mælkeprodukter til mine led)

Jeg syntes selv at havregrøden mætter bedre end rugbrød, men mine venner mener alle at havregrød feder mere end rugbrød gør.

Hvad skal jeg tro? Hvad er bedst? Rugbrød eller havregrød? Eller en 3 mulighed?

Mange tak til alle der gider svarer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fokuser på at få noget med både protein og fedt (ja fedt) det holder dit blodsukker fra at gå dramatisk op, som vil påvirke dit insulin til at lager overskyden energi (som fedt!) Ved ikke hvordan du ser ud og kender dig ikke, men syntes 60 kilo er lidt. Overvej at få noget muskel vægt istedet, husk at muskelvæv er energiforbrændene væv, det vil gøre det nemmere at holde en hvis fedt % og muskler er nu pænere at se på end skelet.

Ang. gigten så er Broccoli en meget større calcium kilde end mælk er, mange der har problemer med gigt, led og knogler, har det problem fordi de har en dårlig syre/base balance i deres krop pga. kosten. kulhydrater bliver til syre i kroppen, mens protein er mere basiske, så typisk "kvinde" kost bestående af små mængder kød og masser kulhydrater skaber ubalance.

Edited by Steff
Link to comment
Share on other sites

Fokuser på at få noget med både protein og fedt (ja fedt) det holder dit blodsukker fra at gå dramatisk op, som vil påvirke dit insulin til at lager overskyden energi (som fedt!) Ved ikke hvordan du ser ud og kender dig ikke, men syntes 60 kilo er lidt. Overvej at få noget muskel vægt istedet, husk at muskelvæv er energiforbrændene væv, det vil gøre det nemmere at holde en hvis fedt % og muskler er nu pænere at se på end skelet.

Ang. gigten så er Broccoli en meget større calcium kilde end mælk er, mange der har problemer med gigt, led og knogler, har det problem fordi de har en dårlig syre/base balance i deres krop pga. kosten. kulhydrater bliver til syre i kroppen, mens protein er mere basiske, så typisk "kvinde" kost bestående af små mængder kød og masser kulhydrater skaber ubalance.

Mange tak Steff, du har givet mig en hel del at tænke over.

Jeg har ikke -meget- muskelmasse men jeg er fra naturens side allerede lettere kraftigt bygget (Men har store hofter og timeglas figur der gør op for det- thank god!) så skelet bliver jeg aldrig og jeg er ikke på vej til at blive det, der er endnu et godt lag polstring over ribbenene. Mange tak for dine gode råd :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mener du en shake man selv laver eller en form for købe shake?

Min mening er at man skal holde sig til naturlige madvare, så drop sådanne kosttilskud, slet ikke nødvendige i dit tilfælde. Fokuser på rigtig mad, alt som har kunne løbe, flyve og svømme væk fra dig. Grønsager, lidt frugt og fedt fra magert kød, fisk, nødder, avokadoer, olivenolie osv... Spis noget kylling, laks, æg, eller noget fra gårsdagens aftensmad til morgenmad.

Man siger at morgenmad er dagens vigtigeste måltid, vil også mene det er rigtigt, men hvorfor skal man så spise noget så vitamin, mineral, fedt og protein fattigt som kedelige morgenmadsprdukter? Ved det er ekstremt for mange at spise et varmt måltid om morgen, men prøv engang at spise en salat med noget grønt, lidt stegt kylling el. laks med noget olie og slut af med ½ eller et helt stykke frugt og se hvordan du føler dig resten af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Fokuser på at få noget med både protein og fedt (ja fedt) det holder dit blodsukker fra at gå dramatisk op, som vil påvirke dit insulin til at lager overskyden energi (som fedt!) Ved ikke hvordan du ser ud og kender dig ikke, men syntes 60 kilo er lidt. Overvej at få noget muskel vægt istedet, husk at muskelvæv er energiforbrændene væv, det vil gøre det nemmere at holde en hvis fedt % og muskler er nu pænere at se på end skelet.

Ang. gigten så er Broccoli en meget større calcium kilde end mælk er, mange der har problemer med gigt, led og knogler, har det problem fordi de har en dårlig syre/base balance i deres krop pga. kosten. kulhydrater bliver til syre i kroppen, mens protein er mere basiske, så typisk "kvinde" kost bestående af små mængder kød og masser kulhydrater skaber ubalance.

Det var da en værre gang Lene hansson/ammestuesnak uden hold i virkeligheden...

Det vigtige er at holde et energiindtag under forbruget hvis man vil tabe sig... broccoli indeholder 100 mg calcium/100 g mens mælk indeholder 120mg/100 g så der er jo ret beset mere i mælk...

Syre/base balance snakken er fuldstændig udokumenteret og ganske tvivlsom... Desuden skaber proteinrig diæt syre... Men hvad betyder det når nu vi har lunger, nyrer og buffersystemer der holder pH i blodet ganske konstant?? Ja ikke en skid...

Link to comment
Share on other sites

Stenalt har ret.

Studenten, øg dit proteinindtag om morgenen. Men rugbrød med banan bliver lidt kulhydrat med kulhydrat på. Havregrød er ret proteinfattigt. Den ristede skive rugbrød med et kogt æg kunne været et nogenlunde alternativ (eller med kyllingpålæg). Alternativt er at smide en hurtig omelet sammen (2 æg, lidt mælk, grøntsager efter lyst)

Det eneste yoghurt der - efter min mening - holder er cheasy's varianter. De har lige så lavt energiindhold som skummetmælk og et relativt højt proteinindhold

Link to comment
Share on other sites

Stenalt har ret.

Studenten, øg dit proteinindtag om morgenen. Men rugbrød med banan bliver lidt kulhydrat med kulhydrat på. Havregrød er ret proteinfattigt. Den ristede skive rugbrød med et kogt æg kunne været et nogenlunde alternativ (eller med kyllingpålæg). Alternativt er at smide en hurtig omelet sammen (2 æg, lidt mælk, grøntsager efter lyst)

Det eneste yoghurt der - efter min mening - holder er cheasy's varianter. De har lige så lavt energiindhold som skummetmælk og et relativt højt proteinindhold

Hvis man ønsker at tabe sig uden at tælle kalorier, så gælder det om at spise mad der giver en lang mæthed her spiller især protein, mængde, og fibre ind udover selvfølgelig kcal indeholde. Det gælder paktisk om at vælge kalorier der mætter mest og her vil jeg mene at havregrød er langt bedre end yoghurt og lidt bedre end rugbrød.

Hvis du laver din havregryd med rigeligt vand får du en stor mængde med få kalorier og pænt indhold af protein og fibre. Du kan evt. købe noget HUSK og tilsætte det hjælper væsenligt på mæthedsfornemmelsen er min egen subjektive vurdering.

Et alternativ kunne være at lave øllebrød med dit rugbrød? Der udnytter du igen at tilsætte vand for at øge mængden og give en større udspildning af mavesækken (= bedre mæthed)

Link to comment
Share on other sites

Stenalt har ret.

Studenten, øg dit proteinindtag om morgenen. Men rugbrød med banan bliver lidt kulhydrat med kulhydrat på. Havregrød er ret proteinfattigt. Den ristede skive rugbrød med et kogt æg kunne været et nogenlunde alternativ (eller med kyllingpålæg). Alternativt er at smide en hurtig omelet sammen (2 æg, lidt mælk, grøntsager efter lyst)

Det eneste yoghurt der - efter min mening - holder er cheasy's varianter. De har lige så lavt energiindhold som skummetmælk og et relativt højt proteinindhold

Hvor meget protein bør man få om morgenen?

Mine stats på 325gram havregrød lavet på mælk:

361 kcal

19g protein

68g kulhydrat

1g fedt

- noget protein er der da i.

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget protein bør man få om morgenen?

Mine stats på 325gram havregrød lavet på mælk:

361 kcal

19g protein

68g kulhydrat

1g fedt

- noget protein er der da i.

Kommer meget an på dine mål. Som alm dødelig ser det da fint ud. Jeg mener ADT for protein ligger på omrking 60 g for voksne mænd. Så du har jo allerede fået 1/3 del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share